تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات نسبتا طولانی نوروز كه از راه می‌رسد شلوغی خیابان‌های شهر، هم كم كم از تب و تاب می‌افتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جیب پر پول دزدان در تعطیلات


تعطیلات نسبتا طولانی نوروز كه از راه می‌رسد شلوغی خیابان‌های شهر، سراسیمگی مردم برای خرید عید و كسب و كار پررونق مغازه داران هم كم كم از تب و تاب می‌افتد. آن وقت بسیاری از مشاغلی كه در ایام عادی سال بی‌وقفه به فكر كسب و كار بودند، این روزها برای چند روزی دست از كار می‌كشند.


اما در این میان كسانی هم هستند كه در تعطیلات نوروز نه تنها دست از كسب و كار همیشگی‌شان نمی‌كشند بلكه نوع كارشان ایجاب می‌كند كه این روزها از همیشه فعال‌تر باشند زیرا تجربه ثابت كرده ، كسب و كارشان در این ایام از هر زمان دیگری پر رونق‌تر است.

دزد

هرچند كار آنها طی سال هم تعطیلی ندارد، اما در تعطیلات نوروز با دوبرابر ظرفیت همیشگی كار می‌كنند و به همین دلیل است كه حضورشان در شهر از هر زمان دیگری محسوس‌تر است. شب یا روز فرقی نمی‌كند. مهم این است كه آنها دوست دارند حتی در تعطیلات عید هم كار كنند.

شاید حدس زده باشید از چه كسانی حرف می‌زنیم. منظور ما همان سارقان هستند، آنها كه حتی در تعطیلات عید هم دست از كارشان نمی‌كشند حتی اگر به بهای تلخ كردن كام مردم هنگام دید و بازدید یا مسافرت‌های نوروزی تمام شود.

هر چند پلیس به رسم هرساله تعدادی از سارقان حرفه‌ای را شناسایی و دستگیر می‌كند و آنها را تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت نگه می‌دارد تا شاید مردم این روزها بیشتر از شر سارقان در امان باشند، اما با این حال به گفته رئیس پلیس آگاهی كشور، طی نوروز با وجود توصیه‌های پیاپی به شهروندان و اقدامات ویژه پلیس برای كنترل سارقان حرفه‌ای، همچنان بیشترین میزان سرقت در كشور طی همین روزهای نخستین سال است.

پركارتر از همیشه!

در ایام تعطیلات نوروز یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم هنگام مسافرت یا دید و بازدید عید، موضوع امنیت منازل است. تعطیلات عید، فرصت مناسبی در اختیار سارقان حرفه‌ای قرار می دهد تا در روزهایی که عبور و مرور افراد غریبه در محله های مختلف، چیز عجیب و غریبی نیست؛ سری به خانه های خالی از سکنه بزنند . به همین دلیل است كه براساس آمار پلیس، سرقت از منازل و مغازه‌ها در تعطیلات نوروزی افزایش می‌یابد.

این درحالی است كه مسوولان نیروی انتظامی معتقدند، رعایت اصول ایمنی از سوی شهروندان می‌تواند دزدان را در سرقت‌هایشان ناكام بگذارد.

در این گزارش چند راهكار ساده و كم هزینه را به شما پیشنهاد می‌كنیم كه رعایت آنها موجب می‌شود در این ایام با خیالی آسوده به مسافرت یا دید و بازدید عید بروید.

* از ورود افراد ناشناس با عنوان فالگیر، رمال، متکدی، خریدار خانه، و سمسار، تعمیرکار، نظافتچی و مامور آب و برق بدون کارت شناسایی جلوگیری کنید و این موضوع را به کودکان خود هم آموزش دهید.

یکی از بهترین پیشگیری ها این است که در ایام تعطیل، مسافرت های طولانی مدت را انتخاب نکنید و اگر هم تصمیم به مسافرت می گیرید، از یکی از افراد خانواده و یا آشنایان و بستگانی که به آنها اطمینان کامل دارید، بخواهید تا شب ها در منزل شما بخوابند تا خانه خالی نماند

* به كودكان خود بیاموزید اگر در خانه تنها هستند، در صورت تماس افراد ناشناس، آنها را در جریان تنهایی خود قرار ندهند.

* اگر خانه های اطراف شما خالی از سکنه است و در مجاورت آنها مشغول ساختمان سازی هستند باید مراقبت بیشتری از خانه تان داشته باشید.

* استفاده از تجهیزات ایمنی : معمولا سارقان آن قدر باهوش هستند که بدانند نباید به راحتی و بدون برنامه ریزی از در و دیوار اولین خانه ای که در مسیر رفت و آمد روزانه یا شبانه شان هست، بالا بروند. سارقان معمولا دنبال آن خانه های خالی می گردند که حفاظ مناسبی ندارند. سهل‌انگاری برخی شهروندان و رعایت نكردن اصول ایمنی موجب می‌شود حدود نیمی از سرقت منازل بدون اعمال زور و به آسانی صورت گیرد، در این میان خانه‌هایی كه دارای نرده‌های محافظ فلزی هستند كمتر مورد دستبرد قرار می‌گیرند.همیشه یك اصل مهم را ابتدا به خاطر بسپارید: استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب باعث می‌شود ورود دزدان به داخل خانه با تاخیر روبه‌رو شود؛ این همان عاملی است كه سارقان میانه خوبی با آن ندارند. پس نخستین راهكار، استفاده از تجهیزات ایمنی و قفل مناسب درها هنگام مسافرت است. مقابل پنجره‌ها و نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه خانه تان نرده‌های محافظ ایمنی نصب كنید. یكی از راه‌های ورود دزدان، پشت بام است، به این ترتیب با قفل كردن و حفاظ نرده ای درهای پشت بام، دزدان را ناكام می‌گذارید.

کلید

چند نکته مهم:

- نسبت به تعویض قفل هایی که کلید یدکی و اصلی آنها گم شده یا اینکه برای مدتی در اختیار دیگران بوده، اقدام کنید.

- تنها به بستن درب خروجی اصلی اکتفا نکنید و کلیه درهای داخل منزل اعم از پشت‌بام، اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام و ... را قفل کنید تا فرصت جستجو و راه نفوذ از سارقان سلب شود.

-در صورت تغییر مکان، حتما قفل های درب اصلی خانه جدید را تعویض کنید.

- از قرار دادن كلید در محل‌هایی مانند زیرجاكفشی، گلدان، داخل کفش ها ،زیر فرش و دیگر محل‌های قابل دسترس بشدت خودداری كنید، زیرا دزدان پس از ورود به داخل ساختمان برای یافتن كلید احتمالی ابتدا سراغ این محل‌ها می‌روند.

-از قرار دادن نردبان و چارپایه و نظایر آن در کنار دیوارها خودداری کنید.

*خانه تان را به کسی بسپارید

یکی از بهترین پیشگیری ها این است که در ایام تعطیل، مسافرت های طولانی مدت را انتخاب نکنید و اگر هم تصمیم به مسافرت می گیرید، از یکی از افراد خانواده و یا آشنایان و بستگانی که به آنها اطمینان کامل دارید، بخواهید تا شب ها در منزل شما بخوابند تا خانه خالی نماند. اگر هم چنین چیزی برای تان ممکن نیست، پیش از مسافرت، همسایگان مورد اطمینان خود را از سفرتان آگاه کنید تا مراقب محل سکونت  و رفت و آمدهای مشكوك اطراف خانه شما باشند. برخی فكر می‌كنند روشن گذاشتن چراغ یكی از اتاق‌ها باعث می‌شود دزدان تصور كنند در خانه فرد یا افرادی حضور دارند. اما روشن ماندن چراغ یك اتاق به مدت طولانی نشان از خالی بودن خانه دارد. پس بهتر است از همسایه‌ها و آشنایان مورد اطمینان بخواهید روشنایی داخل خانه را هنگام شب تغییر دهند. در عین حال، نیازی نیست وقتی به مسافرت می روید، همه فامیل و دوست و اهل محل را باخبر کنید. فقط آنهایی را خبردار کنید که مورد اطمینان شما هستند.

* دزدگیر یادتان نرود!

همان طور که گفته شد، روشن یا خاموش بودن مداوم لامپ های خانه و نبود صدا یکی از نشانه های خالی بودن خانه است. به تازگی دستگاه هایی وارد بازار شده که این امکان را به شما می دهد که لوازم خانه را در زمان های قابل تنظیم، روشن و خاموش کند. به طور مثال، می توانید لامپ ها، رادیو، تلویزیون و سایر لوازم خانگی را در هر دو تا سه ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه روشن کنید و بعد از گذشت زمان تعیین شده، دستگاه ها خود به خود خاموش می شوند. در عین حال، کلیه زمان ها با دقت یک ثانیه قابل تنظیم اند و در صورت قطع و وصل شدن برق هم به کار خود ادامه می دهند. به این ترتیب، با خرید یک دستگاه دزدگیر خانگی می توان از سرقت در زمان خالی بودن خانه پیشگیری کرد.

سارقان معمولا دنبال آن خانه های خالی می گردند که حفاظ مناسبی ندارند. سهل‌انگاری برخی شهروندان و رعایت نكردن اصول ایمنی موجب می‌شود حدود نیمی از سرقت منازل بدون اعمال زور و به آسانی صورت گیرد، در این میان خانه‌هایی كه دارای نرده‌های محافظ فلزی هستند كمتر مورد دستبرد قرار می‌گیرند

* فکری به حال پول نقد، سکه ها و  جواهرات تان بکنید

از میزان دارایی خود در خانه و محل نگهداری آن با افراد دیگر صحبت نكنید و پیش از مسافرت نباید هیچ وسیله قیمتی مانند سکه، طلا و جواهرات، چک و پول، عتیقه جات و وسایل گران قیمت سبک را در خانه خالی بگذاریم. در

عین حال، اگر گاوصندوقی هم در خانه دارید نباید قابل دید باشد و به هیچ وجه نیازی نیست همه از محل نگهداری اشیای قیمتی با خبر باشند. خوشبختانه بانک های کشور نگهداری از این اشیا را تقبل کرده اند و به راحتی می توان با سپردن آنها به این بانک ها، لذت یک مسافرت را بدون هیچ گونه نگرانی و دلهره در ایام نوروز تجربه کرد.

* سهل‌انگاری و بی‌توجهی شهروندان به وضعیت خودرو و نوعی دستپاچگی و تعجیل آنها برای حضور در مراسم دید و بازدید عید، فرصت مناسبی را برای سوءاستفاده سارقان فراهم می‌آورد تا براحتی لوازم و وسایل داخل خودرو را به سرقت ببرند.

فراموش نكنید پلیس دلیل اصلی‌ وقوع‌ سرقت‌های‌ داخل‌ خودرو را بی‌توجهی‌ مالكان‌ نسبت‌ به‌ انتقال‌ خودرو به‌ داخل‌ پاركینگ‌ و قراردادن‌ كیف‌ دستی‌ وجه‌ نقد، اشیا و لوازم‌ گرانقیمت‌ داخل‌ خودرو می‌‌داند، بنابراین خودرویتان را در محلی مطمئن پارك كنید و از رها كردن طولانی‌مدت آن در محل‌های خلوت و تاریك بپرهیزید.

خودروی خود را به قفل مركزی، دزدگیر، قفل پدال، قفل فرمان و دیگر تجهیزات بازدارنده مجهز كنید.

نصب دزدگیر را به افراد ناشناس و غیرمتخصص نسپارید.

‌هنگام ترك خودرو از قفل بودن درها و بالا بودن شیشه‌ها مطمئن شوید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: روزنامه سلامت/ جام جم آنلاین/سایت آفتاب