تبیان، دستیار زندگی
دور جدید مذاکرات برقی جمهوری اسلامی ایران و هند با حضور وزیران انرژی و نیروی دو کشور به زودی در تهران برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دور جدید مذاکرات برقی ایران-هند


دور جدید مذاکرات برقی جمهوری اسلامی ایران و هند با حضور وزیران انرژی و نیروی دو کشور به زودی در تهران برگزار می‌شود.


ایران و هند

همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها متوسط مصرف برق هم در کشور با کاهشی حدود 10 درصدی همراه بوده است که کاهش مصارف داخلی زمینه برای افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه را افزایش داده است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می دهد که میزان تولید برق کشور از ابتدای سالجاری تاکنون به حدود 208 هزار گیگاوات ساعت رسیده است همچنین در این مدت رکورد صادرات برق ایران با تبادل بیش از 6700 گیگاوات ساعت برق شکسته شده است.

بر این اساس صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به 26 درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

از سوی دیگر با اجرای طرح‌های جدید نیروگاهی در ایران ظرفیت تولید برق ایران به مرز 65 هزار مگاوات رسیده است که پیش بینی می شود این ظرفیت سال آینده حدود 3000 مگاوات دیگر افزایش یابد.

در شرایط فعلی بدون احتساب دوره تابستانی حدود 15 هزار مگاوات ذخیره در شبکه برق در کشور وجود دارد که 50 درصد از این ظرفیت برای صادرات برق به کشورهای همسایه همچون ترکمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان اختصاص داده شده است.

تبدیل ایران به هاب الکتریکی منطقه خاورمیانه و افزایش حجم تبادلات برق با کشورهای همسایه و منطقه از مهمترین سیاست های اجرایی وزارت نیرو است

این در حالی است که یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو در برنامه پنجم توسعه اتصال شبکه برق ایران به روسیه از مسیر گرجستان یا ارمنستان، اتصال به شبکه برق لبنان از مسیر ترکیه و سوریه، اتصال به شبکه برق کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه قاره هند است.

برق

به عبارت دیگر، تبدیل ایران به هاب الکتریکی منطقه خاورمیانه و افزایش حجم تبادلات برق با کشورهای همسایه و منطقه از مهمترین سیاست های اجرایی وزارت نیرو است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می دهد که پس از توافق ایران با عراق و ترکیه برای حجم صادرات برق، به زودی دور جدید مذاکرات برقی ایران و هند هم با حضور وزیران نیرو انرژی دو کشور در تهران برگزار شود.

محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم با تایید تمایل هندوستان برای خرید برق از ایران، اعلام کرد: هند بسیار علاقه مند بوده که بین پنج تا 6 هزار مگاوات برق از ایران وارد کند.

به گفته این مقام مسئول تبادل این حجم گسترده انرژی الکتریکی بین ایران و هند در گروی ساخت نیروگاه‌های مشترک برق به ویژه در جنوب و جنوب شرق آسیا است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : مهر