تبیان، دستیار زندگی
اگرچه نرم‌افزار فیلترشکن رسما برای عبور از فیلترهای قانونی یک کشور به وجود نیامده است و می‌توان از تکنولوژی آن در جهت اهداف تجاری، آموزشی، سیاسی و اطلاعاتی استفاده کرد اما این نرم‌افزارها با بهره‌گیری از تغییر فرمت انتقال، کد کردن داده، همراه با مسیرهای ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب فیلترشکن‌های دزد باشید


اگرچه نرم‌افزار فیلترشکن رسما برای عبور از فیلترهای قانونی یک کشور به وجود نیامده است و می‌توان از تکنولوژی آن در جهت اهداف تجاری، آموزشی، سیاسی و اطلاعاتی استفاده کرد اما این نرم‌افزارها با بهره‌گیری از تغییر فرمت انتقال، کد کردن داده، همراه با مسیرهای امن این کار را انجام می‌دهند و شاید پایین‌ترین کاربرد آن‌ها در بحث عبور از فیلترهای قانونی در یک کشور باشد.


فیلترینگ

حامد نکیسا، کارشناس فناوری اطلاعات: آمار تعداد استفاده‌کنندگان از فیلترشکن و کاربرد آن با توجه به نتایج موتورهای جست‌وجو ناامیدکننده است؛ اما امکان ردیابی چنین افرادی به سادگی و از طریق ISP امکان‌پذیر است.

نرم‌افزارهای فیلترشکن از جمله نرم‌افزارهایی به‌شمار می‌روند که به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

غالب نرم‌افزارهایی که برای عبور از فیلتر به کار می‌روند، به‌صورت یک کلاینت در سیستم کاربرند که با ایجاد دو پروکسی در سیستم کاربر و در سرور مربوطه می‌توانند شرایط عبور از فیلتر را فراهم آورند.

پروکسی اول در سیستم کاربر ایجاد می‌شود و مرورگر را مقید می‌کند که از یک آدرس خاص برای ارسال و دریافت درخواست استفاده کند؛ برای ایجاد این نوع پروکسی از آدرس پیش‌فرض لوکال که برای هیچ سیستم دیگری استفاده نمی‌شود، استفاده می‌کنند و هم‌چنین یک پورت غیراستاندارد تنظیمات پروکسی می‌تواند توسط خود کاربر یا به‌صورت خودکار در مرورگر انجام شود. روش مستقیم نیز برای دسترسی به پروکسی با همین تنظیمات انجام می‌شود.

پس از این مرحله اگر مرورگر درخواستی را ارسال کند، الزاماً به نرم‌افزار کلاینت می‌رسد، در این مرحله نرم‌افزار کلاینت با کد کردن این درخواست و استفاده از یک مسیر امن می‌تواند به آدرسی در اینترنت و یک پورت مشخص دسترسی پیدا کند و درخواست خود را در اختیار یک برنامه برروی آن پورت قرار دهد.

این برنامه پس از دریافت درخواست کاربر نتایج مورد نظر را به صورت کد شده در اختیار کلاینت قرار داده و کلاینت نیز از همان مسیر اول اطلاعات را به مرورگر باز می‌گرداند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که این نرم‌افزار تنها کار ما را انجام دهد، یعنی این امکان وجود دارد که در حین باز کردن پورت برای دسترسی به سرور، پورتی را برای کپی کردن اسناد تصاویر برروی یک سرور اینترنتی در رایانه ما باز کند و اسناد شخصی ما را بدزدد.

این نرم‌افزارها با عنوان فیلترشکن معمولاً برای اهداف بشردوستانه تولید نمی‌شوند و در بسیاری از موارد پشت آن‌ها (گروه‌های سیاسی ضدنظام حاکم بر کشورها، سازمان‌های جاسوسی، گروه‌های شیطان‌پرست و همجنس‌گرا) و با اهدافی از قبیل سیاسی، مادی و اطلاعاتی وجود دارند.

برنامه سرویس‌دهنده کلاینت الزاماً یک سرور بزرگ نیست و حتی با یک اسکریپت ساده می‌توان این سرویس‌دهنده را ساخت، بنابراین تکنولوژی خاصی در اختیار سازندگان این نرم‌افزارها نیست.

برنامه کلاینت می‌تواند از مسیر امن استفاده کند یا نکند، به این معنی که در صورت عدم استفاده از مسیر امن ممکن است اطلاعات شما افشا شود، چراکه از یک الگوریتم دو طرفه باید استفاده کرد.

بنا بر اعلام، برنامه کلاینت معمولاً به یک آدرس متصل نمی‌شود و برحسب میزان ترافیک سرور اینترنتی میان چند سرویس‌دهنده سوییچ می‌شود و هم‌چنین هنگام کار با این نرم‌افزار معمولاً فایروال و ویروس‌کش اخطار می‌دهند و شما این نرم‌افزار را تأیید می‌کنید، این بدان معنی است که شما از صحت کار این برنامه آگاه هستید و حال آنکه این طور نیست، درنتیجه ممکن است رایانه شما ویروسی و یا اطلاعات آن سرقت یا خراب شود.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb