تبیان، دستیار زندگی
بیش تر از آنکه خسته جسمی باشیم، از روح خسته ای رنج می بریم. مشکل بشر معاصر این است که روح خسته و سرخورده ی وی، ناراضی و برآشفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرهمی برای روح خسته ام


بیش تر از آنکه خسته جسمی باشیم، از روح خسته ای رنج می بریم. مشکل بشر معاصر این است که روح خسته و سرخورده ی وی، ناراضی و برآشفته است.


حریم خصوصی همسر

آری! این یک واقعیت است که اغلب ما از خستگی روح و روان رنج می بریم و این که خستگی روح به مراتب غیرقابل تحمل تر از خستگی جسم است، حقیقتی غیرقابل انکار است.

آنچه مهم است اینکه در چنین وضعیتی بدانیم که برای گریز از خستگی های روحی چه باید کرد؟ به راستی چه چیزهایی در زندگی می توانند از آسیبهای روحی ما بکاهند؟ آیا می توان مشکلات و آسیب ها را از زندگی حذف کرد؟

طبیعت زندگی این است که غم ها و شادیها، سختی ها و راحتی ها، سفیدی ها و سیاهی ها، همه و همه در کنار هم و به طور توامان وجود دارند. هیچ فردی بر روی زمین نیست که بتواند ادعا کند که در زندگی اش هیچ مشکلی ندارد و همه چیز بر وفق مراد و خواسته اوست. بنابراین اگر زندگی را با وجود تمامی این موارد بپذیریم و باور داشته باشیم که خاصیت زندگی همین است، آنوقت به این موضوع می اندیشیم که برای داشتن یک زندگی با آرامش، لذت بخش و شیرین، با وجود همه مشکلات، چه باید کرد؟

یک مساله بسیار مهم در چگونگی حل مشکلات و کنار آمدن با مشکلات، به جایگاه هر فرد در خانواده و ارتباطش با اعضای خانواده بستگی دارد. به طور طبیعی اغلب افراد در محیط یک خانواده پرورش می یابند و از همان ابتدا، تحت تاثیر محبت و تعلیم و تربیت پدر و مادر خویش قرار می گیرند. هرچند که کیفیت این مطلب برای افراد مختلف متفاوت است، اما به نظر می رسد وجود پیوند عاطفی میان اعضای یک خانواده، فرصتی نسبتا همه گیر است و اغلب افراد از چنین امکانی می توانند برخوردار باشند. پس ارتباط متقابل میان اعضای یک خانواده در مراحل مختلف زندگی بسیار مهم است. فرزندی که با مشکلی روبرو می شود، با راهنمایی و دلگرمی والدین با این مشکل مبارزه می کند. زن و شوهری که با مشکلی مواجه می شوند اگر با یکدیگر همدل و هم زبان باشند، در رفع مشکلات یکدیگر، نقشی مهم و تاثیر گذار دارند.

برای یک روح خسته، هیچ نعمتی بهتر و ارزشمندتر از مصاحبت با همسری همدل و فهمیده، نخواهد بود. یک همسر موفق کسی است که بتواند تامین کننده ی آرامش روحی خود، همسر و فرزندانش باشد.

پس باید اینطور بیان کرد که در این زمینه، نحوه ارتباط میان زن و شوهر از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که شروع یک زندگی مشترک با زن ومرد آغاز می شود و فرزندان در مرحله بعدی به این خانواده اضافه می شوند. به این ترتیب زوجی که موفق به ایجاد رابطه صمیمی، عمیق و عاطفی با یکدیگر شده باشند، می توانند برای فرزندانشان هم پدر و مادری آرام، با نشاط و موفق باشند. همانطور که گفته شد در شرایطی که اغلب افراد دچار خستگی های روحی هستند، هیچ کسی بهتر از خانواده نمی تواند سنگ صبور و مرهمی برای دردها و خستگی های روحی باشد. زوجی که رابطه قلبی و عاطفی خوبی با هم داشته باشند، به رفع خستگی روحی یکدیگر کمک کرده و سپس به حل مشکلات فرزندانشان می پردازند و در این مرحله نیز با موفقیت عمل می کنند.

بنابراین باید گفت که برای یک روح خسته، هیچ نعمتی بهتر و ارزشمندتر از مصاحبت با همسری همدل و فهمیده، نخواهد بود. یک همسر موفق کسی است که بتواند تامین کننده ی آرامش روحی خود، همسر و فرزندانش باشد.

خانواده

حتی تصور چنین خانواده ای هم زیبا و ارزشمند است. مسلما کسی که در چنین فضایی زندگی کند، با وجود تمامی مشکلاتی که در محیط خارج از خانه دارد، وقتی با کوله باری از خستگی های روحی ، قدم به خانه می گذارد، محیط خانه را مکانی امن و آرام تلقی می کند که منبع اصلی او برای کسب انرژی و ادامه مسیر زندگی است.

بسیاری از مشکلات که در افراد مختلف وجود دارد ناشی از عدم برخورداری از چنین امکانی است. امکان داشتن خانواده ای سالم و آرام، که بتواند موجبات سلامت روحی و روانی افراد را رقم زند.

اگر به آینده امیدواریم و اگر نگرانیهای امروز به دغدغه ذهنی ما تبدیل شده اند، بهتر است با نگاهی دیگر به خانواده مان بنگریم. باور داشته باشیم که همه چیز از ما شروع می شود. اگر هر یک از ما بتوانیم برای داشتن روحیه ای سالم و ارتباطاتی مناسب و ایده آل، تلاش کنیم، می توانیم امیدوار باشیم که فرزندانی با چنین روحیه، تربیت کنیم. که اگر افراد یک جامعه از سلامت روحی و روانی برخوردار باشند، موجودیت آن جامعه با وجود انواع و اقسام مشکلات و آسیبها، کمتر به مخاطره می افتد.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

بیا زندگی را زندگی کنیم

راه های کسب آرامش در خانواده

مراودات عاشقانه ،آزادآزاد

بروشور یک زندگی شاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.