تبیان، دستیار زندگی
سواركار ایرانی مسیر جاده‌ی ابریشم را با هدف رساندن پیام صلح ایرانیان .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سواركار ایرانی پیام صلح را به المپیک می‌برد

سواركار ایرانی پیام صلح را به المپیک می‌برد

سواركار ایرانی مسیر جاده‌ی ابریشم را با هدف رساندن پیام صلح ایرانیان به بازی‌های المپیك پكن طی می‌كند.

به گزارش ایسنا، دوشنبه نشست خبری صندوق ملی حمایت از قهرمانان و پیشكسوتان ورزش، حامی این حركت فرهنگی با عنوان پیك صلح المپیك 2008 پكن با حضور مجید چرخشت برگزار شد.

این سواركار كه قرار است برای رساندن پیام صلح به مسابقات المپیك پكن مسیر جاده‌ی ابریشم را طی كند در جمع خبرنگاران گفت: در خردادماه سال 83 با هدف انتشار پیام والای صلح در راستای فلسفه‌ی بازی‌های المپیك مسیر ایران - تركیه - یونان را با طی مسافت 5700 كیلومتر و گذشتن از هفت شهر در طول سه ماه طی كردم. این حركت با استقبال زیاد مردم شهرها و به ویژه یونانیان مواجه شد و من در همان جا اعلام كردم كه در بازی‌های المپیك 2008 پكن نیز با هدف رساندن پیام صلح و دوستی مردم ایران این حركت را تكرار خواهم كرد.

وی گفت: برای رساندن پیام صلح ملت ایران از روز دهم اردیبهشت ماه از مرز باجگیران حركت خود را به سمت پكن آغاز می‌كنم و پس از گذشتن از كشورهای تركمنستان، ازبكستان، قرقیزستان و چین یك هفته پیش از آغاز بازی‌های المپیك و پس از طی 7330 كیلومتر وارد شهر پكن خواهم شد.

این سواركار گفت: در مسیر حركت قرار است هدایایی كه نشان دهنده‌ی فرهنگ مردم ایران است، به مردم شهرهای مسیر حركت اهدا شود تا به این ترتیب ضمن معرفی كشورمان به عنوان یك كشور حامی صلح، جاذبه‌های گردشگری كشورمان نیز به مردم كشورهای مسیر حركت معرفی شود.

"خزایی" مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشكسوتان ورزشی نیز گفت: این صندوق حدود 750 عضو دارد و 600 نفر از قهرمانان المپیك، جهانی و بازی‌های آسیایی مزایایی از این صندوق را دریافت می‌كنند.

وی در رابطه با این كار فرهنگی كه قرار است از سوی سواركار كشورمان انجام شود نیز گفت: از آنجا كه این سواركار كشورمان قصد رساندن پیام صلح ایرانیان را دارد، ما با هدف حمایت از این حركت ارزشمند و احیای جاده‌ی ابریشم كه مزایای اقتصادی زیادی برای كشورمان دارد، ستادی را به همین منظور تشكیل دادیم تا به بررسی همه‌جانبه‌ی موضوع و موانع راه بپردازد تا این حركت به شكلی ارزشمند انجام شود.

وی ادامه داد: صندوق ملی حمایت از قهرمانان و پیشكسوتان ورزشی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز توسعه‌ی صنعت گردشگری ورزش را دریافت كرده است و در بحث توسعه‌ی گردشگری ورزشی به گونه‌ای برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه در این حركت جاذبه‌های گردشگری ایران با توجه به پتانسیل ورزشكاران كشورمان معرفی شده و این حركت باعث شكوفایی صنعت گردشگری شود.

وی با اشاره به برنامه‌های ایران در طول این سفر گفت: این حركت زیرنظر معاونت فرهنگی سازمان تربیت بدنی انجام می‌شود و گروهی 20 نفره پشتیبان این حركت هستند. قرار است در مسیر حركت علاوه بر برگزاری جشنواره‌هایی با حضور مسوولان كشورهای میزبان در حاشیه‌ی این حركت برخی كارهای اقتصادی صورت گیرد.

وی در رابطه با هزینه‌های این سفر گفت: حداقل 200 میلیون تومان برای هزینه‌های این سفر در نظر گرفته شده است كه از طریق صندوق حمایت از قهرمانان تامین می‌شود، گرچه توقع ما این است كه سازمان تربیت بدنی، كمیته ملی المپیك و اسپانسرها به یاری ما بشتابند تا این حركت فرهنگی به بهترین شكل ممكن انجام شود.

وی ادامه داد: ما برای هرچه بهتر انجام شدن كار مذاكراتی را با سفیر ایران در چین داشتیم و آنها نیز قول داده‌اند تا همكار‌ی‌های لازم را برای ایجاد نیازهای رفاهی و امنیتی انجام دهند. این حركت كاملا فرهنگی - ورزشی است. پیام آور صلح است و هیچ ارتباطی به مسایل سیاسی ندارد. بنابراین ما از همه‌ی افرادی كه دارای ایده‌های نو برای بهتر انجام شدن كار دارند به خصوص در بخش حمایت اقتصادی می‌خواهیم كه به كمك ما بیایند.

در پایان این مراسم این سواركار كشورمان كه قرار است مسیر جاده‌ی ابریشم را با هدف رساندن پیام صلح ایرانیان به مسابقات المپیك پكن طی كند، گفت: دو ماه گذشته ما این مسیر را بدون اسب طی كردیم و كارشناسی لازم روی آن انجام شد و كل مسیر نیز فیلمبرداری شده است. با توجه به اینكه قرار است از پنج كشور و پایتخت‌های تهران، تاشكند، بیشكك و عشق‌آباد و پكن بگذریم ما همان پنج حلقه‌ی المپیك را الگوی خود برای انتخاب پنج كشور قرار دادیم.