تبیان، دستیار زندگی
این فناوری موجب می شود تا توئیتر پیام ها را با توجه به قوانین کشور مرکز سانسور کند. استفاده از نرم افزار سانسور قانونمند توسط شبکه اجتماعی توئیتر امری غیر طبیعی محسوب می شود که به یقین در پس آن هزاران توطئه نهفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودسانسوری توئیتر


این فناوری موجب می شود تا "توئیتر" پیام ها را با توجه به قوانین کشور مرکز سانسور کند. استفاده از نرم افزار "سانسور قانونمند" توسط شبکه اجتماعی "توئیتر" امری غیر طبیعی محسوب می شود که به یقین در پس آن هزاران توطئه نهفته است.

توئیتر

شبکه ی اجتماعی توئیتر، استفاده از فناوری جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است که آن را قادر می سازد برای پیروی از مجموعه ای از قوانین در سراسر جهان، پیام ها را بر اساس قوانین هر کشوری سانسور کند (29 ژانویه / 9 بهمن)  .توئیتر، که مرکز آن در آمریکا قرار دارد، در وبلاگ خود اعلام کرد هنوز از این فناوری استفاده نکرده، اما اگر چنین کند، روی صفحه ی کامپیوتر کاربر پیامی ظاهر خواهد شد که می گوید: "توئیت" به منظور رعایت قانون کشوری که کاربر در آن عمل می کند، برداشته شده است.  این رویکرد با بیانیه ی یک سال پیش توئیتر به شدت مغایر است. بیانیه ی سال گذشته تاکید داشت که "توئیت ها باید جریان داشته باشد" و قول می داد پیام های توئیتر را (که به دامن زدن به حرکت های ضد دولتی در شماری از کشورهای خاورمیانه کمک کرد) سانسور نکند.

توئیتر دلیلی برای این تغییر سیاست کاری خود ارائه نداده است، فقط می گوید در حالی که در سطح بین المللی رشد می کند، وارد کشورهایی می شود که قوانین متفاوتی درباره ی حدود آزادی بیان دارند. توئیتر گفت قوانین در برخی از کشورها چنان است که توئیتر به هیچ وجه نمی تواند وجود داشته باشد، در حالی که برخی کشورهای دیگر قوانینی مشابه آمریکا دارند، اما در بعضی مقوله ها محدودیت هایی قائل هستند.

حائز اهمیت آن که اسناد منتشر شده ی دولت آمریکا نشان می دهد که چندی پیش، واشنگتن از شبکه ی اجتماعی اینترنتی توئیتر خواسته تا اطلاعات آن دسته از کاربران خود را که جزو علاقمندان سایت "ویکی لیکس" هستند در اختیار سرویس های امنیتی ایالات متحده قرار دهد

در این راستا توئیتر، به فرانسه و آلمان اشاره می کند که در آنها سخن گفتن در طرفداری از "نازیسم" ممنوع می باشد. در حالی که توئیتر مشخصا از کشورهای دیگر نام نمی برد، اما نمونه ی دیگر می تواند تایلند باشد که در آن بدگویی از حکومت پادشاهی، عملی غیرقانونی و جُرم محسوب می شود است. در این میان باید دانست که، توئیتر در برخی کشورها مانند چین، که محتوای رسانه ها را به شدت کنترل می کنند کار نمی کند.

حائز اهمیت آن که اسناد منتشر شده ی دولت آمریکا نشان می دهد که چندی پیش، واشنگتن از شبکه ی اجتماعی اینترنتی توئیتر خواسته تا اطلاعات آن دسته از کاربران خود را که جزو علاقمندان سایت "ویکی لیکس" هستند در اختیار سرویس های امنیتی ایالات متحده قرار دهد.

بیانیه ی سال گذشته تاکید داشت که "توئیت ها باید جریان داشته باشد" و قول می داد پیام های توئیتر را (که به دامن زدن به حرکت های ضد دولتی در شماری از کشورهای خاورمیانه کمک کرد) سانسور نکند

"بریجیتا جونزدویتر" از نمایندگان سابق مجلس ایسلند که از کاربران توئیتر بوده و پیام هایی را درباره ی "ویکی لیکس" در توئیتر منتشر کرده در پی شکایت از سیستم قضایی آمریکا به دلیل درخواست واشنگتن از این شبکه اجتماعی است .به گفته خانم "جونزدویتر"، آمریکا در اول دسامبر 2009 از توئیتر خواسته بود تا تمامی اطلاعات مربوط به وی و فعالیت هایش در این شبکه اجتماعی را در اختیار واشنگتن قرار بدهد.

تویتر

پیش از این نیز، "جان میلر"، مسئول دفتر روابط عمومی "اف بی آی" در خبری که در وب سایت این سازمان منتشرشد، گفت: این سازمان برای آنکه بتواند از مردم عادی در کارهایش کمک بگیرد، نیاز دارد بداند آنها کجا گِرد هم می آیند ."اف بی آی" (FBI) می داند که ده ها هزار نفر در شبکه های اجتماعی حضور دارند و به همین دلیل تصمیم گرفته از این ابزاراستفاده کند.

بنابراین و با توجه به جاسوسی های "توئیتر" برای سازمان های سیا و امثال آن ، استفاده از نرم افزار "سانسور قانونمند" امری غیر طبیعی محسوب می شود که به نظر می رسد در پس این موضوع، مواردی مبهم وجود داشته باشد. به هر حال حرف و حدیث ها در خصوص استفاده ی ابزاری سازمان جاسوسی امریکا (سیا) از شبکه های اجتماعی نظیر "توئیتر" و "فیس بوک" همچنان ادامه دارد و بسیاری از متخصصان از نقض حریم خصوصی به وسیله ی این شبکه های اجتماعی ابراز نگرانی کرده اند

فرآوری:آزده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: جام نیوز /خبرگزاری مهر