تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبل در مقایسه با شیوه های آموزش حضوری و الکترونیکی نمونه هایی را بیان کردیم. در این مطلب نیز بحث را با آموزش تلفیقی ادامه می دهیم و مثال ها و توضیحاتی که در رابطه با روش های دیگر گفته شد، برای آموزش تلفیقی نیز بیان می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش تلفیقی (2)

در مطالب قبل در مقایسه با شیوه های آموزش حضوری و الکترونیکی نمونه هایی را بیان کردیم. در این مطلب نیز بحث را با آموزش تلفیقی ادامه می دهیم و مثال ها و توضیحاتی که در رابطه با روش های دیگر گفته شد، برای آموزش تلفیقی نیز بیان می کنیم.

آموزش تلفیقی (2)

آموزش درون کلاسی:

آموزش تلفیقی سعی دارد از شیوه های نوین و فناوری های جدید در آموزش استفاده کند. برای مثال در این شیوه از تجهیزاتی که در  آموزش الکترونیکی به کار می رود، نیز استفاده می شود.

آموزش بیرون از کلاس:

این روش مانند آموزش حضوری می باشد. اما در حالت تلفیقی تعداد جلسات برگزاری کلاس ها کاهش می یابد. البته این امر به این معنا نیست که در آموزش های لازم کوتاهی می شود بلکه همان مفاهیم در جلسات کمتر بیان گردد.

با توجه به این که تعداد جلسات کلاس ها کاهش یافته است، افراد از وسایل کمک آموزی مانند درس افزار ها استفاده می کنند. به این ترتیب دانشجو در هنگام کار با این تجهیزات مفاهیم درسی را نیز می آموزد و در صورتی که در مفاهیم به مشکلی برخورد کرد، می تواند به مدرس خود مراجعه کند.

چون آموزش تلفیقی ، ترکیبی از آموزش حضوری و الکترونیک می باشد، در کلاس هایی که به صورت حضوری برگزار می شود، آموزش های مرتبط با زمینه کسب مهارت، دانش و روابط عاطفی با سایر دانشجویان ، شکل می گیرد. بنابراین جلسه های آزمایشگاه و کارگاه، مشاوره با استاد و مباحثه با همکلاسی ها، تحقیقات و  پروژه ها، بر قراری ارتباط بین افراد و کسب تجربه، مانند شیوه آموزش حضوری انجام می شود.

نکته قابل توجه این می باشد که در آموزش تلفیقی از روش ثابتی برای تدریس استفاده نمی شود. به این ترتیب که برای همه دانشجویان با توجه به دوره آموزش و سن آنان از یک شیوه استفاده می شود.

اما آموزش برای دوره ها یکسان بوده و تنها تفاوت در تعداد جلسات می باشد که برای افراد با سنین متفاوت، یکسان نمی باشد. پس می توان به این نتیجه رسید که آموزش تلفیقی روشی جدید برای تدریس نمی باشد، بلکه عملکردی جدید در شیوه آموزش و برنامه ریزی

آموزش تلفیقی (2)

وسایل آموزشی یا نحوه یادگیری

تفاوتی که آموزش های حضوری و الکترونیکی نسبت به آموزش تلفیقی دارند، در این مطلب می باشد که در دو روش قبل (حضوری و الکترونیکی)، وسیله آموزشی و شیوه ای در یادگیری می باشند که با همان عنوان خوانده می شود.

تفاوتی که آموزش های حضوری و الکترونیکی نسبت به  آموزش تلفیقی دارند، در این مطلب می باشد که در دو روش قبل (حضوری و الکترونیکی)، وسیله آموزشی و شیوه ای در یادگیری می باشند که با همان عنوان خوانده می شود.

برای مثال کلاس های که به صورت دائم حضوری انجام می شود شیوه آموزش حضوری نام دارد.

در آموزش حضوری، از وسایل الکترونیکی استفاده نمی شود و در فضای فیزیکی انجام می شود. به این ترتیب روش آموزش حضوری شکل می گیرد.

در آموزش الکترونیکی نیز از تجهیزات کامپیوتری استفاده می شود و بیشتر کارها به واسطه اینترنت صورت می گیرد و امور در  محیط مجازی و از پشت مانیتور دنبال می گردد و آموزش الکترونیک را شکل می دهد.

البته در هر دو روش تدریس، نقاط ضعف وجود دارد و دارای محدودیت هایی نیز می باشد. این محدودیت ها بیشتر در زمینه ابزارهای آموزش می باشد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • محدودیت در امکانات و ابزارهای یادگیری موجود در کلاس
  • عدم تکرار ی بودن درس
  • کوتاهی زمان آموزش
  • ارائه توضیحات و مثال های حل شده به صورت خلاصه
  • و ...
از طرف دیگر دارای مزیت هایی برای فراهم ساختن محیط واقعی برای انجام مباحثه، تحقیق و پروژه ها، مشاوره و دوستی ها و کسب تجربه ها می باشد.

از طرف دیگر دارای مزیت هایی برای فراهم ساختن محیط واقعی برای انجام مباحثه، تحقیق و پروژه ها، مشاوره و دوستی ها و کسب تجربه ها می باشد. همچنین  می توان گفت در محیط واقعی و  فیزیکی شرایط بهتری برای آموزش نسبت به آموزش بیرون از کلاس فراهم می شود.

  • امکان تدریس تعاملی
  • استفاده از ابزارهای چند رسانه ای در آموزش
  • ارائه توضیحات و مثال های مفصل
  • تکرار موارد مورد تعلیم
  • پژوهشی در آموزش
  • و ...

موارد بالا از جمله مزیت هایی به شمار می آمد که با استفاده مناسب از این روش حاصل می گردد.

آموزش تلفیقی (2)

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، می توان گفت با استفاده از وسایل آموزش، شیوه جدیدی در تدریس به وجود می آید که دارای نقاط ضعف و همچنین مزایایی می باشد که این ضعف و مزیت ها به مرور بروز می کند. به بیان دیگر در استفاده از وسایل و ابزار فیزیکی و واقعی شیوه آموزش حضوری، در استفاده از تجهیزات کامپیوتری و اینترنت آموزش الکترونیکی و زمانی که هردو روش مورد استفاده قرار گیرد آموزش تلفیقی ایجاد می شود.

در آموزش تلفیقی، الزامی برای استفاده از یک روش نیست و هر زمان با توجه به نیازها از یک روش استفاده می شود تا Pedagogy  تامین گردد. در این حالت گاه استفاده مطلق از وسایل حضوری و گاه استفاده از فناوری اینترنت، کامپیوتر و با حتی هردو  بصورت همزمان، الزام پیدا می کند.

زمانی که از یک روش برای آموزش استفاده می شود حل مشکلات موجود در آن کمی دشوار می شود. اما زمانی که از ترکیب دو روش استفاده می گردد می توان در میزان استفاده از هر یک نسبتی تعیین کرد که در صورت بروز مشکل، این نسبت را می توان تغییر داد تا به روش ایده آل رسید.

ادامه دارد....

گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی