تبیان، دستیار زندگی
با وجود شكایت‌هایی كه هر روز در محاكم قضایی علیه رمال‌ها مطرح می‌شود، باز هم بسیاری از مردم خصوصا زنان ساده لوح به این گونه افراد مراجعه کرده و فریب این دست افراد دغل باز را می خورند.در نتیجه رمالان و فال نویسان نیز با به تصرف درآوردن این افراد ساده لوح ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخت گشایی با قیمت‌های صعودی


با وجود شكایت‌هایی كه هر روز در محاكم قضایی علیه رمال‌ها مطرح می‌شود، باز هم بسیاری از مردم خصوصا زنان ساده لوح به این گونه افراد مراجعه کرده و فریب این دست افراد دغل باز را می خورند.


فالگیری-رمالی-فال-

در نتیجه رمالان و فال نویسان نیز با به تصرف درآوردن این افراد ساده لوح که هر یک در پی بازشدن مشکل خود به آنها مراجعه می نمایند ، اغلب با نوشتن نسخه‌های دروغین و در اختیار قرار دادن داروهای گیاهی عجیب و غریب، مردم را فریب می‌دهند.

نوشتن نسخه‌های خوشبختی، فروش مهره و روغن مار ، انرژی‌درمانی، بخت‌گشایی با نعل اسب، پیدا كردن دزد با آینه‌بینی ، یافتن كار پردرآمد ، درمان نازایی ، بهتر شدن اخلاق شوهران و... از جمله کارهایی است که این‌گونه رمالان ادعای انجام آن را دارند و در نهایت به این وسیله بازار مشتریان خود را پررونق می کنند.

چند روز پیش خانمی علیه یك زن رمال به اتهام كلاهبرداری در پلیس آگاهی پیشوای ورامین از توابع استان تهران شكایت كرد.

شاكی به پلیس گفت: از چند ماه پیش من و شوهرم با هم اختلاف پیدا كردیم به طوری كه دیگر حاضر به ادامه زندگی با هم نبودیم. مدتی پیش یكی از دوستانم به خانه‌ام آمد و با اطلاع از وضعیت زندگی و مشكلاتی كه با شوهرم پیدا كرده بودم به من پیشنهاد داد تا با مراجعه به یك زن رمال از او كمك بگیرم.

زن شاكی افزود: پس از چند روز به خانه زن رمال در پیشوا رفتم. او پس از نگاه كردن به دست‌ها و چشمانم گفت كه دو طلسم در زندگی‌ات وجود دارد و اگر این طلسم‌ها از بین نرود، مشكلات زندگی‌ام بیشتر شده و شوهرم مرا طلاق خواهد داد.

وی افزود: پس از مكالمه با زن رمال ، چند بار دیگر به ملاقاتش رفته و هر بار 40 هزار تا یك میلیون تومان به او پرداخت كردم. زن رمال گفته‌هایی را به دختر نوجوانش می‌گفت و او با نوشتن روی كاغذ، آنها را به من می‌داد و مانند مادرش تاكید می‌كرد كه حتما باید طبق نسخه‌ها عمل كنم، و در غیر این صورت طلسم زندگی‌ام باطل نخواهد شد.

به نظر می‌رسد هیچكس، این رمال‌ها را كه «دكان دروغ ‌فروشی»، آن هم بدون ترس از دستگیری برای خود گشوده‌اند، نمی‌بیند! و این در حالی است كه عوارض سوء چنین مراجعاتی می‌تواند زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد

وی یادآور شد: همه كارهایی كه زن رمال و دستیارش ـ دختر نوجوان ـ گفته بود به مدت یك ماه انجام دادم، اما بی‌نتیجه بود. وقتی دوباره به خانه زن رمال رفتم، از او خبری نبود و همسایه‌ها می‌گفتند به سفر رفته است. همان روز دیدم زنان و دختران جوان دیگری نیز مقابل خانه زن رمال آمده و از او كه به بهانه رمالی از آنها كلاهبرداری كرده‌، شكایت دارند. آنجا بود كه متوجه شدم من نیز در دام او گرفتار شده‌ام.

در پی این شكایت، تحقیق برای دستگیری زن رمال آغاز شد تا این كه چند زن دیگر نیز با حضور در مركز پلیس شكایت‌های مشابهی را مطرح كردند. به این ترتیب، ماموران با حضور در محل زندگی زن رمال و تحقیق از همسایه‌ها متوجه شدند روزانه ده‌ها زن و دختر جوان به خانه زن رمال در رفت و آمد بوده‌اند.

رمالی

با مشخص شدن این موضوع، ماموران با حضور در محل، زن رمال را 2 روز پیش هنگامی كه قصد وارد شدن به خانه‌اش را داشت، شناسایی و او را دستگیر كردند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد هیچكس، این رمال‌ها را كه «دكان دروغ ‌فروشی»، آن هم بدون ترس از دستگیری برای خود گشوده‌اند، نمی‌بیند! و این در حالی است كه عوارض سوء چنین مراجعاتی می‌تواند زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد

یک محقق جامعه شناس متخصص علوم رفتاری، با تأکید بر اینکه گرایش به رمالی و فالگیری به علت عدم توانایی برخی گروههای اجتماعی در تجزیه و تحلیل مسائل زندگی صورت می‌گیرد، گفت: کار رمالها و فالگیران دور شدن از عقلانیت اجتماعی است .

دکتر غلامرضا علیزاده ، محقق جامعه شناسی و متخصص علوم رفتاری و مدرس دانشگاه در رابطه با علل گرایش به پدیده هایی چون رمالی اظهار داشت: وقتی بسیاری از اهداف اجتماعی حالت رویایی و چشم انداز دست نیافتنی می یابند و از آنجا که تحقق و دستیابی به آنها در واقعیت امر امکان ناپذیر می شود تخیلات، رویاپردازی ها و گرایش به عوامل خارج از فضای هستی اجتماعی از جمله رمالی، فال بینی، جادو و جنبل رشد می کند.

وی افزود: به نوعی پدیده های گرایش به طالع بینی و فال بینی و مراجعه به رمال در شرایطی ایجاد می شود که یک جامعه و برخی گروه های اجتماعی قدرت تجزیه و تحلیل و تبیین چرایی های مسائل موجود را ندارد.

این نوع گرایشها در گروه های اجتماعی  رشد می کنند که ابزار و وسایل نهایی شده را برای رسیدن به هدفهای فرهنگی و اجتماعی بسیار بعید و دور از دسترس می بینند و چون از مسیرهای تعیین شده قانونی تحقق آنها را میسر نمی یابند به عوامل برون از واقعیت اجتماعی پناه می برند

دکتر علیزاده یادآور شد: این نوع گرایشها در گروه های اجتماعی  رشد می کنند که ابزار و وسایل نهایی شده را برای رسیدن به هدفهای فرهنگی و اجتماعی بسیار بعید و دور از دسترس می بینند و چون از مسیرهای تعیین شده قانونی تحقق آنها را میسر نمی یابند به عوامل برون از واقعیت اجتماعی پناه می برند و از آنها برای رسیدن به اهداف خود کمک می طلبند.

دکتر غلامرضا علیزاده بعنوان یک متخصص علوم رفتاری یادآور شد: بسیاری از کسانی که حتی رمالی، کف بینی و جن گیری را انجام می دهند در زندگی های روزمره خود در مانده اند. کسی که خود نتوانسته زندگی خود را پیش ببرد چگونه می تواند با نشستن در گوشه خیابان مشکلات دیگران را حل کند؟ از سوی دیگر مراجعه کنندگان از نظر روانی تنها نیاز دارند حرفهای خوشایند بشنوند و حاضرند برای شنیدن آن امکاناتی را نیز فراهم کنند.

دکتر علیزاده با اشاره به اینکه افرادی که به دنبال چنین اموری هستند در زندگی درمانده بوده و در حل و تبیین مسائل زندگی خود ناتوان هستند گفت: این ناتوانی موجب می شوند افراد به سمت کسانی بروند که خود آنها در زندگی هیچ نوع موفقیت خوشبختی و شادکامی نداشته اند. افرادی که خود در جامعه درمانده هستند و به اهداف خود نرسیده اند می خواهند برای دیگران اهدافی تعیین کنند.

فالگیری-رمالی-فال-

نهایتا اینکه همان طوری که تب در وجود انسان، نشان دهنده یک کانون بیماری زا است وجود این عوامل در جامعه و رشد آن نشان دهنده دور شدن بخشی از گروه های اجتماعی از عقلانیت اجتماعی و گرایش آنها به تعطیل کردن عقل و خرد در فرآیند زندگی اجتماعی است. به طبع چنین گرایشی می تواند به توسعه کشور لطمه جبران ناپذیری وارد سازد، زیرا منابع انسانی مهمترین عامل توسعه کشور هستند و اگر آنها کار تلاش و جهاد اقتصادی را سرلوحه دستیابی به اهداف زیستی خود تلقی نکنند بطور طبیعی تلاش مضاعفی را به کار نخواهد داد و برای رسیدن به اهداف اقتصادی و اجتماعی به عوامل موهوم متوسل می شوند.

در نتیجه مراجعه به فالگیر و رمال برای درمان بیماری‌های روان و حتی مشكلات روزمره، صرفا كاری شخصی و در چارچوب اختیارات افراد نیست، چرا كه عوارض آن می‌تواند دامنگیر فضای خانواده و جامعه شود. بر این اساس، لازم است مسئولان مربوط با در نظر داشتن آموزش‌های لازم از طریق رسانه‌ها، برنامه‌سازی در صدا و سیما یا با راهنمایی و آموزش والدین از طریق مدارس، خانواده‌ها را از سوء تاثیر چنین مراجعاتی آگاه كنند.

فرآوری: فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جام جم/ فردا/  مهر