تبیان، دستیار زندگی
در میان تمام برنامه‌های ریز و درشتی كه خانواده‌های ایرانی برای ایام نوروز خود تدارك می‌بینند، سفرهای نوروزی همواره سهم ویژه‌ای در سبد تعطیلات نوروزی بسیاری از خانواده‌های ایرانی داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجله برای مردن در آغاز سال !


در میان تمام برنامه‌های ریز و درشتی كه خانواده‌های ایرانی برای ایام نوروز خود تدارك می‌بینند، سفرهای نوروزی همواره سهم ویژه‌ای در سبد تعطیلات نوروزی بسیاری از خانواده‌های ایرانی داشته است.


نمی‌دانیم اكنون كه این گزارش را می‌خوانید در كدام شهر ساكن هستید و برنامه‌تان برای نوروز امسال چیست اما اگر بار سفر بسته‌اید و هوای گشت و گذار به سرتان زده است، پیشنهاد می‌كنیم قبل از این كه پشت فرمان خودرویتان بنشینید و سفرتان را آغاز كنید، دقایقی هر چند كوتاه وقت بگذارید و به این گزارش هم نگاهی بیندازید.

تصادفات

اگر چه سخن گفتن از ضرورت دقت و احتیاط هنگام رانندگی، رعایت قوانین و خودداری از سرعت غیرمجاز برای سپری كردن سفری ایمن و سلامت برای مسافران نوروزی، تكراری به نظر رسد كه شاید از حوصله بسیاری از خوانندگان چنین مطالبی خارج باشد اما آمار كشته شدگان در تصادفات رانندگی هر ساله، آمار چندصد نفری مرگ و میر ناشی از تصادفات در سفرهای نوروزی در اثر واژگونی خودرو، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان، سرعت غیرمجاز، حركات مخاطره‌آمیز و ... بیانگر این واقعیت است كه هر چه از خطری كه در كمین مسافران نوروزی در جاده‌هاست بگوییم باز هم كم است و همچنان باید گفت و هشدار داد.

براساس آمارهای موجود در ایران تقریبا 90 درصد سفرهای مردم از طریق جاده‌ها و به صورت زمینی انجام می‌شود. حجم بالای سفرهای زمینی، تصادفات متعدد در كشور كه آمار آن را برابر با كشته‌های یك زلزله مهیب یا یك دوره جنگ چندین ساله دانسته‌اند، موضوعی تكراری است كه بارها و بارها از سوی مسوولان اعلام شده است.

اگرچه برخی كارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه ترافیك و حمل و نقل معتقدند اعلام مستمر میزان تصادفات و آمار مرگ و میر حوادث رانندگی بدون توجه به ظرافت‌ها و ظرفیت‌های تاثیرگذار اطلاع‌رسانی و تاثیرات تبلیغی آن، بازدارندگی این آمار را از میان می‌برد و موجب می‌شود مردم ندانند و نتوانند به درك واقعی از اتفاقات تلخی كه هر ساله در جاده‌های كشور رخ می‌دهد دست یابند، اما چه مردم، كارشناسان و مسوولان به درك واقعی از تلفات تصادفات رانندگی دست یابند و چه دست نیابند، تمایل به رانندگی در كشور بخصوص با خودروهای شخصی روز به روز افزایش می‌یابد و در كنار تسهیلات شركت‌های خودروساز برای فروش اقساطی محصولات خود به متقاضیان از یكسو، اشتیاق رانندگان جوان به تخلیه هیجانات درونی خود در قالب رانندگی‌های خطرساز و حادثه‌آفرین و عدم رشد راه‌ها و محورهای مواصلاتی، منطبق نبودن با استانداردهای جهانی راه، وجود بیش از 2 هزار نقطه حادثه‌خیز و ناامن در جاده‌های كشور و عدم امكان رقابت دیگر راه‌های مسافرت از جمله مسافرت ریلی و هوایی با مسافرت‌های زمینی و جاده‌ای، از سوی دیگر، همگی دست در دست یكدیگر می‌دهند تا سالانه بیش از 20 هزار نفر از هموطنانمان در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست بدهند و مرگ و میر در اثر تصادفات رانندگی دومین عامل مرگ در ایران شناخته شود.

آمار كشته شدگان در تصادفات رانندگی هر ساله، آمار چندصد نفری مرگ و میر ناشی از تصادفات در سفرهای نوروزی در اثر واژگونی خودرو، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان، سرعت غیرمجاز، حركات مخاطره‌آمیز و ... بیانگر این واقعیت است كه هر چه از خطری كه در كمین مسافران نوروزی در جاده‌هاست بگوییم باز هم كم است و همچنان باید گفت و هشدار داد

برای مردن عجله نكنید!

بین یك سفر تفریحی با یك ماموریت كاری در سفرهای نوروز تفاوت قائل شوید. بسیاری از مسافران تصور می‌كنند كه تنها وقتی به شهر مورد نظر خود می‌رسند، مسافر هستند در حالی كه از همان لحظه خروج از منزل و در طول مسیر با مناظر و زیبایی‌های جاده و راه‌هایی مواجه می‌شوند كه می‌توانند از لحظه‌لحظه آن به گونه‌ای بهره ببرند كه در كنار آن سفر ایمنی را برای خانواده خود رقم بزنند به این ترتیب علاوه بر این كه كمتر خسته می‌شوند و از عجله پرهیز می‌كنند. از بروز بخش قابل توجهی از تصادفات كه ناشی از بی‌توجهی به جاده است، جلوگیری می‌كنند اما در مقابل این تصور كه به عنوان مثال چون تنها 3 روز برای این سفر وقت دارند پس بنابراین باید بقدری سریع رانندگی كنند كه تا پایان شب به شهر مورد نظر برسند تا روزهای بیشتری از تعطیلات را در آن شهر سپری كنند، موجب می‌شود كه بی‌احتیاطی و خطر تصادفات مرگبار را به جان بخرند.بنابراین ضروری است رانندگان بخصوص در جاده‌ها و مسیرهایی كه قصد دارند برای نخستین بار در ایام نوروز رانندگی در آن را تجربه كنند، سعی كنند به اطلاعات دقیقی از وضعیت آن جاده، پیچ‌ها و گردنه‌های خطرناك آن بدست بیاورند، این كه چند كیلومتر است، از چه مسیرهایی عبور می‌كنند، نزدیك‌ترین كمپ‌های استراحت بین راه كجاست و صدها اطلاعات دیگر كه شناخت بهتری از مسیر به راننده می‌‌دهد، بدست آورند.

پلیس

پلیس همیشه بیدار کشور

مسئولان امر برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی های فراوانی كرده اند و همه تلاش دارند تا بهار طبیعت برای عده ای از هموطنان غمبار نباشد و در این میان راهور نیروی انتظامی همچون سالهای گذشته که شاهد آن بودیم تلاشی درخور تحسین دارد. مهم ترین هدف پلیس در ایام تعطیلات نوروزی امسال تأمین نظم و امنیت شهروندان و میهمانان نوروزی است .

كنترل آن‌لاین جاده‌ها

بهره‌گیری از ابزار و تجهیزات الكترونیك در جاده‌های كشور در ایام نوروز امسال نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری یافته است. بكارگیری دوربین‌های ویژه و تجهیز بخش قابل توجهی از جاده‌های كشور به سیستم  نمایش

به منظور كنترل دقیق‌تر تردد خودروها در جاده‌ها از آن جمله است. نوروز امسال پلیس راه با استفاده از دو نوع دوربین در جاده‌های كشور به كنترل تردد خودروها و برخورد با رانندگان متخلف خواهد پرداخت. هم‌اكنون مجموعه‌ای از دوربین‌های ثبت تخلف در جاده‌ها و محورهای مختلف سطح كشور نصب شده‌اند كه با رویت رانندگانی كه با سرعت غیرمجاز تردد می‌كنند از این خودروها عكسبرداری می کنند.

در روش جدیدتر با راه‌اندازی سایتی در مركز پلیس راه كشور، امكان رویت اكثر جاده‌ها به صورت نمایش دهی بوجود آمده است. ویژگی مثبت این سیستم در این است كه با كنترل آن‌لاین جاده‌های تحت پوشش در صورتی كه خودرویی به هر دلیل دچار مشكل شده باشد یا حركات مشكوك و مخاطره‌آمیز همچون سرعت غیرمجاز داشته باشد بلافاصله قبل از این كه راننده خودروی مذكور موجب بروز حادثه‌ای شود، با ابلاغ به نزدیك‌ترین تیم سیار پلیس راه

اما در روش جدیدتر با راه‌اندازی سایتی در مركز پلیس راه كشور، امكان رویت اكثر جاده‌ها به صورت نمایش دهی بوجود آمده است. ویژگی مثبت این سیستم در این است كه با كنترل آن‌لاین جاده‌های تحت پوشش در صورتی كه خودرویی به هر دلیل دچار مشكل شده باشد یا حركات مشكوك و مخاطره‌آمیز همچون سرعت غیرمجاز داشته باشد بلافاصله قبل از این كه راننده خودروی مذكور موجب بروز حادثه‌ای شود، با ابلاغ به نزدیك‌ترین تیم سیار پلیس راه از ادامه تردد آن جلوگیری كرده و به این ترتیب از بروز حوادث و تصادفات رانندگی مرگبار پیشگیری می‌شود.

شناسایی رانندگان حادثه‌ساز

همچنین همزمان با آغاز طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی كیت‌های جدید بزاقی تست اعتیاد در جاده‌های كشور در اختیار ماموران پلیس راه قرار می‌گیرد تا با انجام آزمایش از رانندگان وسایل نقلیه عمومی مشكوك و خودروهای شخصی كه مرتكب تخلفات حادثه‌ساز شده باشد، ظرف چند دقیقه اعتیاد راننده به هر نوع ماده مخدر، مواد روانگردان و همچنین مصرف مشروبات الكلی مشخص شود.

تصادفات

توقیف خودرو و گواهینامه مجازات ‌عشق سرعت‌ها

اما لازم است یك هشدار و تذكر جدی هم به رانندگان عشق سرعت بدهیم و آن این كه اگر دلتان نمی‌خواهد كه وقتی با هیجان زیاد و با سرعت غیرمجاز در جاده‌ها در حال رانندگی هستید و بدون این‌كه حتی ذره‌ای به عواقب این نوع رانندگی وحشتناك‌تان كه هم با جان خود و هم سایر رانندگان بازی می‌كند، فكر كنید، ناگهان در پیچ یكی از جاده‌ها توسط گشت‌های پلیس راه متوقف شوید و بعد هم علاوه بر ضبط گواهینامه‌تان، به دلیل این كه خودرویتان قرار است تا مدتی به پاركینگ منتقل شود از همانجا مجبور شوید بقیه مسیر را با اتوبوس یا هر سواری دیگری طی كنید، پس بهتر است در نوروز امسال آرام و با سرعت مجاز برانید.

كنترل اتوبوس‌ها در جاده‌ها با GPS

به كارگیری تجهیزات و ابزارهای به روز الكترونیك مانند سیستم ردیاب ماهواره‌ای GPS در ناوگان بار و مسافر طی دو سال اخیر توانسته است نقش موثری در كاهش مرگ و میر تصادفات ایفا كند. به طوری كه براساس آخرین آمار كشته‌های تصادفات وسایل نقلیه عمومی مسافربری در سال‌جاری 15 درصد و تصادفات این وسایل نقلیه نیز حدود 13 درصد كاهش یافته است كه به جرات می‌توان گفت این امر مدیون استفاده از سیستم سرعت‌نگار ماهواره‌ایGPS همراه با توجه مدیران فنی نسبت به سلامت خودروها با همكاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در كنار آموزش و ارتقای فرهنگ رانندگان بوده است. هنگامی كه این وسایل نقلیه شامل اتوبوس و كامیون از مقابل پاسگاه و پلیس راه عبور می‌كند یا گشت پلیس راه پشت خودروی مورد نظر قرار می‌گیرد به طور خودكار تمام اطلاعات آن بر روی سامانه پلیس نمایش داده می‌شود. در صورتی كه خودروی مذكور مرتكب تخلفی شده باشد از ادامه حركتش جلوگیری خواهد شد.

رئیس پلیس راهور در پایان از رانندگان محترمی كه در نوروز امسال قوانین و مقررات رانندگی را رعایت می نمایند  و با پلیس همكاری دارند، تقدیر می كند و امیدوار است در سال جاری رانندگان بیش از پیش قوانین و مقررات رانندگی را رعایت كنند تا با برخوردهای پلیس روبرو نشوند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: پایگاه خبری نیروی انتظامی/ جام جم آنلاین /ایرنا