تبیان، دستیار زندگی
سفرهای هوایی برای خیلی از مسافران با حالت های ناخوشایندی همراه است. بخشی از این حالت ها به استرس های سفر برمی گردد و بخشی دیگر به تغییرات فیزیکی که به ناچار در سفر به بدن شما تحمیل می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامتی در سفرهای هوایی (1)


سفرهای هوایی برای خیلی از مسافران با حالت های ناخوشایندی همراه است. بخشی از این حالت ها به استرس های سفر برمی گردد و بخشی دیگر به تغییرات فیزیکی که به ناچار در سفر به بدن شما تحمیل می شود. اگر ناچار به سفر هوایی هستید و با این حال از سلامتی تان نگرانی دارید، این نکته های مهم را بخوانید.

سلامتی در سفرهای هوایی (1)

خشم پرواز و ترس پرواز

شاید تجربه کرده باشید که در زمان پرواز عصبی و نگران هستید... آرام و قرار ندارید و نمی توانید بر اعصاب خود مسلط باشید. باید بگوییم که این ها نشانه های دو پدیده ترس از پرواز و خشم در اثر پرواز هستند که اتفاقا از جمله اختلالات شایع روانی پرواز به حساب می آیند.

سفرهای هوایی برای انسان یک پدیده معمول و عادی نیست و به همین سبب موجب ایجاد اختلالات روانی و تاثیر آن در بدن می شود. بیشترین مشکلات مربوط به اضطراب و ترس از پرواز است که ممکن است به تنهایی یا توام قبل و در طول سفر ایجاد شود.

ترس از پرواز معمولا همراه با سایر ترس ها مانند ترس از فضاهای بسته و یا ترس از مکان های شلوغ با نگرانی و سایر عوامل استرس زا و یا در اثر اختلالات شخصیتی و روانی افزایش پیدا می کند.

درمان قطعی پدیده ترس از پرواز، وابسته به علت آن است و استفاده از داروهای ضد حساسیت در این خصوص معمول است. آرامبخش های ‌بتابلوکر نیز موثر واقع می شود فقط مصرف داروی آرام بخش نباید به حدی باشد که از بیدار شدن مسافر در مواقع اورژانس جلوگیری کند.

پدیده خشم در اثر پرواز، اخیرا به عنوان یک اختلال رفتاری در اثر سفرهای هوایی شناخته شده است که به نظر می رسد عامل ایجاد آن حد بالایی از اضطراب باشد تا طولانی شدن مدت پرواز. در ضمن مصرف مشروبات الکلی نیز در تشدید ایجاد این حالت موثر است. درمان این وضعیت هم مانند ترس از پرواز است.

پرواز و بیماران اعصاب

·بیماران با اختلالات عصبی - روانی ممکن است به طور ناگهانی به خصوص در هنگام ازدحام جمعیت و هیجانات در اثر حمل و نقل اثاثیه، مسافت های طولانی، بازرسی بدنی و تغییر ساعت پرواز، دارای رفتارهای تهاجمی و خطرناک شوند، پس بهتر است با یک همراه پرواز کنند.

·به بیماران مبتلا به صرع توصیه می کند ضمن رعایت رژیم غذایی ساده در طول سفر و داشتن یک همراه در پرواز، حتما" در خصوص خستگی و تاخیرات غذایی و کاهش اکسیژن در طول سفر، با پزشک خود مشورت کنند.

·گفتنی است افرادی که اخیرا دچار سکته مغزی یا عوارض عصبی حاد شده اند تا ثابت شدن شرایط جسمانی خود نباید پرواز کنند.

مقداری دارو تحت نظر پزشک خود به همراه داشته باشید (مانند داروهای سرماخوردگی، آنتی بیوتیک، داروی مخصوص معده، داروی ضد اسهال و آرام بخش). اما به یاد داشته باشید که همراه داشتن برخی داروها در برخی کشورها جرم است و می تواند منجر به زندانی شدن شما شود

قبل از پرواز، به این مسایل توجه کنید

سازمان بین المللی انتقال هوایی‌ (یاتا)، در جدیدترین دستورالعمل خود به مسافران هوایی توصیه می کند قبل از پرواز، ‌این موارد بهداشتی را رعایت کنند.

- برای پرواز از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید.

- مقداری دارو تحت نظر پزشک خود به همراه داشته باشید (مانند داروهای سرماخوردگی، آنتی بیوتیک، داروی مخصوص معده، داروی ضد اسهال و آرام بخش). اما به یاد داشته باشید که همراه داشتن برخی داروها در برخی کشورها جرم است و می تواند منجر به زندانی شدن شما شود. مثلا ایرانی های زیادی هستند که به خاطر همراه داشتن یک استامینوفن کدئین در دبی دستگیر شده و سال هاست که در این کشور زندانی هستند. چون کدئین در این کشور مخدر به حساب می آید!

- حداقل 13 ساعت قبل از پرواز از افراط در خوردن نوشابه و مواد غذایی نفاخ (مولد گاز مانند: لوبیا، خیار و...) خودداری کنید.

- از مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم که مدتها در معده باقی می ماند، قبل از سفر صرف نظر کنید.

چه افرادی منع پرواز دارند؟

مرکز پزشکی هوایی هواپیمایی جمهوری اسلامی، در جدیدترین دستورالعمل خود، در خصوص منع پرواز مسافران بیمار می گوید.

بیمارانی که دچار شکستگی فک، خونریزی معده و روده، سکته مغزی، و یا مبتلا به رفتارهای تهاجمی هستند، همچنین مبتلایان به کاهش کارکرد بطن چپ قلب و دردهای قفسه سینه در حالت استراحت و نیز بیماران ریوی، و افرادی که باردار هستند و سابقه بارداری های مشکل و پیچیده دارند و بیمارانی که به علت عفونت، گوش آنها گرفته است تا برطرف شدن کامل علایم شان منع پرواز دارند. این دستورالعمل شامل کسانی که هموگلوبین کمتر از 5/7 دارند هم می شود.

نکته: معمولا بیماری های ریوی از خطرناک ترین زمینه های پرواز هستند که منع های پروازی زیادی را به وجود می آورند. در این موارد به چند نکته باید توجه جدی داشت

· بیماران ریوی که به بیماری پنوموتوراکس مبتلا هستند، جزو موارد منع مطلق پرواز به حساب می آیند. این بیماران در صورت پرواز ممکن است خدای ناکرده تا مرحله بی نفسی و مرگ پیش بروند.

·مسافرت های هوایی برای بیماران با عفونت های فعال یا غیر فعال ریوی، خصوصا سل توصیه نمی شود، مگر اینکه علایم بیماری کاملا از بین برود و نتیجه آزمایش کشت، منفی باشد.

·افرادی که دچار آمبولی ریه (افزایش فشار ریه) هستند، ممکن است در طول سفر دچار کمبود اکسیژن شوند، به همین دلیل مصرف داروهای ضد انعقاد خون و اکسیژن درمانی برای اینگونه بیماران در طول پرواز توصیه می شود.

استثنا: کیست های بدخیم یا خوش خیم ریه معمولا در پرواز مشکل ساز نیستند ولی جهت اطمینان، خارج کردن ترشحات موجود در این کیست ها می تواند موثر واقع شود.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از مرکز پزشکی هوایی هواپیمایی جمهوری اسلامی، ایران سلامت