تبیان، دستیار زندگی
با آغاز تعطیلات رسمی نوروز در سه شنبه هفته گذشته و با وجودی که حدود یک هفته از تعطیلات دو هفته ای نوروزی در حال تمام شدن است ،اما وضعیت پایتخت با وجود پایان تعطیلات رسمی از روز یکشنبه هنوز به حالت عادی بازنگشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوت دو هفته‌ای تهران


با آغاز تعطیلات رسمی نوروز در سه شنبه هفته گذشته و با وجودی که حدود یک هفته از تعطیلات دو هفته ای نوروزی در حال تمام شدن است ،اما وضعیت پایتخت با وجود پایان تعطیلات رسمی از روز یکشنبه هنوز به حالت عادی بازنگشته است.


تهران-تعطیلات نوروزی

خلوتی بیش از حد اماکن و معابر عمومی شهر در کنار پاکیزگی هوا در روزهای تعطیلات پایتخت ، تهران را در دو هفته اول سال تبدیل به یکی از آرام ترین شهرهای کشور کرده است.

حسن مغازه (بوتیک)داری در خیابان ولی عصر که می خواهد از هفته دوم برای گذراندن تعطیلات به همراه همسر و دو فرزندش به شمال سفر کند در این رابطه می گوید:" تازه تهران در تعطیلات عید شهری قابل سکونت شده است.راستش را بخواهید اگر اصرار های همسرم نبود من مایل بودم تا از خلوتی و آرامی و آب و هوای پاکیزه تر تهران در هفته دوم هم استفاده کنم و تهران را ترک نکنم ".

این تهرانی 37 ساله معتقد است که برای دیدن تهران با این وضعیت آرام،بدون ترافیک و بدون دود و آلودگی باید یک سال دیگر صبر کرد و دیگر تهران در هیچ زمانی در سال به وضعیت فعلی نخواهد بود".

در کافی شاپی بالاتر از میدان ونک چند جوان شهرستانی نشسته اند. از آنها می پرسم که دیدن تهران در این موقع سال برای آنها چه مزیتی دارد؟

جوان 23 ساله اهوازی که به همراه خانواده خود برای دیدن اقوام مادری خود به تهران آمده است می گوید که تهران را در این روزها بهتر می توان دید. خیابان ها خلوت اند و بدون ترافیک .اماکن عمومی و تفرجگاه ها آرام و خلوت اند و بسیاری از اماکن توریستی شهر تهران به دلیل تعطیلات نوروزی تسهیلات ویژه ای برای بازدید گردشگران در نظر گرفته اند که در مجموع ابن عوامل باعث می شوند تا سفر به تهران در دو هفته اول سال جذابیت های خاص خود را داشته باشد.

هنگامی که به او می گویم این وضعیت را مدیون چند میلیون شهروند ساکن تهران است که برای گذراندن تعطیلات، تهران را برای گشت و گذار آزاد و راحت گردشگران شهرستانی خالی گذاشته اند ،لبخندی زده و می گوید:" آره اتفاقا دیروز خانه خاله ام در این باره بحث شد و دختر خاله ام می گفت که چی می شد اگر آنهایی که برای مسافرت تهران را ترک کرده اند همانجایی که رفته اند بمانند و دیگر به تهران بازنگردند. با این کار هم امکان زیستن در هوایی بهتر را برای خود فراهم می کنند و هم می گذارند ما نفس راحتی بکشیم ".

این روزها یکی از محورهای گفتگوها در دید و بازدیدهای نوروزی، کیفیت هوای تهران و خرسندی شهروندان باقی مانده در تهران از خلوتی و آرامی شهر است

این روزها یکی از محورهای گفتگوها در دید و بازدیدهای نوروزی، کیفیت هوای تهران و خرسندی شهروندان باقی مانده در تهران از خلوتی و آرامی شهر است.

عموما شهروندانی که تهران را بنا به دلایل مختلف برای سفر ترک نکرده اند و یا قصد دارند هفته دوم را به تعطیلات بروند از خلوتی شهر و پاکی هوا و دیگر مزایای عید تهران می گویند و آرزو می کنند که این وضع همواره پایدار باشد.

اما هنگامی که به آنها یادآوری می شود که تنها کمتر از یک هفته یا 10 روز دیگر در تهران " آش همان آش خواهد بود کاسه همان کاسه" البته احتمالا حتی بدتر از وضعیت قبلی ناراحت می شوند و ابراز افسوس می کنند.

تهران-تعطیلات نوروزی

اکبر فروشنده آلوچه و آلبالو در میدان رسالت تهران در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه فروشش در روزهای آخر سال با ایام نوروز می گوید که هر چند فروشش در این روزها به یک چهارم ایام عادی و روزهای آخر سال رسیده اما شکایتی ندارد چرا که می داند تنها یک هفته دیگر وضعیت باز به همان وضع سابق باز می گردد و نیز لذت بردن از آرامشی دو هفته ای و هوای پاک ارزش کاهش فروش را دارد.

بیشتر بوتیک های تهران و مغازه داران صنف کفش تعطیلات سال نو به ویژه هفته اول را در تهران می مانند و مغازه های خود را باز نگه می دارند.

منصور فروشنده کفش های اسپورت در بازار کویتی ها در چهارراه استانبول در این زمینه می گوید که دلیل اصلی باز بودن صنف شان (لا اقل در 10 روز اول سال) خرید مسافران و گردشگران شهرستانی است.

وی می افزاید :" با توجه به اینکه بازار مد تهران جلوتر از دیگر شهرها است بسیاری از هموطنان شهرستانی مان و به ویژه جوانان طالب مد شهرستانی که قصد دارند تعطیلات نوروز را به تهران بیایند ، در شهر خود خرید نمی کنند و ترجیح می دهند از بازار متنوع تر تهران خرید کنند. از این رو بیشتر مشتریان ما در روزهای تعطیلات نوروزی مسافران و گردشگران شهرستانی هستند که اتفاقا برخی از آنها با توجه به جیب پرپول اول سالشان اشتهای خوبی در خریدن آخرین مدل های کتانی دارند".

اما تعطیلات نوروز قشر دیگری از شهروندان تهرانی یا شاغل در تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده است که در واقع پلیس راهنمایی و رانندگی است که به نظر می رسد در این موقع از سال توجه اصلی خود را از محورهای درون شهری به محورهای برون شهری و جاده های کشور معطوف می کنند.

حضور پلیس در شهر تهران کاهش محسوس نشان می دهد و دیگر خبری از انبوه پلیس های راهنمایی و رانندگی در چهارراه ها و اتوبان های شهر نیست.

درست در روزهایی که همه در کنار سفره هفت‌سین نشسته بودیم و حلول سال نو را جشن می‌گرفتیم، درست در روزهایی که بوی عید فضای شهر را آکنده بود، درست هنگامی که خاطرات قدیمی را مرور می‌کردیم، تهران جولانگاه مردانی شد که به بهانه عید، تهران را می‌آراستند. کوچه‌کوچه شهر آماده ورود سال جدید شد و تهران رنگ و بویی نو گرفت اما فعالیت‌ها برای نوسازی شهر تنها به روزهای قبل از عید در قالب طرح استقبال از بهار محدود نشد

از سوی دیگر ،درست در روزهایی که همه در کنار سفره هفت‌سین نشسته بودیم و حلول سال نو را جشن می‌گرفتیم، درست در روزهایی که بوی عید فضای شهر را آکنده بود، درست هنگامی که خاطرات قدیمی را مرور می‌کردیم، تهران جولانگاه مردانی شد که به بهانه عید، تهران را می‌آراستند. کوچه‌کوچه شهر آماده ورود سال جدید شد و تهران رنگ و بویی نو گرفت اما فعالیت‌ها برای نوسازی شهر تنها به روزهای قبل از عید در قالب طرح استقبال از بهار محدود نشد. مردان بسیاری در تعطیلات نوروز تهران را آماده می‌کردند تا شهروندان به سفر رفته پس از بازگشت، زندگی بهتر و راحت‌تری داشته باشند

به هر روی تهران این روزها بسیار بهتر از روزهای عادی و غیر تعطیل شده است و شهروندان تهرانی ای که ترجیح داده اند تعطیلات نوروز را در شهر خود بمانند یک پیام مشترک به دیگر همشهریان سفر کرده خود دارند و آن پیام این است که:" از این تعطیلات حداکثر استفاده را ببرید و سعی کنید سیزده بدر را هم در تعطیلات سپری کنید وعجله ای در بازگشت به خانه نداشته باشید. ااگر این کار را کنید هم برای خودتان خوب است و هم برای ما ".

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: عصر ایران/ مردم سالاری/همشهری آنلاین