تبیان، دستیار زندگی
بیمار) دختر 27ساله‌ای هستم از 16 سالگی دچار جوش‌های چرکی در صورت، پشت کتف‌ها و کمر هستم. تاکنون بارها به پزشک مراجعه کرده‌ام و دارو گرفته‌ام، ولی بعد از مدتی کوتاه از درمان، مجدداً جوش‌هایم عود می‌کند. گفته بودند تا 22- 21 س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوش صورت و بدن


بیمار)

دختر 27ساله‌ای هستم از 16 سالگی دچار جوش‌های چرکی در صورت، پشت کتف‌ها و کمر هستم. تاکنون بارها به پزشک مراجعه کرده‌ام و دارو گرفته‌ام، ولی بعد از مدتی کوتاه از درمان، مجدداً جوش‌هایم عود می‌کند. گفته بودند تا 22- 21 سالگی بهتر می‌شوم، ولی متاسفانه هنوز که هنوزه، جوش‌های بزرگ و دردناک و پر از چرکی می‌‌زنم که شدیداً مرا آزار می‌‌دهد. لطفاً مرا راهنمایی کنید؟ تا چه زمانی جوش‌های من ادامه دارد و بهترین درمان با توجه به درمان‌های زیادی که انجام داده‌ام، کدام است؟

*جوش چیست؟

جوش یا آکنه، طیف متنوعی از ضایعات پوستی است که به صورت لکه‌های قرمزرنگ یا دانه‌های پُررنگ در پوست و یا دانه‌های زیر پوست شدیدتر و همراه با ضایعات چرکی در تنه و اندام‌ها و صورت مشاهده می‌شود.

*عوامل ایجاد کننده جوش کدامند؟

1- چربی سطح پوست: پوست‌های چرب یکی از عوامل ایجاد آکنه یا جوش صورت می‌باشند.

2- گروهی از میکروب‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند.

3- التهابات ایجاد شده روی پوست (در بعضی مواقع)

4- انسداد مجاری غددی زیرپوستی

*عوامل مؤثر یا مستعد کننده ایجاد آکنه کدامند؟

مهم‌ترین عامل، عوامل زمینه‌ای هستند و در کنار آن‌ها یکسری عوامل دیگر وجود دارد مانند:

- افزایش چربی زیر سطح پوست

- استفاده از کرم‌های آرایشی که چربی زیادی دارند

- کار کردن در محیط‌هایی که هوای آن محیط زیاد گرم می‌باشد؛ مانند افرادی که بیشتر در آشپزخانه‌ها و محیط‌های گرم داخل کارخانه کار می‌کنند

- مصرف بعضی از داروهای قلبی

- استفاده از داروهای کورتونی که به صورت نادرست تجویز شود

- استفاده از استروئیدهای آنابولیزان (داروهای افزایش دهنده حجم عضلات) در آقایان ورزشکاران

*آکنه معمولاً در چه سنی دیده می‌شود و آیا ژنتیک در آن مؤثر است؟

معمولاً این جوش‌ها در حوالی سن بلوغ و میانسالی دیده می‌شوند. ممکن است یکسری از آن‌ها خود به خود بهبود یابند و نیاز به درمان خاصی نداشته باشند. عوامل ژنتیکی به تنهایی علت مؤثری در ایجاد آکنه نمی‌باشند، ولی عوامل مختلف به نوعی زمینه ساز ایجاد عامل ژنتیک می‌تواند باشد.

*تشخیص جوش صورت چگونه است؟

تشخیص معمولاً بر اساس نمای بالینی می‌باشد. تنها با مشاهده می‌توان این ضایعات را از سایر ضایعات پوستی تشخیص داد. جوش‌ها خود را به صورت دانه‌های قرمزپوستی، لکه‌های سرسفید پوستی، ضایعات چرکی در صورت و گاها در پشت و اندام‌ها نشان می‌دهند.

*برای تشخیص جوش‌های صورت و بدن در چه مواردی نیاز به آزمایشات پاراکلینیک می‌باشد؟

در اکثر موارد نیاز به آزمایشات پاراکلینیک نمی‌باشد. یکسری اختلالات سیستم هورمونی می‌توانند با بروز جوش ارتباط داشته باشند. این بیماری‌ها علاوه بر ایجاد جوش باعث رشد موهای زاید در بدن یا باعث اختلالاتی در پریود خانم‌ها نیز می‌شوند که در این صورت بررسی‌های پاراکلینیکی و آزمایشگاهی لازم می‌باشد. ولی به طور کلی معمولاً در بیشتر موارد نیاز به آزمایشات پاراکلینیکی وجود ندارد و فقط زمانی که پزشک قصد دارد داروهای خاصی را تجویز کند، انجام بعضی آزمایش‌های مربوطه را برای بیمار تجویز می کند.

*بهترین روش درمان آکنه کدام است؟

بهترین روش درمان، آموزش می‌باشد. بیماران باید متوجه باشند که بیماری دوره کوتاهی ندارد و شاید درمان خیلی زود پاسخ ندهد و اگر درمان زود قطع شود باعث عود ضایعات می‌گردد. مساله مهم بعدی پس از آموزش صحیح بیمار در استفاده از دارو، تجویز دارو می‌باشد که براساس وضعیت بیمار و شدت ضایعات در بیمار انجام می‌گیرد. بنابراین بهترین روش درمانی، آموزش صحیح درمان این بیماری و مصرف کامل داروهای تجویز شده می‌باشد.

ادامه دارد...

دکتر رضا محمدرباطی- متخصص بیماری‌های پوست و مو

* مطالب مرتبط در این سایت :

- آکنه و تغذیه

- روش های نوین برای درمان جوش صورت (1)

- روش های نوین برای درمان جوش صورت (2)

- جوش های صورت را چگونه درمان كنیم؟

- راه درمان جوش و چین و چروك پوست چیست؟

- آکنه و راه های درمان آن

- راه درمان جوش های صورت چیست ؟

- بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

- پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

- حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.