تبیان، دستیار زندگی
نوروز كه از راه می‌رسد، نه بچه‌ها به مدرسه می‌روند و نه بزرگ‌ترها سر کار؛ آب‌وهوای بیشتر شهرها و کشورها هم که بهاری و خوب است، .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه به رانندگان نوروزی


نوروز كه از راه می‌رسد، نه بچه‌ها به مدرسه می‌روند و نه بزرگ‌ترها سر کار؛ آب‌وهوای بیشتر شهرها و کشورها هم که بهاری و خوب است، پس بازار گشت و گذار و سفرهای دسته‌جمعی به همراه اهالی خانواده هم داغ می‌شود.
برخی با هواپیما، برخی با قطار و خیلی‌ها هم با اتوبوس. اما در این میان خیلی‌ها هم هستند كه ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی‌شان به مسافرت بروند چراكه معتقدند لذت سفر با خودروی شخصی چیز دیگری است كه سفر با هواپیما و قطار و اتوبوس جای آن را نمی‌گیرد.

سفرهای نوروزی

اما ساعت‌های طولانی نشستن پشت فرمان بی‌توجهی به ریزه‌كاری‌های رانندگی در جاده و گاه رعایت نكردن اصول ایمنی هنگام رانندگی می‌تواند اتفاقات و حوادث ناگواری را رقم بزند و خاطره شیرین این سفر چند روزه را به كام همه اعضای خانواده تلخ كند.

در این گزارش تلاش می‌كنیم ضمن بیان باید و نبایدهای سفر با خودروی شخصی، قدم به قدم و مرحله به مرحله شما را با اصول سفر با خودروی شخصی شامل آماده كردن خودرو برای سفر، نكات ایمنی در طول سفر و چگونگی رانندگی در شرایط آب و هوایی خاص مانند رانندگی در برف و هوای مه‌آلوده، رانندگی در جاده یخ زده و... آشنا كنیم.

اصل اول؛ قبل ازحرکت خودرو را از نظر فنی بررسی کنید:

بازدید لاستیك‌ها: در فصل تابستان به دلیل گرم شدن هوا و داغ شدن سطح آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها لاستیك‌های فرسوده بیشتر از هر زمان دیگری دچار تركیدگی می‌شوند.

بازدید سیستم خنك‌كننده موتور: لوله‌های آب مرتبط از رادیاتور به موتور و تسمه‌های لاستیكی نیز از دیگر قطعاتی هستند كه به دلیل نوع جنس آنها در گرمای این فصل، ضعف خود را بیشتر نشان می‌دهند.

از دیگر بخش‌های خودرو كه باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد رادیاتور است. علاوه بر رادیاتور، در اتومبیل‌ها دارای فن‌های اتوماتیك، باید سوئیچ قطع و وصل اتوماتیك فن نیز مورد بازبینی قرار بگیرد و از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

تنظیم موتور: گرمای هوا خود باعث می‌شود كه موتور اتومبیل در این شرایط زیر فشار بیشتری كار كند. بنابراین تنظیم نبودن موتور، ‌فرسوده بودن شمع‌ها و وایرشمع‌ها و همین‌طور سیستم برق خودرو باعث گرم‌ كردن موتور و ایجاد اشكال خواهد شد.

آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی بیانگر این واقعیت تلخ است كه بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی در جاده‌ها به دلیل بی‌توجهی راننده به جلو رخ می‌دهد كه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی یكی از این موارد است

سیستم ترمز: استفاده از لنت‌ ترمزهای نامرغوب و غیراستاندارد باعث می‌شود هنگام گرم‌شدن، ترمزها فاقد كارایی لازم بوده و خطر‌آفرین باشند. این نكته هم به سایر بازدیدها باید اضافه شود.

شیشه‌شور و برف‌پاك‌كن: بدیهی‌است در تابستان با برف سر و كاری ندارید، اما شاید در مسیر به منطقه‌ای برسید كه احتمال بارندگی در آن باشد یا حتی اگر این موقعیت پیش‌رویتان قرار نگیرد ممكن است عبور از تونل‌ها و ریزش آب از آنها شیشه جلوی خودرو را برای دید تار و كدر كند.

در این موقع اگر شیشه شور خودروی شما فعال نباشد با مشكل در دید هر اتفاقی ممكن است برایتان رقم بخورد، ضمن آن كه پاشیده شدن آب از كف جاده نیز همین وضع را برایتان رقم می‌زند.

چراغ های راهنمای ماشین هم یادتان نرود.

سفرهای نوروزی

توصیه‌هایی برای شروع رانندگی

ـ از نقشه یا یك سیستم هدایتگر برای تعیین مسیرتان استفاده كنید؛ ‌خروجی‌ها، ‌فواصل تقریبی به كیلومتر و نقاط شاخص عمده را علامت بزنید.

ـ شب قبل از سفر، به اندازه كافی بخوابید.

ـ یك بطری آب و یك كیت كمك‌های اولیه همراه داشته باشید.

ـ اطمینان حاصل كنید كه چراغ‌های جلو و عقب و شیشه‌ جلوی ماشین پاك باشند.

ـ به طور مرتب ماشین‌تان را سرویس كنید و مطمئن شوید كه پیش از شروع سفر مشكلی ندارد.

چطور بیدار برانیم؟

رانندگی در جاده آن هم هنگامی كه ساعت‌هاست نخوابیده‌اید كار دشواری است، اما سخت‌تر از آن خطرات و اتفاقات جبران‌ناپذیری است كه رانندگی در شرایط خواب‌آلودگی ممكن است برای راننده و سایر سرنشینان رقم بزند.

بنابراین برای بیدارماندن و شاید بهتر بتوان گفت هوشیار ماندن هنگام رانندگی بهتر است این نكات را رعایت كنید:

ـ شب قبل از رانندگی طولانی‌مدت به قدر كافی بخوابید.

ـ در ساعاتی كه به طور معمول و طبق عادت به استراحت و خواب می‌پردازید، از رانندگی پرهیز كنید.

ـ اگر قصد دارید در طول شب رانندگی كنید، دست‌كم بین نیمه‌شب و ساعت 6 صبح مدتی را بخوابید.

ـ اگر در تمام طول روز می‌خواهید رانندگی كنید، در بعداز‌ظهر ماشین را متوقف كنید و چرتی بزنید.

ـ سعی كنید پس از هر 200 كیلومتر رانندگی استراحتی به خود بدهید. بایستید تا باك بنزین را پركنید، گشتی بزنید، نرمشی بكنید یا چرتی بزنید.

ـ اگر با همراه سفر می‌كنید، بیدار‌ بودن او و هم‌صحبتی با یكدیگر در هوشیاری شما موثر است.

در زمستان باید از لاستیك‌های آج درشت استفاده كرد. با این كه لاستیك‌های برفی به صورت‌های مختلفی عرضه شده، اما همین كه به زمین‌های یخبندان برسند، مانند لاستیك‌های معمولی عمل می‌كنند؛ لذا باید از تایرهای میخ‌دار یا زنجیر چرخ استفاده كرد

صحبت با تلفن همراه ممنوع

نمی‌دانم شما شهروند عزیز حین رانندگی تا چه حد خود را تابع قانون «صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی ممنوع» می‌دانید یا اصلا رعایت این قانون را ضروری می‌دانید یا خیر.

اما اگر از آن دسته رانندگانی هستید كه هنگام رانندگی در شهر چندان خود را در قید و بند ممنوعیت صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی نمی‌دانید، به شما توصیه می‌كنیم برای یك بار هم كه شده با اندیشیدن به عواقب ناگوار چنین رفتاری، بیشتر خود را به رعایت این قانون پایبند كنید تا خدای نكرده یك بی‌توجهی بظاهر كوچك، وقوع حادثه‌ای تلخ و ناگوار را در سفر نوروزی‌تان رقم نزند.

آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی بیانگر این واقعیت تلخ است كه بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی در جاده‌ها به دلیل بی‌توجهی راننده به جلو رخ می‌دهد كه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی یكی از این موارد است.

پژوهش‌های رفتاری نشان داده‌اند صحبت كردن راننده با تلفن همراه هنگام رانندگی سبب حواس پرتی و كاهش دقت او می‌شود.

همچنین صحبت كردن سایر سرنشینان با راننده هنگام رانندگی نیز موجب عدم تمركز وی می‌شود.

سفرهای نوروزی

ریزه‌كاری‌های رانندگی در سفر

ممكن است بعضی‌ها فكر كنند رانندگی در موضوعاتی مثل پشت فرمان خودرو نشستن، استارت زدن، حركت كردن، گاز دادن، تعویض دنده و... یا حتی گرفتن گواهینامه رانندگی خلاصه می‌شود. در حالی كه خوب راندن هنری است اكتسابی با ریزه‌كاری‌های فراوان كه بی‌توجهی در رعایت آنها، مشكلات و سوانح بسیاری را به وجود می‌آورد كه بعضا جبران‌ناپذیرند.

یكی از این شرایط رانندگی در فصل سرما و در وضعیت بارانی و برفی است.

برای رانندگی در پاییز و زمستان باید قبل از بارش برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان ـ بخصوص در جاده‌ها ـ پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش، از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود. همچنین رانندگی در مه، برف، باران و یخبندان نیازمند تدابیر و مهارت‌های خاص در هدایت خودروست.

نحوه انتخاب لاستیك در زمستان

در زمستان باید از لاستیك‌های آج درشت استفاده كرد. با این كه لاستیك‌های برفی به صورت‌های مختلفی عرضه شده، اما همین كه به زمین‌های یخبندان برسند، مانند لاستیك‌های معمولی عمل می‌كنند؛ لذا باید از تایرهای میخ‌دار یا زنجیر چرخ استفاده كرد.

رانندگی در شروع بارندگی

شروع بارندگی خطرناك‌ترین وضعیت را برای جاده و خودرو به وجود می‌آورد، زیرا قطرات باران با گرد و خاك و سایر آثار باقیمانده از لاستیك و روغن وسایل نقلیه موجود در سطح آسفالت تركیب شده و جاده را لغزنده می‌كند كه ممكن است به چشم دیده نشود؛ به همین دلیل اصطكاك خودرو با جاده كم شده و احتمال سر خوردن خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین با شروع بارش باران از سرعت خود بكاهید و تا هنگامی كه آب در سطح جاده جاری نشده این سرعت را حفظ كنید.

به هر حال، در این شرایط جوی، سرعت خودرو باید كمتر از سرعت آن در جاده خشك باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی كه آب زیادی در سطح خیابان جاری می شود چنانچه با سرعت زیاد برانید، اصطكاك لاستیك با جاده را به صفر نزدیك می‌كند؛ به عبارتی دیگر در این حالت خودروی شما روی سطحی از آب حركت می‌كند.

در چنین شرایطی با سرعتی یكنواخت حركت كنید. در پیچ‌ها از سرعت خودرو بكاهید، در كم كردن سرعت از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به طور ناگهانی بپرهیزید.

از سبقت بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب اتومبیل می زند که موجب سرخوردن آن شده و اتومبیل در جهت عکس حرکت، بر می گردد.

در سطح لغزنده و هنگامی كه سرعت خودرو زیاد است، از تغییر دنده ـ از سبك به سنگین ـ خودداری كنید.

سعی كنید پس از هر 200 كیلومتر رانندگی استراحتی به خود بدهید. بایستید تا باك بنزین را پركنید، گشتی بزنید، نرمشی بكنید یا چرتی بزنید

رانندگی در هوای مه‌آلود

ـ در هوای مه‌آلود با نور پایین و با احتیاط كامل برانید. در صورت تراكم مه، وسیله نقلیه خود را در جای مناسبی متوقف كرده و تا زمانی كه جلو قابل رویت نباشد، حركت نكنید.

ـ در تونل‌ها شیشه‌ها را بالا بكشید تا از استنشاق گازهای سمی حاصله از اگزوز خودروها در امان باشید.

ـ تا جای ممكن از رانندگی در هوای مه آلود خودداری كنید و در صورت الزام، در چنین شرایطی با حداقل سرعت برانید.

ـ اگر قصد مسافرت در هوای مه‌آلود را دارید باید زمان بیشتری برای سفرتان در نظر بگیرید.

ـ شیشه جلوی خودرو، چراغ‌های جلو و راهنماها و شیشه‌های بغل و عقب و برف‌پاكن‌ها و بخاری را بازدید و تمیز كنید.

ـ در صورت امكان وسیله نقلیه خود را به چراغ مه‌شكن مجهز سازید.

ـ هنگام رانندگی با نور پایین حركت كنید.

ـ در صورت وجود مه غلیظ و نبود دید كافی، وسیله نقلیه خود را به منتهی‌الیه سمت راست جاده هدایت كنید ضمن توقف كامل، چراغ‌های آن را روشن نگه دارید.

ـ از خطوط وسط و کناره جاده در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:جام جم آنلاین/ نشریه کوچه ی ما/سایت اینترنتی زورق