تبیان، دستیار زندگی
داربی دیگر بار معنایی سابقش را ندارد؛ کسی به تساوی یک بر یک بر نمی گردد، ذهن بد اندیش آدرس اتاق گاوبندی را نمی دهد و نمی گوید؛ از بالا دستور دادند تا بازی مساوی شود. نه... داربی دو فصلی است که دیگر پوست انداخته؛ شیرین شیرین برای آبی ها به تلخی زهر برای
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوی باروت در داربی 74


داربی دیگر بار معنایی سابقش را ندارد؛ کسی به تساوی یک بر یک بر نمی گردد، ذهن بد اندیش آدرس اتاق گاوبندی را نمی دهد و نمی گوید؛ از بالا دستور دادند تا بازی مساوی شود. نه... داربی دو فصلی است که دیگر پوست انداخته؛ شیرین شیرین برای آبی ها به تلخی زهر برای سرخ ها.
داربی-استقلال و پرسپولیس

به گزارش گروه ورزشی تبیان، رکورد ها فاتحانه برای مظلومی و پسرانش رژه می روند و مصیبت وار برای پرسپولیس. چهار شکست متوالی  در بازی های رسمی، موجب شده داربی فردا روز ویژه ای برای طرفین باشد.در یک سو استقلال برای صید سومین قهرمانی در لیگ برتر با سپاهان و تراکتورسازی کورس گذاشته است و امیدوارانه تر از همیشه به بالا بردن جام می اندیشد، در سوی دیگر مجموعه ای قرار دارد که بهترین تعریف برای توصیف جایگاهش تنها یک کلمه است؛ محاق.

پرسپولیس به اندازه کافی از رویای قهرمانی دور شده  و با این وضعیت و در بهترین حالت تنها می تواند به کسب سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا دلخوش باشد اما شاید این هم از بدشانسی هایش باشد که با همان تیم نحیف و تازه جان گرفته این روزها داوران را هم علیه خودش می بیند. حالا چه کسی حاضر است روی این تیم در روز داربی شرط بندی کند؟

فلاش بک به گذشته دو نوع خاطره را در داربی تداعی می کند، نخست؛ دو مصافی که فصل قبل صورت گرفت و در هر دو بازی آنها بازنده شدند اما آنچه در دادگاه نود مشخص گشت؛ ناداوری بزرگی بود که علیه تیم دایی رخ داد.اگرچه در آرشیو دو پیروزی متوالی به اسم مظلومی و استقلال ثبت شد اما  بی انصافی محض است اگر نقش تیم داوری را در آن دو بازی بی تاثیر بدانیم. اما داستان در این فصل به کلی متفاوت بود. همان استقلال با همان پرویز مظلومی مجددا دو شکست را به پرسپولیس تحمیل کردند و این بار بدون نیاز به لطف داور. با اقتدار. به زیبایی و از همه مهمتر پرگل و تماشایی.پیروزی سه بر صفر در داربی حذفی درخشان ترین نتیجه استقلال در تاریخ معاصر داربی ها بود. شاهکار حمید استیلی که منجر به خلق آن نتیجه شد تا آنجا برد داشت که  حالا دیگر کسی به کیفیت دو برد استقلال در فصل قبل رجوع نکند.اگر قرار بود فردا مجددا همان تیم مقابل تیم استیلی صف آرایی کند قطعا نود و نه،  نه دهم درصد قرمزها رای به شکست تیمشان در داربی می دادند اما حالا وضعیت تا حدودی تغییر کرده است. در ذیل به این تغییرات اشاره ای می کنیم.

کاپیتان فرهاد مجیدی یکی از ارکان اصلی موفقیت استقلال در داربی لقب گرفت.او بدون تردید تاثیر گذارترین بازیکن داربی در سه فصل اخیر بوده است اما خبر خوش برای پرسپولیس این است که دیگر مجیدی قرار نیست در استقلال بازی کند

نبود مجیدی آندو و خسرو، ابهام در حضور جباری

فرهاد مجیدی؛ قرمزها حالا به این اسم یک واکنش غیر طبیعی دارند.همان بازیکن جوان و لاغر اندام اواسط دهه هفتاد که آفریده شده بود برای بد بازی کردن در داربی و گل نزدن برای استقلال در بازی های بزرگ، بعد ها مبدل شد به ماشین گلزنی استقلال مقابل پرسپولیس و کلا هر بازی بزرگی.در چنین فضایی بود که کاپیتان فرهاد مجیدی یکی از ارکان اصلی موفقیت استقلال در داربی لقب گرفت.او بدون تردید تاثیر گذارترین بازیکن داربی در سه فصل اخیر بوده است اما خبر خوش برای پرسپولیس این است که دیگر مجیدی قرار نیست در استقلال بازی کند.اگرچه آبی ها در طول نیم فصل دوم و پس از هجرت کاپیتانشان  به لیگ قطر، کماکان صدر نشین لیگ یازدهم باقی ماندند اما در تک تک بازی های نیم فصل دوم غیبت او کاملا مشهود بود.

داربی-استقلال و پرسپولیس

دو شکست متوالی مقابل مس و فجر به خوبی نشانی خروج فرهاد را مخابره می کرد.روزی که خبر خروج مجیدی از استقلال به صورت رسمی اعلام شد نخستین قشری که خوشحال شدند بدون تردید قرمزها بودند. در بازی فردا می توانید علت این خوشحالی را بفهمید.اما این تنها فرق بازی رفت و بازی فردا نخواهد بود.آندرانیک تیموریان که به زعم کارشناسان در بازی رفت و همچنین داربی حذفی یکی از سه ستاره تاثیر گذار بازی بود از دیگر غایبان بزرگ استقلال بشمار می رود.یکی از کارشناسان فوتبال ایران اعلام کرده بود فرق استقلال و پرسپولیس در داربی های گذشته یک نفر بود؛ استقلال تیموریان داشت و پرسپولیس نه.

مازیار زارع در دو بازی نیم فصل نخست تقریبا تمامی جنگ های میانه میدان را به آندو باخت تا پرسپولیس با وجود حضور دُر گرانقدری بسان کریمی، وسط میدان را به آبی ها بدهد آن هم  دو دستی.حالا پرسپولیسی ها مخصوصا زارع می توانند از این حیث راحت باشند چون تیموریان هم بخاطر مصدومیت قطعا در داربی هفتاد و چهام حضور ندارد.سوای این دو مهره گرانقدر، استقلال خسرو حیدری را هم بخاطر محرومیت در اختیار نخواهد داشت و بدتر از همه پزشک آبی ها می گوید؛ هیچ ضمانتی  برای حضور مجتبی جباری در بازی وجود ندارد. شماره هشت استقلال که در تبریز با دو گلش باعث حفظ جایگاه تیمش در صدر جدول شد پس از بازی با تراکتور دیگر در تمرینات آبی ها حضور پیدا نکرد تا  خطر غیبت او در داربی همچنان  وجود داشته باشد.اگرچه جباری در مصاحبه با یکی از سایت های خبری صریحا اعلام کرد شانس چندان زیادی برای حضور در بازی ندارد اما پزشک استقلال همه چیز را پنجاه پنجاه عنوان کرده است. در هر صورت با توجه به مصدومیت جباری از ناحیه مفصل که قبلا به اشتباه رباط صلیبی اعلام شده بود، گمان می رود حتی در صورت حضور در میدان او نتواند با تمام قوا بازی کند. تمام این غیبت ها موجب شده تا دست کم از روی کاغذ، پرسپولیس از حیث مهره بسان بازی رفت احساس کمبود نکند.

با وجود اینکه این تیم فعلی که میراث استیلی و کاشانی برای دنیزلی است شباهت چندانی به آن تیم مقتدر 5 فصل قبل ندارد اما  دنیزلی نشان داده در بازی های بزرگ اگر برنده هم نباشد دست کم مرد ارائه نمایش زیبا و هجومی است.

دنیزلی برگ برنده پرسپولیس

اما مهمترین دلگرمی هواداران پرسپولیس یک چیز دیگر است.آنها از غیبت ستاره های استقلال خوشنود اند اما حضور مصطفی دنیزلی است که قوت قلب واقعی را به آنها می بخشد.سرمربی ترکب تبار قرمزها در لیگ ششم دو داربی را تجربه کرد. بازی رفت را با برتری دو بر یک پشت سر گذاشت و اگرچه بازی برگشت با تساوی به پایان رسید اما پرسپولیس بقدری در آن داربی سرتر بود که طعم آن مساوی چیزی کمتر از برد نبود. با وجود اینکه این تیم فعلی که میراث استیلی و کاشانی برای دنیزلی است شباهت چندانی به آن تیم مقتدر 5 فصل قبل ندارد اما  دنیزلی نشان داده در بازی های بزرگ اگر برنده هم نباشد دست کم مرد ارائه نمایش زیبا و هجومی است.

آخرین پرده از این واقعیت به مصاف پرسپولیس و ذوب آهن مربوط می شود.اگر حمله وران قرمز در زدن ضربات نهایی کمی هوشیارتر عمل می کردند، اگر محسن قهرمانی چشمانش به اندازه حس شنوایی اش قوی و قابل ستایش بود آن وقت شاید هیچ پنالتی ای در آزادی  گم نمی شد و نتیجه هم چیزی غیر از تساوی صفر بر صفر بود.حالا تماشاگران پرسپولیس از دنیزلی یک تمنا دارند؛ طلسم مظلومی را بشکن.

داربی-استقلال و پرسپولیس

داوری که  خوشبخت نیست

افتضاح  مردان سیاه پوش در هفته بیست و سوم موجب شده کمیته داوران حالا با وسواس عجیبی بدنبال یک قاضی کاردرست برای این مسابقه ویژه باشد. به نظر می رسد فغانی قضاوت داربی هفتاد و چهارم را برای اولین بار برعهده دارد. اما بزرگترین چالشی که پیش روی داور این مسابقه است به خواسته های دو تیم مربوط می شود؛ پرسپولیس در چند بازی متوالی ضربات تاثیر گذاری را از سوی داوران متحمل شد.در تبریز گل آفساید دریافت کردند،در آبادان یک گل شان بی جهت مردود اعلام شد و گل سوم فونیکه سی در دادگاه نود آفساید از آب در آمد و مهمتر از همه در بازی با ذوب آهن محسن قهرمانی  چشم بر یک پنالتی محرزشان بست.آیا قرار است در داربی نوار قضاوت های بد علیه پرسپولیس ادامه داشته باشد؟

در آن سو استقلال چند هفته از داوری ضرر دید اما در دو بازی آخرش مقابل فولاد و تراکتورسازی بیشترین سود را برد. بنا به رای کارشناسان داوری برنامه نود در این دو بازی، سه پنالتی به نفع استقلال نادیده انگاشته شد و یک پنالتی هم به سود آنها گرفتند که مشخص شد هرگز پنالتی نبوده است. تمامی این اتفاقات موجب می شود داور بازی فردا روز سختی را پیش رو داشته باشد. رویانیان می گوید با توجه به سریالی شدن اشتباهات داوری علیه تیمش اعتبار جام یازدهم مخدوش شده و در سوی دیگر فتح الله زاده تمام نیرویش را به کار بسته که مبادا استقلال تاوان انتفاع  از داوری در دو بازی قبل را در این سوپر مسابقه پس دهد.

برای پیش بینی بازی های لیگ برتر اینجا کلیک کنید.


فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان