تبیان، دستیار زندگی
یکی از اجزای اصلی یک مدار که در کنترل ما بر مدار موثر است، سوئیچ می باشد. این قطعه به شیوه های بسیار مختلف به قطع و وصل جریان می پردازد که با توجه به نوع کاربرد دارای انواع بسیار گوناگونی است. در این کاردستی می خواهیم با استفاده از سی دی های کهنه و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت سوئیچ با CD

ساخت سوئیچ با cd

یکی از اجزای اصلی یک مدار که در کنترل ما بر مدار موثر است، سوئیچ می باشد.

این قطعه به شیوه های بسیار مختلف به قطع و وصل جریان می پردازد که با توجه به نوع کاربرد دارای انواع بسیار گوناگونی است. در این کاردستی می خواهیم با استفاده از سی دی های کهنه و بدون استفاده نوع جدیدی از یک سوئیچ فشاری را بسازیم.

عملکرد این سوئیچ که از دو عدد سی دی تشکیل شده به گونه ای خواهد بود که با فشردن سی دی ها مدار وصل شده و در حالت عادی مدار قطع می شود.

از این سوئیچ برای اسباب بازی هایی که برای کار کردن نیاز به فشار دارند می توان استفاده نمود. اگر دفت کرده باشید سوئیچ چرخ های خیاطی نیز از همین نوع می باشند!

وسایلی که برای ساخت آن نیاز داریم عبارتند از :

یک ورق فویل با ابعاد حدودا 10x20 سانتی متر. از آنجایی که در این جا قرار است ورق فویل روی سی دی ها چسبانده شود، در صورت دسترسی بهتر است از ورقه هایی استفاده شود که یک طرف آن ها برچسب دارد.

در غیر این صورت فرق فویل را با چسب  123 محکم بر روی یک کاغذ برچسب دار ،با دقت بدون چروک و جمع شدن، بچسبانید.

  • نوار چسب پارچه ای از هر طرف 15 سانتی متر (می توان آن را از فروشگاه های لوازم خیاطی تهیه کرد)
  • مقداری سیم تک رشته 5/3 میلی متری
  • دو عدد سی دی بدون استفاده
  • چسب مایع خیلی قوی (چسب معروف به 123 برای این کار خوب است)
  • قیچی ، خط کش و ماژیک (جهت علامت زنی)
ساخت سوئیچ با cd

جهت آغاز کار طرح سی دی ها را دو بار در پشت فویل برچسب دار رسم کنید. از رسم طرح روی سطح فویل دار خودداری کنید چون ممکن است اثر ماژیک باعث اختلال در اتصالات سوئیچ شود. بهتر است طرح ها را از کناری ترین بخش فویل کشیده تا باقی فویل جهت ساخت سوئیچ های بعدی برایتان قابل استفاده باشد.

ساخت سوئیچ با cd

بعد از رسم، طرح های را به کمک قیچی با دقت ببرید. سعی کنید هنگام بریدن آن ها کمی کوچک تر از طرح برش بزنید تا اندازه فویل از سی دی بزرگ تر نشود و فویل به لبه ی سی دی نرسد.

بریدن دایره کوچک وسط سی دی به دلخواه است و تاثیری در عملکرد سوئیچ ندارد.

ساخت سوئیچ با cd

در مرحله بعد برچسب پشت فویل را جدا کرده و فویل را با دقت بر روی قسمت نقره ای سی دی (بخش ضبط اطلاعات) بچسبانید.

برای سی دی دوم نیز همین عمل را تکرار نمایید. توجه کنید اگر می خواهید سوئیچ خوب عمل کند لازم است این مرحله را با حوصله و تمیز انجام دهید، تا ورق فویل به صاف ترین صورت روی سی دی بچسبد.

یک راه موثر برای این منظور این است که بر چسب پشت فویل را یکباره جدا نکنیم. بلکه ابتدا گوشه ای از آن را جدا نموده و آن گوشه را بر روی سی دی چسبانده و سپس همزمان که باقی برچسب را به آرامی جدا کرده فویل را بچسبانیم. با این روش دیگر حباب های هوا نیز زیر فویل جمع نمی شوند.

ساخت سوئیچ با cdساخت سوئیچ با cd

اکنون شما دو سی دی یک طرف فویل شده آماده برای ساخت سوئیچتان دارید. کار بعدی که لازم است انجام شود بریدن و آماده سازی نوار چسب پارچه ای می باشد. با استفاده از خط کش و قیچی از هر طرف نوار چسب دو قطعه 3 سانتی متری و یک قطعه 6 سانتی متری ببرید.

ساخت سوئیچ با cd

در گام بعدی که آماده سازی سیم ها است دو رشته سیم را از دو سر لخت کرده و سر آن را یا با دست با به کمک لحیم کاری مرتب می کنیم.

ساخت سوئیچ با cd

سیم ها را به کمک چسب برق به هم چسبانده و از هر دو سر در حدود 10 سانتی متر از آن را جدا بگذارید. سپس یک سر یکی از آن ها را بر روی سطح فویل دار سی دی قرار داده و با کمک یک تکه نوار چسب پارچه ای 3 سانتی متری آن را روی سی دی بچسبانید.

توجه داشته باشید که سیم کاملا روی فویل قرار گرفته و ثابت باشد. می توانید جهت احتیاط از تکه ای چسب برق روی سیم استفاده کنید. در ضمن نوار چسب پارچه ای نیز می بایست کامل سر لخت سیم را بپوشاند.

ساخت سوئیچ با cd

همین کار را برای سیم دیگر بر روی سی دی دوم تکرار نمایید. اگر در سی دی اول از سمت زبر نوار چسب استفاده کرده بودید این بار سمت نرم آن را می بایست قرار دهید (و برعکس).

ساخت سوئیچ با cd

بعد از اتمام این مرحله، دو تکه دیگر از نوار چسب پارچه ای با اندازه 3 سانتی متر را برداشته و یک سمت زبر را بر روی سی دی اول و سمت نرم را بر روی سی دی دوم بچسبانید. این دو قطعه چسب می بایست دقیقا در طرف مقابل چسب های اولیه قرار گیرند.

ساخت سوئیچ با cd

دو تکه چسب جدید را نیز در جای خود محکم بچسبانید. بعد از اتمام این کار دو سی دی را مقابل هم قرار داده و از ناحیه چسب های پارچه ای به هم بچسبانید.

به واسطه ارتفاعی که نوار چسب های پارچه ای دارند دو سطح فویل دار سی دی از هم فاصله خواهند داشت. اگر این طور نبود و سطوح فویلی با هم در نقطه ای تماس داشتند لازم است که ضخامت نوار چسب های پارچه ای از دوبرابر شود.

ساخت سوئیچ با cd

در آخرین قدم از ساخت سوئیچتان تکه چسب های 6 سانتی متری را به هم چسبانده و هر دو را بر روی بخش بیرونی یکی از سی دی ها بچسبانید. این کار برای آن است که وقتی سوئیچ روی سطح قرار می گیرد کمی ارتفاع داشته و جای بازی داشته باشد تا با فشردن سی دی ها مدار نرم تر وصل شود.

ساخت سوئیچ با cd

خب، خسته نباشید! سوئیچ شما آماده است! تنها کاری که لازم است انجام دهید، قرار دادن آن در سر راه مدار یک وسیله که نیاز به سوئیچ دارد می باشد. با فشردن دو سی دی، سطوح فویل دار به هم چسبیده و مدار وصل می شود. با رها کردن آن به واسطه حضور چسب ها، سی دی ها فاصله گرفته و مدار قطع می شود!

ساخت سوئیچ با cd

یکی از دوستان بازیگوش ما با قرار دادن این سوئیچ به طور مخفیانه در زیر فرش اتاق به شدت اطرافیان را سرگرم کرده بود! به این صورت که به محض ورود هر فرد به اتاق و راه رفتن روی فرش سوئیچ فشره می شد و خرس اسباب بازی شروع به بازی می کردساخت سوئیچ با cd

شما هم می توانید از این سوئیچ جهت کاربردهای مختلفی مثلا دزدگیر یا در اسباب بازی های مختلف استفاده کنید!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه کننده : سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

هنر روی CD

نقاشی با نور (1)

نقاشی با نور(2)