تبیان، دستیار زندگی
لوح فشرده سه زبانه عربی، انگلیسی و فارسی جامع الاحادیث نسخه 5 / 3 از تولیدات جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی رونمایی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوح فشرده «جامع‌الاحادیث 5 / 3» رونمایی می‌شود
لوح فشرده ،نرم افزار ،اسلام

لوح فشرده سه زبانه عربی، انگلیسی و فارسی جامع الاحادیث نسخه 5 / 3 از تولیدات جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی رونمایی خواهد شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه،مدیر ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: این نرم افزار نسخه جدید، لوح فشرده فرهنگ جامع روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌باشد که با افزایش متن 34 عنوان كتاب در قالب 179 جلد پنجشنبه، 13 بهمن‌ماه با حضور علما، اندیشمندان و اساتید حوزه و دانشگاه با سخنرانی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی رونمایی می‌شود.

اکبر پوست‌چیان ادامه داد: لوح فشرده «جامع‌الاحادیث 5 / 3»، حاوی متن كامل 427 عنوان كتاب در 1142 جلد از منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح است كه به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی عرضه شده است.

وی با اشاره به این‌كه این لوح فشرده نسخه تكمیل شده «جامع الاحادیث 3» است، اظهار داشت: در نسخه پیشین، كاربران و محققان با 393 عنوان كتاب در قالب 963 جلد كتاب و از امكانات محدودتری برخوردار بودند، اما در نسخه جدید سعی شده است علاوه بر تنوع ابزار پژوهشی به منابع و غنای آن افزوده شود.

پوست‌چیان به معرفی موضوعات این لوح پرداخت و گفت: ادعیه و زیارات، اخلاق، تاریخ، تفسیر، جوامع حدیثی، فقه، فضایل، كلام و رجال همراه با مشاهده ترجمه‌ها و شروح در كنار متن كتاب اصلی از جمله مطالب این نرم‌افزار مذهبی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: بازسازی سند احادیث اربعه و وسائل‌الشیعه مشتمل بر تحویل، تعلیق، عطف، ضمیر از جمله موارد افزوده شده در این نسخه است.

مدیر ارتباطات مرکز نور به قابلیت‌های لوح فشرده «جامع‌الاحادیث» اشاره كرد و افزود: از جمله امكانات این نرم‌افزار می‌توان به جست‌وجو از طریق ریشه كلمات، جست‌وجوی ساده و پیشرفته در متون برنامه، ساده‌سازی محیط جست‌وجو(ارائه جست‌وجوی هم‌زمان تركیبی، الگو و ریشه)، دسترسی به تفسیر آیات در دامنه احادیث عرضه شده اشاره كرد.

پوست‌چیان، ارائه اطلاعاتی ارزشمند درباره كتب، مؤلفان و نسخه‌شناسی متون برنامه را از دیگر بخش‌های این لوح دانست و عنوان كرد: كاربران می‌توانند ذخیره دامنه‌های تعریف شده از سوی خود را در سه محیط «نمایش»، «جست‌وجو» و «آیات در كتب»، همچنین متن كامل 10 دوره لغت‌نامه عربی و فارسی در 62 جلد با قابلیت جست‌وجو را در این لوح فشرده، دسترسی داشته باشند.

شایان ذکر است، آیین رونمایی از نرم افزار سه زبانه (عربی انگلیسی فارسی) جامع الاحادیث 5 / 3 پنجشنبه 13 بهمن ماه ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی واقع در قم، بلوارجمهوری اسلامی نبش کوی 4 برگزار می‌شود


تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه