تبیان، دستیار زندگی
متن کناره گیری حسین قریب مدیر عامل باشگاه استقلال تهران از سمت خود استعفا كرد. دکتر حسین قریب روز پنج شنبه در نامه ای برای وزیر رفاه و تامین اجتماعی و ریاست مجمع باشگاه استقلال متن کناره گیری خود را به شرح زیر ارسال کرد:  جن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استعفای مدیر عامل استقلال ؛ تبعات و جانشینان


متن کناره گیری حسین قریب

مدیر عامل باشگاه استقلال تهران از سمت خود استعفا كرد.

دکتر حسین قریب روز پنج شنبه در نامه ای برای وزیر رفاه و تامین اجتماعی و ریاست مجمع باشگاه استقلال متن کناره گیری خود را به شرح زیر ارسال کرد:

جناب آقای مهندس کاظمی

وزیر محترم رفاه و تامین اجتماعی و ریاست مجمع باشگاه استقلال

با سلام و دعای خیر

احتراما پیرو مذاکرات عدیده قبلی نظر به تراکم مسوولیت‌های اینجانب در سال جاری (در عرصه های اقتصادی و دانشگاهی ) و همچنین فقدان چشم انداز روشن نسبت به تامین منابع مالی ازسوی شرکتهای آن وزارت محترم برای باشگاه استقلال بدین وسیله استعفا خود را تقدیم می دارم.

باشگاه استقلال در وضعیت کنونی در شرایط مناسب و انسجام مطلوب تیمی (همراهی مدیران ستادی، کادر فنی و بازیکنان ) به سر می برد و دارای هزینه های حداقل است که در صورت تامین منابع مورد نیاز شانس اول قهرمانی در لیگ ششم و قهرمانی آسیا خواهد بود.

در پایان مجددا از حسن اعتماد حضرتعالی و سایر عزیزان وزارت رفاه و هیات مدیره محترم کمال تشکر و قدردانی را به جا می آورد. محصول این رابطه در قهرمانی پر شکوه حماسی و به یاد ماندنی استقلال در لیگ پنجم که حسن ختامی بر برنامه 3 ساله جمعی از عزیزان بود، هویدا گردید که خاطرات آن هرگز از اذهان نخواهد رفت.

قریب‌ برخلاف‌ رسم‌ معمول‌ که‌ آن‌ را باید در اختیار رئیس‌ هیأت‌ مدیره‌ بگذارد، استعفانامه‌اش‌ را به‌ وزیر رفاه‌ و تأمین‌ اجتماعى‌ تحویل‌ داد، این‌ چیزى‌ است‌ که‌ موجبات‌ ناراحتى‌ اعضاى‌ هیأت‌ مدیره‌ استقلال‌ را فراهم‌ کرده‌ است‌ و آنها اعتقاد دارند قریب‌ با این‌ حرکت‌ نسبت‌ به‌ آنها بى‌احترامى‌ کرده‌ است

البته اعضاى‌ هیأت‌ مدیره‌ از استعفای قریب استقبال‌ کرده‌اند.

عشرت‌ شایق‌ در این‌ باره‌ مى‌گوید: مدیرعامل‌ باشگاه‌ بزرگى‌ همچون‌ استقلال‌ که‌ با مسایل‌ مختلف‌ روبرو است‌ باید فردى‌ صبور و باتدبیر باشد نه‌ اینکه‌ در پى‌ حاشیه‌سازى‌ باشد و هر روز نرخ‌ را بالا و پایین‌ کند! در آخرین‌ نشست‌ هیأت‌ مدیره، قریب‌ هیچ‌ صحبتى‌ از استعفا و کناره‌گیرى‌ نکرد، اما حالا در رسانه‌ها استعفا مى‌دهد. من‌ تأسف‌ خودم‌ را نسبت‌ به‌ این‌ موضوع‌ اعلام‌ مى‌کنم‌ هر چندکه‌ هیأت‌ مدیره‌ و رئیس‌ مجمع‌ باید تکلیف‌ ایشان‌ را روشن‌ کنند. او در آستانه‌ آغاز رقابت‌هاى‌ حساس‌ صورت‌ مسأله‌ را پاک‌ مى‌کند و از زیر بار مسئولیت‌ شانه‌ خالى‌ مى‌کند، آیا این‌ اقدام‌ نامى‌ جز بى‌تدبیرى‌ دارد؟!

هاشم‌ یکه‌ زارع‌ نیز مى‌گوید: باشگاه‌ استقلال‌ نیازمند مدیرى‌ است‌ که‌ داراى‌ سابقه‌ مدیریتى‌ خوب‌ در حیطه‌هاى‌ مختلف‌ و به‌ خصوص‌ ورزش‌ باشد و البته‌ از جنس‌ ورزش‌ باشد.

پس‌ از استعفاى‌ قریب‌ دیروز حدود ساعت‌ 8 نشست‌ ویژه‌اى‌ برگزار شد، مدیران‌ این‌ تیم‌ تصمیم‌ گرفتند در این‌ مقطع‌ حساس‌ دکتر امیدوار رضایى‌ که‌ در مدت‌ اخیر ارتباط‌ نزدیکى‌ با تیم‌ داشته‌ است، اداره‌ امور را در دست‌ بگیرد. خبرهاى‌ رسیده‌ و البته‌ محرمانه‌ حکایت‌ از آن‌ دارد که‌ این‌ انتخاب‌ به‌ این‌ دلیل‌ صورت‌ گرفت‌ که‌ هیأت‌ مدیره‌ قدرت‌ خود را به‌ رخ‌ وزارت‌ رفاه‌ بکشد. البته‌ نشستى‌ اضطرارى‌ در دفتر دکتر رضایى‌ برگزار خواهد شد تا درباره‌ مسایل‌ مختلف‌ و تعیین‌ جانشین‌ قریب‌ بحث‌ و تبادل‌نظر شود.

جانشین قریب کیست؟

گفته می شود وزارت‌ رفاه‌ و تأمین‌ اجتماعى‌ تلاش‌ مى‌کند یکى‌ از افراد مد نظر خود را به‌ عنوان‌ مدیرعامل‌ استقلال‌ انتخاب‌ کند.

منوچهر صالحی نماینده تام الاختیار وزارت رفاه که مدتهاست رویای تصاحب کرسی مدیرعاملی استقلال را در سر می پروراند اولین گزینه برای این سمت است ، اما شاید در شرایط کنونی حضور او در صحنه به صلاحش نباشد ، بنابراین یار غار او حسین کفعمی گزینه انتخابی صالحی برای مدیرعاملی استقلال است. استعفای ناگهانی و بی دلیل کفعمی از مدیریت باشگاه پیکان شاید بخاطر بوی کبابی باشد که او از استقلال شنیده است.

این در حالیست که هیأت‌ مدیره‌ آبى‌پوشان‌ به شدت مخالف‌ حضور این‌ افراد از طرفی‌ طبق‌ ماده‌ 90 اساسنامه‌ استقلال، هیأت‌ مدیره‌ باید یک‌ نفر را از بین‌ خود به‌ عنوان‌ رئیس، نایب‌رئیس‌ و مدیرعامل‌ برگزیند و البته‌ تبصره‌ این‌ بند نیز مى‌گوید مدیرعامل‌ تیم‌ مى‌تواند فردى‌ خارج‌ از هیأت‌ مدیره‌ باشد، مفاد ماده‌ 10 اساسنامه‌ باشگاه‌ استقلال‌ نیز به‌ شرح‌ زیر است: هیأت‌ مدیره، نماینده‌ قانونى‌ و تام‌الاختیار مؤ‌سسه‌ است‌ و مى‌تواند کلیه‌ امور مؤ‌سسه‌ را اداره‌ و در آن‌ مداخله‌ نماید. مخصوصاً‌ در موارد فوق:

1- تصمیم‌گیرى‌ و اداره‌ مؤ‌سسه‌

2- انتخاب‌ مدیرعامل.

پس‌ وزارت‌ رفاه‌ و تأمین‌ اجتماعى عملا مجاز نیست مدیرعامل‌ به‌ استقلال‌ تحمیل‌ کند! یکى‌ از مسئولان‌ استقلال‌ که‌ دوست‌ ندارد نامش‌ فاش‌ شود در این‌باره‌ به‌ خبرورزشى‌ ‌گفته است : کفعمى‌ گزینه‌ خوبى‌ براى‌ استقلال‌ نیست، او بنا به‌ دلایلى‌ مجبور به‌ استعفا از مدیرعاملى‌ پیکان‌ شد، منوچهر صالحى‌ نیز در بین‌ هواداران‌ تیم‌ محبوبیت‌ و وجاهت‌ ندارد، آنها این‌ فرد را به‌عنوان‌ یک‌ چهره‌ پرسپولیسى‌ مى‌شناسند و مخالف‌ حضور او در رأس‌ هرم‌ باشگاه‌ استقلال‌ هستند، در این‌ برهه‌ از زمان‌ یک‌ نفر باید بیاید که‌ استقلال‌ را از بحران‌ خارج‌ سازد نه‌ اینکه‌ حواشى‌ تیم‌ را زیاد نماید.

فتح اله زاده و اولیایی نپذیرفتند

تصور مى‌شد با رفتن‌ قریب، دوباره‌ کاظم‌ اولیایى‌ بر سر زبانها بیفتد، اما اولیایى‌ با صراحت‌ تصدى‌ مدیریت‌ استقلال‌ را رد کرد. او در پاسخ‌ ‌ مى‌گوید: فعلاً‌ شرایط‌ به‌گونه‌اى‌ نیست‌ که‌ من‌ قصد بازگشت‌ داشته‌ باشم. باید ابتدا اعتماد متقابل‌ افزایش‌ پیدا کند و بعد بر سر ورود افراد به‌ مجموعه‌ بحث‌ کنیم.

وى‌ ادامه‌ داد: استقلال‌ باید ابتدا تکلیف‌ خود با مجمع‌ را مشخص‌ کرده‌ و مشکلات‌ درونى‌ خویش‌ را مرتفع‌ نماید تا دیگر در آستانه‌ آغاز لیگ‌ حرفه‌اى‌ دچار چنین‌ مشکلاتى‌ نشود.

وى‌ در خاتمه‌ به‌ مسئولان‌ استقلال‌ توصیه‌ کرد از مدیرانى‌ استفاده‌ کنند که‌ سابقه‌ کار قبلى‌ در این‌ باشگاه‌ را داشته‌ باشند. به‌ اعتقاد اولیایی، على‌ فتح‌اله زاده‌ در این‌ برهه‌ حساس‌ زمانى‌ جزو افرادى‌ است‌ که‌ مى‌تواند سکان‌ مدیریت‌ استقلال‌ را برعهده‌ بگیرد

فتح‌ اله زاده مقبول گروه اکثریت هیأت‌ مدیره‌ استقلال‌ هم هست یعنی دکتر امیدوار رضایی و تنی چند از اعضای هیات مدیره اما او یک مخالف جدی هم دارد و او کسی نیست جز محمد جواد ایروانی ؛ با همه این احوال فتح اله زاده همین دو ماه پیش که قریب برای چند ساعت از کار برکنار شد ، حکم مدیرعاملی استقلال را دریافت کرد چرا که در همان مقطع هیات مدیره به این جمع بندی رسید که حضور فتح اله زاده بهتر از گزینه تحمیلی وزارت رفاه یعنی صالحی و امثالهم است. اما در آن زمان فتح اله زاده این حکم را نپذیرفت و موضوع مسکوت ماند.

اکنون هم که‌ اصرارهاى‌ هیأت‌مدیره‌ ادامه‌ دارد اما فتح اله زاده که این روزها برای ریاست فدراسیون فوتبال رایزنی می کند ، هاشم‌ ساعدى سخنگوی پیشین باشگاه را به عنوان بهترین گزینه به هیات مدیره پیشنهاد کرده است.

تبعات رفتن قریب

امیر قلعه‌نوعى‌ که در کره‌جنوبى‌ به‌ سر مى‌برد وقتى‌ در جریان‌ تصمیم‌ قریب‌ قرار گرفت‌ فوراً‌ با او تماس‌ تلفنى‌ برقرار نمود که‌ چرا او استعفا داده‌ است. امیر اعتقاد داشت‌ او باید مى‌ماند...!

گفته می سود با رفتن قریب قلعه‌نوعى‌ نیز پس‌ از بازى‌ایران‌ از سمت‌ مدیریت‌ فنى‌ استقلال‌ استعفا مى‌دهد

موضوع کناره گیره على‌ نظرى‌ جویباری هم مطرح شده اما او که پس از 10 سال دوندگی در استقلال تازه جایگاه ثابتی برای خود دست و پا کرده ، بعید است به راحتی از سمت‌هاى‌ خود کنار برود.

جویباری همیشه معتقد است استقلال را دوست دارد و برایش علی جباری ، اولیایی ، فتح اله زاده ، حجازی ، پورحیدری ، قلعه نویی ، قریب و ... ندارد و او با هر کسی کار می کند!!

مرفاوى‌ از سوى‌ قریب‌ به‌ عنوان‌ سرمربى‌ انتخاب‌ شد و به نظر می رسد جایگاه این مربی جوان با رفتن قریب متزلزل شود اما امیدوار رضایى‌ رئیس هیات مدیره نیز از او حمایت‌ ‌کرده و مى‌گوید: در این‌ مقطع‌ صمد بهترین‌ گزینه‌ است. من‌ به‌ توانایى‌هاى‌ او اعتقاد دارم‌ و امیدوارم‌ با او نتایج‌ خوبى‌ را کسب‌ کنیم.