تبیان، دستیار زندگی
همزمان با ایام الله دهه فجر و در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در نماز جمعه پر شكوه تهران، با ارائه تحلیل جامعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، مطالب مهمی در خصوص مسایل داخلی، تهدیدات دشمنان، اوض
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب خطبه حماسی رهبر انقلاب


 همزمان با ایام الله دهه فجر و در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در نماز جمعه پر شكوه تهران، با ارائه تحلیل جامعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، مطالب مهمی در خصوص مسایل داخلی، تهدیدات دشمنان، اوضاع منطقه و جهان و همچنین انتخابات نهمین دوره مجلس بیان كردند..


رهبری -نماز جمعه

در ادامه گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران می آید:

اگر بتوانیم که در عمل جمعی و کار سیاسی و اجتماعی تقوی را در پیش بیگیریم توفیق الهی شامل حال ما خواهد شد.

در دهه فجر آنچه بر این حقیر واجب است دو تشکر است. اول شکر الهی که این توفیق را نصیب ملت ایران کرد که این نهضت تاریخ ساز به دست ملت ایران و با رهبری ملت بزرگوار انجام گرفت و حرکت ملت ایران به سمت ارزش های الهی آغاز شد. و شکر دوم تشکر از ملت ایران است، وفاداری کردند، گذشت و ایثار کردند و شجاعت نشان دادند و بصیرت به خرج دادند که حضور دائمی خود در این 33سال ادامه دادند.

امسال دهه فجر و 22بهمن را در فضایی دنبال می کنیم که با پیروزی انقلابهای منطقه، انقلاب اسلامی ایران به طور نسبی از غربت در آمد.

انقلاب ما رژیم ضداسلام را از بین برد و رژیم مردم سالار را به جای آن نشاند. وابستگی که رژیم گرفتار آن بود را کنار گذاشت.  تحقیر شدگی ملت ما را از بین برد و عزت تاریخی داد.

شعارهای ملت ایران همان شعارهای اول انقلاب است

امروز ملت ایران احساس عزت و تشخص می کند. ما خودکم بینی داشتیم. فکر می کردیم نه کار علمی از ما برمی آید و نه کار سیاسی و...

اینکه حاکم جزیره بحرین بگوید ایران دخلت می کند خلاف واقع است. ما اگر در بحرین دخالت می کردیم اوضاع جور دیگری می شد

شعارها همچون انگشت اشاره به سمتی که باید رفت اشاره می کند. امروز شعارهای ملت ایران همان شعارهای اول انقلاب است.

در این سی و چند سال پیشرفت ها و ضعف هایی داشته ایم.

متاسف می شوم که می بینم گزارش های روشن و خوب به مردم داده نمی شود

اگر ضعف را نشناسیم، نهادینه شده و برطرف نخواهد شد.

رهبری -نماز جمعه

در طول سی و دو سه سال گذشته مواردی وجود داشته که ضعف نشان داده ایم ولی حرکت هرگز متوقف نشده است.

مهمترین نقطه قوت ما غلبه بر چالش ها بوده است. از روز اول قدرتهای جهانی بنای بر اذیت و مانع تراشی گذاشته اند.

گسترش خدمات به ملت از نظر کمی و کیفی یکی دیپر از نقاط قوت بوده است.

رتبه علمی 17 ایران در سطح دنیا یکی از این نقاط قوت به شمار می آید که مهم است.

متاسف می شوم که می بینم گزارش های روشن و خوب به مردم داده نمی شود.

یکی از نقاط قوت نسل سوم انقلاب است. شهید احمدی روشن، شهیدی که شهادتش دل ما را سوزاند یا شهید رضایی نژاد، دانشمندان جوان سی و دو سه ساله ای بودند که امام را درک نکرده اند. می دانند که مورد تهدید هستند ولی می روند. این ارزش است. همین حرکت عظیم جوان هایی که اعلام کردند حاضریم کار کنیم خیلی مهم است. یکی از نقاط مثبت و قوت ما این است که این ارزش ها به نسل سوم منتقل شده است.

اولین ضعف، گرایش به دنیا طلبی بود. این مساله گریبان بعضی از ما را گرفت و برایمان ثروت تجمل و اشرافی گری از قبح افتاد. وقتی ما این جور شدیم این به مردم سرریز می شود.

فریب لبخند دشمن و وعده های دروغ دشمن را نخوریم

در عدالت اجتماعی هنوز به نقطه مورد نظر اسلام که آرزوی ماست نرسیده ایم.

باید اشکالات را پذیرفت و در جهت اصلاح آن برآمد.اگر«اشکالی به وجود می آید رهبری متواضعانه قبول کند.»

نباید از ارزش های اصولی غافل شد.حفظ اتحاد و همدلی یکی دیگر از وظایف ما است. سه قوه باید با هم‌دست باشند و در جهت گیری های نظام پشت به پشت یک دیگر بروند. این علاج قطعی بسیاری از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد.

فریب لبخند دشمن و وعده های دروغ دشمن را نخوریم.

رهبری -نماز جمعه

اظهاراتی که رئیس جمهور آمریکا کرد و نامه ای نوشت و جوابی که ما دادیم یک روزی در اختیار افکار عمومی جهان قرار خواهد گرفت. فریب لبخند و دروغ اینها را نخورید.

کسالت و تنبلی یک کشور و ملت را تباه می کند.

اینکه گفتیم جهاداقتصادی یعنی باید فعالیت اقتصادی جهادی داشت.

ما اگر در بحرین دخالت می کردیم اوضاع جور دیگری می شد

رژیم صهیونیستی حقیقتا غده سرطانی است در این منطقه و باید قطع شود و قطع خواهد شد.

از هرکس با اسرائیل مبارزه کند حمایت می کنیم و از اعلام این حمایت، ابایی نداریم. در جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه علیه اسرائیل، کمک کردیم

ملت بحرین از همه مظلوم ترند و اینها را از دایره تبلیغ و ترویج خارج کرده اند.

حکام بحرین ادعا کرده اند که دخالت کرده ایم. [به آنها می گویم] ما در ضدیت با اسرائیل دخالت کرده ایم و نتیجه اش جنگ سی و سه روزه بود و بعد از این هم هرجا هر ملت و گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند پشت سر او هستیم و هیچ ابایی هم از این نداریم.

اینکه حاکم جزیره بحرین بگوید ایران دخلت می کند خلاف واقع است. ما اگر در بحرین دخالت می کردیم اوضاع جور دیگری می شد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان جمله مكرر مقامات امریكایی را مبنی بر اینكه همه گزینه ها روی میز است، مورد اشاره قرار دادند و افزودند: معنای این جمله تهدید به جنگ است اما همه می دانستند كه این تهدید به ضرر امریكاست همچنانكه ایجادجنگ ده برابر بیشتر به ضرر امریكا خواهد بود

تحریم ها از دو جهت به نفع ماست و از داخل رشد می کنیم. اگر در سلاح تحریم نمی شدیم این پیشرفت های عجیب را نداشتیم. هرچه ما را تحریم می کنند به ظرفیت داخلی خودمان رو می آوریم.

تهدید به جنگ به ضرر امریکا است. خود جنگ ده برابر به ضرر امریکاست.

تهدید ایران از سوی امریکه به دلیل این است که گفتمانی در برابر ایران ندارند و نمی توانند در فضای گفتمانی سخنی داشته باشند و نشان می دهد که امریکا جز زور و خونریزی سخنی ندارد. این اعتبار آمریکا را خواهد شکست. رژیمی که در چشم مردم خودش اعتبارش بشکند سرنوشتش مانند شوروی سابق می شود.

رهبری -نماز جمعه

تا کنون عدم سلامت انتخابات وجود نداشته و این بار هم نباید وجود داشته باشد

انتخابات مصونیت بخش به کشور است.

هر چه حضور پررنگ تر باشد اعتبار بیشتر خواهد بود.

مشارکت مردم می تواند آینده کشور را تامین کند.

مسائل کوچک را نباید بزرگ کرد. سعی می کنند به روش های مختلف الغای بحران کنند.

آنچه در انتخابات لازم است رقابت سالم است. فضای انتخابات باید سالم باشد. مردم اگر نامزدها را می شناسند انتخاب کنند و اگر نمی شناسند از افراد بصیر و متدین راهنمایی بخواهند.

تا کنون عدم سلامت انتخابات وجود نداشته و این بار هم نباید وجود داشته باشد.

شورای نگهبان باید صلاحیت ها را احراز کند، منتهی توصیه بنده این بوده که سطح را آنقدر بالا نبرند که کسی نماند.

برخی به اقدام شورای نگهبان معترض هستند. منتهی توجه کنیم که وقتی یک مقام مسئول که مورد اعتماد است مثل شورای نگهبان تصمیم گرفت باید قبول کرد.

اینهایی که رد صلاحیت می شوند افراد بی صلاحیتی نیستند؛ اگر برای این کار[مجلس] صلاحیت ندارد ولی برای کارهای دیگر صلاحیت های گوناگون دیگری دارد.

رهبری -نماز جمعه

مسئولان از توطئه دشمن در انتخابات غافل نشودند و کسانی که رای نمی آورند مواظب باشند کلاهی که بر سر رای نیاوردگان سال 88 رفت بر سر آنها نرود.

همه نامزدها و هوادارن آنها خود را مسئول امنیت انتخابات بدانند.

بازتابهای رسانه ای خطبه های دیروز نماز

مهر نوشت:  رسانه های غربی با پوشش سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از پافشاری ایران بر حق هسته ای خود و مقابله با تحریم ها و تهدیدهای نظامی غرب خبر دادند.

لحظاتی پس از آغاز خطبه های نماز جمعه امروز تهران به امامت "آیت الله خامنه ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران رسانه های منطقه ای و غربی به پوشش بیانات رهبری پرداختند.

آسوشیتدپرس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد خطر رژیم صهیونیستی برای منطقه از آمادگی ایران برای مقابله با این تهدید و کمک به گروههای مقاومت خبر داد. این خبرگزاری به نقل از رهبر انقلاب، رژیم صهیونیستی را غده ای سرطانی در منطقه دانست که باید از بین برود.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: رهبر ایران آمادگی این کشور را برای مقابله با تحریمها و تهدیدهای غرب اعلام کرد. بر این اساس ایران به تحریم نفت و تهدید نظامی علیه خود پاسخ درخور و به موقع خواهد داد.

همچنین رویترز بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب را انعکاس داده و نوشت: ایران در مقابل فشارهای غرب بر سر برنامه هسته ای خود تسلیم نخواهد شد.

بر این اساس تحریم و حمله به ایران به زیان آمریکا خواهد بود و تغییری در اراده ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای نخواهد داد.

در این گزارش همچنین به حمایت ایران از گروههای مقاومت در فلسطین و لبنان برای مقابله با رژیم صهیونیستی اشاره شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه تاكید كردند: آمریكایی ها بدانند و البته می دانند كه جمهوری اسلامی در مقابل تهدید به جنگ و تهدید به تحریم نفتی، تهدیدهایی دارد كه وقتی لازم باشد انشاالله اعمال خواهد شد

از سوی دیگر رسانه های اسرائیلی با پوشش سخنرانی رهبر معظم انقلاب نگرانی خود را از واکنشهای ایران در برابر ادعاها و تهدیدهای اخیر مقامات این رژیم به نمایش گذاشتند.

هاآرتض به نقل از آیت الله خامنه ای نوشت: آمریکا و اسرائیل از تهدید ایران آسیب خواهند دید. این روزنامه در گزارش مفصلی به تشریح سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پرداخت و از بی تاثیر بودن تلاشهای غرب برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران از طریق اعمال تحریم و تهدید به جنگ خبر داد.

رهبری -نماز جمعه

دقایقی پس از اتمام این سخنرانی نیز یدیعوت آحارونوت جمله "اسرائیل غده سرطانی است" را تیتر نخست خود کرد. این روزنامه صهیونیستی با نقل قول از رهبر ایران نوشت: جهان به زودی این غده سرطانی را قطع خواهد کرد.

در همین حال شبکه تلویزیونی الجزیره به پوشش اخبار سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخته و فرازهایی از آن را در بخشهای خبری خود اعلام کرد.شبکه العربیه نیز با تاکید بر بیانات رهبر انقلاب در مورد واکنش ایران به تهدیدهای نظامی غرب اخبار نمازجمعه امروز تهران را بازتاب داد.پایگاه روزنامه مصری الاهرام نیز به پوشش این خبر پرداخته و نوشت: آیت الله خامنه ای تاکید کرد ایران تسلیم فشارها نخواهد شد و تهدید ایران به ضرر آمریکا است. الاهرام همچنین از بی تاثیر بودن تحریمها علیه ایران خبر داد

رویترز گزارش داد: تاکید رهبر انقلاب ایران بر تلافی تحریم‌ها قیمت جهانی نفت را افزایش داد

رویترز اعلام کرد به دنبال تاکید رهبر انقلاب ایران بر ادامه فعالیت های هسته ای و تلافی به موقع تحریم ها قیمت جهانی نفت از مرز 112 دلار در هر بشکه گذشت.

روز جمعه پس از آنکه رهبر معظم انقلاب ایران، هشدار داد ایران به موقع تحریم نفتی را تلافی خواهد کرد، بهای نفت خام برنت به بیش از 112 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز رهبر انقلاب ایران همچنین گفت، تهران تسلیم فشارهای بین المللی برای دست کشیدن از فعالیت های هسته ای اش نخواهد شد. ایشان که در جمع نماز گزاران در دانشگاه تهران سخن می گفت، اظهار داشت: «تحریم ها هیچ تاثیری بر اراده ما در ادامه مسیر هسته ای مان نخواهد داشت...در پاسخ به تهدید تحریم نفتی و جنگ، ما تهدیدات خودمان را در موقع مناسب اعمال می کنیم.»

بر اساس این گزارش، بهای نفت برنت در چهارمین روز متوالی با 33 سنت رشد مواجه شد و به 112 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید. در همین حال بهای نفت خام آمریکا نیز با 50 سنت افزایش به 96 دلار و 86 سنت در هر بشکه رسید.

در همین حال فاصله بهای 2 شاخص اصلی بازار نفت در 14.54 دلار در هر بشکه ثابت ماند. این در حالی است که فاصله بین دو شاخص اصلی بازار نفت در فصل گذشته به 16 دلار در هر بشکه رسیده بود.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، خبرآنلاین، فارس، مهر