تبیان، دستیار زندگی
ماهواره نوید علم و صنعت با ذكر یا مهدی (عج) و فرمان رییس جمهوری با موفقیت به فضا پرتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرتاب یک ماهواره دیگر ایرانی به فضا


 ماهواره نوید علم و صنعت' با ذكر یا مهدی (عج) و فرمان رییس جمهوری با موفقیت به فضا پرتاب شد.


ماهواره نوید

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان فضایی كشور، هدف اساسی در تعریف و اجرای این پروژه، دستیابی به یك ماهواره عملیاتی، مبتنی بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی در حوزه ماهواره است.

ماهواره' نوید علم وصنعت' طی مدت 24 ماه با مدیریت یكپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همكاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دكتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است. پرتاب این ماهواره با استفاده از ماهواره بر' سفیرنوید' از كلاس ' ماهواره بر سفیر 1-B ' كه در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام می شود.

ماهواره ایرانی نوید 50 كیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاء 370 كیلومتر طراحی شده است كه دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می كند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می گیرد.

ماموریت سطح یك ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفكیك مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است. تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای كاربردهای عملیاتی در حوزه های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراكم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگلها، شناسایی آتش سوزی جنگلها، تعیین خطوط ساحلی، خكشكسالی، سیل، زلزله است.

ماهواره نوید دارای ابعاد 50*50*50 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شكل با شیب مداری 55 درجه حركت می كند. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی كنترل می شود. ایستگاه های كنترل در شهر های ماهدشت كرج، تبریز، قشم، خرمشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند.

ماهواره' نوید علم وصنعت' طی مدت 24 ماه با مدیریت یكپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همكاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب قای دكتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است

ساختار ایستگاه های زمینی به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده كه بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین كنترل فراهم كرده است.

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را رصد نموده و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می دهند. ایستگاه مركزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و كنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین كنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.

رییس جمهور : ماهواره 'نوید علم و صنعت ' نشانگر جهت گیری درست دانشگاه ها

به گزارش شبکه ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد بامداد جمعه در مراسم پرتاب ماهواره ملی نوید علم وصنعت با تبریک به ثمر نشستن یکی دیگر از دستاوردهای علمی و فناوری در کشور، اظهار داشت: ماهواره نوید علم و صنعت دستاوردی بزرگ و حاصل تلاش های گسترده و زحمات طاقت فرسای متخصصین و دانشمندان و نوآوران ایرانی است.

احمدی نژاد افزود: از مهمترین ویژگی های این ماهواره این است که از درون دانشگاه به ثمر رسیده و این نشان می دهد که افق نگاه و جهت گیری های دانشگاهی ما به سمت و سوی درست جهت گیری شده و اهداف بلندی را مد نظر قرار داده است.

ماهواره نوید

رییس جمهوری به هنگام صدور فرمان پرتاب ماهواره نوید علم و صنعت ضمن بزرگداشت تمام کسانی که برای پیشرفت علم وکمال بشر دلسوزی می کنند، گفت: امروز در سالروز آغاز امامت امام عصر(عج) شاهد آغاز کاری راهگشا و بزرگ هستیم؛ با نام نامی آن امام بزرگ و با عزمی راسخ، دلهای سرشار از ایمان و امید به آینده درخشان برای ملت عزیز ایران به امام عصر(عج)، که همه هستی در حول محور او قرار دارد متوسل می شویم و با ذکر یا مهدی(عج) این کار بزرگ که امیدواریم نوید بخش فردایی بهتر برای همه بشریت باشد را آغاز می کنیم.

احمدی‌نژاد با تبریک میلاد پیامبر اسلام(ص) و آغاز امامت امام عصر(عج) وتقارن آن با ایام دهه فجر انقلاب تصریح کرد: جنس و اهداف انقلاب اسلامی در راستای اهداف پیامبر و امام عصر است.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: همانطور که یک ماهواره نیازمند نیروی پیشران برای حرکت است، ما نیز در علم وفناوری نیازمند نیروی پش برنده هستیم یعنی باید علم و فناوری هایی را در دستور کار خود قرار دهیم که وقتی آنها حرکت می کنند، علوم و فناوری های زیادی را پشت سر خود به حرکت درآورند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: هنگامی که یک ماهواره در مدار خود قرار می گیرد، صدها تخصص و حوزه علمی و فناوری فعال شده و پیشرفت می کند.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حضور در فضا را برای سلطه بر دنیا نخواسته و از آن در جهت خدمت به بشریت استفاده می کند، گفت: حضور در فضا در حقیقت ایجاد فرصتی است تا همه علوم و فناوری کشور بتواند رشد و جهش پیدا کرده و با شتاب و سرعت بالاتری به پیشرفت برسد.

رییس‌جمهوری باتقدیراز تمامی دست اندرکاران،دانشگاهیان، متخصصان و پشتیبانان علمی برای پرتاب ماهواره نوید علم وصنعت، اظهار امیدواری کرد: حضور ایران در فضا منشا خیر و برکت برای ملت ایران و جامعه بشری باشد.

احمدی‌نژاد یادآور شد: اطلاعات سنجشی که توسط این ماهواره ارسال می شود، می تواند بسیاری از دانش ها و اطلاعات را در اختیار مدیریت کشورها برای خدمت بیشتر به مردم کشورهایشان قرار دهد تا با استفاده از این اطلاعات مسائل خود را به نحو مطلوب تری حل کرده و بتوانند خود را با تغییرات محیطی تطبیق داده و آنها را پیش بینی کنند.

رییس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد: سال آینده شاهد پرتاب ماهواره های دیگری همچون ماهواره ظفرو طلوع که در دستور کار قرار دارد باشیم و با فرستادن موجود زنده به فضا، شرایط و مقدمات حضور انسانی و عالمانه بشر در فضا را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز ملت ایران در دنیا می درخشد، گفت: امروز ملت ایران الهام بخش همه ملت ها بوده و انقلاب اسلامی ایران راه را برای همه بشریت باز کرده و نام ایران برای همه ملت ها آشنا ، انگیزاننده و صمیمی و دوست داشتنی است.

خبرگزاری رویترز نیز امروز در گزارشی به بازتاب استقرار موفقیت آمیز ماهواره نوید در مدار زمین پرداخت و نوشت: این موفقیت با جشنهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شده است

بازتاب جهانی خبر استقرار ماهواره نوید علم و صنعت در مدار زمین

این خبر از صبح دیروز بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و کشورهای غربی داشت که همگی نشان از موفقیت جدید ایران در عرصه فضا بشمار می رود.

خبرگزاری فرانسه ساعتی پیش  در گزارشی نوشت: ایران با موفقیت سومین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد.

در این گزارش با اشاره به اینکه ماهواره نوید سومین ماهواره پرتاب شده از سوی ایران به فضا از سال 2009 تاکنون است تاکید شده که این موفقیت با جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شده است.

خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی به پوشش موفقیت جدید ایران در عرصه هوا فضا پرداخت و نوشت: ماهواره نوید علم و صنعت از سوی متخصصان ایرانی ساخته شده و در مدار 270 تا 375 کیلومتری زمین مستقر خواهد شد. این ماهواره می تواند از طریق سه سیستم ارتباطی با زمین ارتباط برقرار کند.

شبکه خبری بی بی سی نیز ساعتی پیش در گزارشی به بازتاب این خبر پرداخت و نوشت: ماهواره نوید علم و صنعت که 50 کیلوگرم وزن دارد در مدت ماموریت 18 ماهه خود در فضا هر 90 دقیقه تصویری را به زمین مخابره می کند.

خبرگزاری رویترز نیز امروز در گزارشی به بازتاب استقرار موفقیت آمیز ماهواره نوید در مدار زمین پرداخت و نوشت: این موفقیت با جشنهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شده است.

شبکه خبری المنار لبنان ، روزنامه القدس فلسطین ، روزنامه الیوم السابع مصر ، روزنامه الاهرام مصر و پایگاه خبری ایلاف عربستان از جمله دیگر رسانه های منطقه بودند که امروز در گزارشهایی مفصل موفقیت جدید ایران در عرصه هوا فضا را بازتاب دادند.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، ایرنا، شبکه ایران