تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری از کشورها مشکلات موجود در حوزه آموزش را می توان در چند قسمت که شامل کیفیت، مسائل اقتصادی و سطح وسیع آموزش می باشد خلاصه کرد. اما مدتی است که کامپیوتر و اینترنت وارد آموزش شده و شیوه جدیدی از آموزش را با عنوان آموزش الکترونیک مطرح ساخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا آموزش مجازی بهتر عمل می کند؟

آیا آموزش مجازی بهتر عمل می کند؟

در بسیاری از کشورها مشکلات موجود در حوزه آموزش را می توان در چند قسمت که شامل کیفیت، مسائل اقتصادی و سطح وسیع آموزش می باشد خلاصه کرد. اما مدتی است که کامپیوتر و اینترنت وارد آموزش شده و شیوه جدیدی از آموزش را با عنوان آموزش الکترونیک مطرح ساخته است.

در بسیاری از کشورها آموزش الکترونیک به دلیل شیوه جدید و جذاب آن، با استقبال بی نظیری رو به رو شده است، پس از مدتی که تجربه در این شیوه جدید افزایش پیدا کرد، کارشناسان شیوه دیگری از آموزش را با عنوان آموزش تلفیقی معرفی کردند که ترکیبی از یادگیری مجازی و حضوری است.

متخصصین بر این باور بودند که در هر یک از شیوه های آموزش، نکات مثبتی موجود است که می توان با تلفیق آن ها، مدل قدرتمند دیگری در زمینه آموزش ایجاد کرد.

در ایران نیز با افزایش تعداد علاقمندان به تحصیل در سال های گذشته، همچنین رشد فناوری و امکان استفاده افراد از کامپیوترهای شخصی، مدیران آموزش به برنامه ریزی دقیق تری برای پاسخ دادن به نیاز یادگیری افراد دست زدند. در روند، استفاده از آموزش های مجازی، می توان راه های زیر را دنبال کرد

  • می توان به شیوه آموزشی که در حال حاضر موجود می باشد ادامه داد.
  • می توان شیوه آموزشی را به آموزش الکترونیکی تبدیل کرد و آن را جایگزین نمود.
  • می توان به آموزش تلفیقی روی آورد.

در این مطلب به آموزش در روش های ذکر شده در بالا و ویژگی های آن ها می پردازیم. هدف از بررسی این روش ها رسیدن به شیوه مناسب تدریس و هم چنین رفع مشکلات آموزشی است.

مدل سازی

کلا روش های آموزش به دو نوع :

  • آموزش درون کلاس
  • آموزش بیرون کلاس

تقسیم می شود که می توان هر دو را در آموزش حضوری و الکترونیکی بررسی کرد

در آموزش حضوری


آموزش درون کلاسی :

شامل تدریس در کلاس درس می شود که در آن استاد تدریس می کند و دانشجویان به صحبت های مدرس گوش کرده و نکته برداری می کنند. امکانات آموزشی نیز شامل گچ یا ماژیک، تخته، و ...  می باشد.

آموزش بیرون از کلاس :

شامل آموزش هایی که در محیطی بیرون از کلاس درس صورت گیرد، است.

برای مثال:

  • آموزش دانش: به مباحثه هایی که در رابطه با درس به منظور تفهیم بیشتر دانشجویان است اتلاق می گردد، برای مثال می توان به: مشاوره با استاد، انجام پروژه های گروهی و فردی و ... اشاره نمود.
  • آموزش های مهارت: منظور کسب توانایی های است که در اثر تعادل و هماهنگی بین اعضا بدن و مغز بدست می آید. این مسئله به واسطه کار در آزمایشگاه ها و تمرین در کارگاه ها ایجاد می شود.
  • آموزشهای عاطفی: منظور مهارت های فردی، روانی و اجتماعی است که در اثر برخورد با اساتید، رابطه با دیگر دانشجویان در محیط آموزش، کارهای گروهی، مباحثه با همکلاسی ها و ... شکل می گیرد.

عوامل فوق در یک آموزش حضوری اتفاق می افتد

در آموزش الکترونیکی


آموزش درون کلاسی :

محتوای آموزشی، با استفاده از امکانات چند رسانه ای، ارائه توضیح و مثال های مرتبط و ... بیان می شود و  دانشجو را به دنبال تفهیم سوق می دهد. به همین منظور فرد به اینترنت نزدیک تر می شود.

آموزش بیرون از کلاس:

آیا آموزش مجازی بهتر عمل می کند؟آموزش دانش:
به واسطه تله کنفرانس ها انجام می شود.
به این وسیله تماس اساتید و دانشجویان یک محیط مجازی صورت می گیرد. هم چنین در طول مباحثه هایی که درون کلاس انجام می شود و مباحثه با دانشجویان که در برنامه های از قبل هماهنگ شده، صورت می گیرد، امکان انجام پروژه ها به صورت عملی نمی باشد.
اما می توان به وسیله تابلو اعلانات ( در مطالب قبل توضیح داده شد که جزء اجزای یک کلاس مجازی می باشد)، آن را پیگیری نمود. تابلو اعلانات نقش یک دفتر ثبت و کنترل میزان پیشرفت و توسعه پروژه را ایفا می کند.
آیا آموزش مجازی بهتر عمل می کند؟آموزش مهارت: بستر و امکاناتی در زمینه مهارت های بدنی ندارد .
آیا آموزش مجازی بهتر عمل می کند؟آموزش های عاطفی: در تعامل و ارتباطات محدودیت وجود دارد و هم چنین امکان دریافت تمام علائم ارتباط انسانی که در دیدار حضوری هویدا می باشد، فراهم نیست. به دلیل عدم ارتباط کامل، امکان کسب تجربه و برخورد ها در محیط دشوار بوده و تماس ها در دراز مدت به خستگی چشم و بدن منجر می گردد .

ادامه دارد...

گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی