تبیان، دستیار زندگی
شیعه شدن زن انگلیسى به بركت نماز امام حسین (علیه السلام)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک خاطره تبلیغی عجیب

حجت الاسلام اعتمادیان

شیعه شدن زن انگلیسى به بركت نماز امام حسین (علیه السلام)

جناب حجت الاسلام اعتمادیان نقل كردند كه روز عصر عاشورا جمعیتى حدود هزار نفر از كشورهاى گوناگون سینه زنان به سوى مجمع اسلامى حضرت آیت الله العظمى گلپایگانى (در انگلیس) حركت مى كنند. عزادارى و نحوه گریستن آن ها مورد توجه بسیارى از مردم انگلیس و سایر توریست ها مى شود.

یك سال به آن كشور جهت تبلیغ رفتم . پس از حضور در میان جمع عزاداران و گذشتن از میان خیابان ها، وقتى با آنان وارد مجمع شدیم ناگهان خبر آوردند خانمى انگلیسى با وضع ظاهرى نامناسب به اصرار هرچه تمام تر خواستار ملاقات با مسئول مجمع جناب حجت الاسلام عالمى است .

پس از قدرى شور و مشورت به ناچار به اتفاق ایشان به نزد آن زن رفتیم . او در حالى كه برو شورى كه شما به هنگام عزادارى در خیابان پخش ‍ كردید، نوشته اید، امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا نماز گذارد، من نیز مى خواهم نماز بخوانم ! من از فساد و تباهى این جا خسته شده ام و احساس مى كنم مطلوب من در نماز خواندن است .

پس لطف كنید نماز خواندن را همان طور كه امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا نماز گذارد، به من یاد دهید تا بخوانم . با تعجب و حیرت به او گفتم .

نماز خواندن براى شما مقدور نیست ! زیرا نماز داراى شرایط خاصى است كه هر كس با هر عقیده اى نمى تواند آن را به جا آورد.

او معترضانه گفت : مگر خداى من با خداى امام حسین (علیه السلام) تفاوت دارد كه من نمى توانم نماز او را بخوانم ؟

به او گفتیم : امام حسین (علیه السلام) امام شیعیان بود، تو باید مسلمان و شیعه شوى ، تا بتوانى چنین نمازى بخوانى و لازمه نماز خواندن ، حجاب دار شدن است .

او بلافاصله لباس را طلبید و همان هنگام كه عصر روز عاشورا بود به بركت نمازگزاردن امام حسین (علیه السلام) به مذهب شیعه گروید، آن گاه به تلقین ما همان جا نماز را خواند و بالاخره یكى از زنان صالح آن كشور شد و گاه و بى گاه براى پرسش از مسائل شرعى در آن مجمع حاضر مى شد(1) .

- قضاى سى سال نماز (یكى از اهل مسجد)

شخصى اهل مسجد و نماز بود، نماز جماعتش ترك نمى شد، به قدرى مقید بود كه زودتر از دیگران به مسجد مى آمد و در صف اول جماعت قرار مى گرفت و آخرین نفرى بود كه از مسجد بیرون مى رفت ، روشن است كه چنین انسانى ، باید فردى خدا ترس و متدین باشد.

یكى از روزها امورى باعث شد كه اندكى دیر به مسجد رسید، دید در صف اول نماز جماعت جا نیست مجبور شد در صف آخر قرار بگیرد، ولى پیش خود خجالت مى كشید و آثار شرمندگى از چهره اش پدیدار شد، با خود مى گفت چرا در صف آخر قرار گرفتم ...

ناگهان به خود آمد كه این چه فكر باطلى است كه بر من چهره شده است ؟ اگر خلوص باشد كه روح عبادت است ، صف اول و آخر ندارد، به خود گفت : عجب ! معلوم مى شود سى سال نماز تو آلوده ى به ریا بوده ، و گرنه نمى بایست صف آخر، شائبه اى در دل تو ایجاد كند.

این فكر، نورى در قلبش به وجود آورد، كه باید چاره جوئى كرد، و تادیر نشده غول ریا را از كشور تن بیرون نمود، به سوى خدا پناه برد، و از شر شیطان به پناه الهى رفت ، با صبر و حوصله ، توبه حقیقى كرد و خود را اصلاح نمود، و تصمیم گرفت كه تمام نمازهاى سى ساله اش را قضا كند،

زیرا دریافت كه در صف اول بوده ، و در آن ها شائبه ریا وجود داشته ، آرى از خواب غفلت بیدار گشت و با همتى قوى روح و روان خود را با آب توبه حقیقى شستشو داد و نمازهاى سى ساله اش را قضا نمود(2) .

- وقت نماز شد گزارش را قطع كنید (مقام معظم رهبرى)

سردار شوشترى نقل مى گوید: زمانى كه در قرارگاه عملیات والفجر 10 بودیم ؛ داشتیم گزارش مى دادیم یك مرتبه آقا فرمودند: وقت نماز شده ، گزارش را قطع كنید و آماده نماز شوید. حالا ما گرم گزارش دادن بودیم ، آقا فرمودند: اول نماز بخوانیم ، بعد گزارش را ادامه بدهید. (3)


منابع:

1- كیمیا نظر، موسوى مطلق ، ص 52.

2- استعاذه شهید دستغیب ، ص 143.

3- خورشید در جبهه ، ص 126.

تهیه و تنظیم: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان