تبیان، دستیار زندگی
پیامبران الهی برای افراد همین نسخه طلایی را بیان می‌کردند که مهم‌ترین راه برای خروج از بن بست های زندگی ایمان و تقوای الهی و جبران کردن اشتباهات در زندگی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهی برای تخریب بن بست های زندگی


خداوند می‌فرماید، یکی از علل قفل شدن کارها و پیدایش مشکلات در زندگی انسان موضوع خدا فراموشی و دوری از قرآن است و نتیجه کار تو آن است که به همان گونه که فراموش کردی یعنی همان طور که فرمان ما را متروک گذاشتی و به حلال و حرام قرآن و سنت اعتنا نکردی، امروز هم خودت به کنار نهاده می‌شوی و در عذاب بلاتکلیفی و پاسخ نیافتن به خواست‌ها و مشکلاتت بی یاور می‌مانی.


گناه

خدا فراموشی و بن بست های زندگی

برخی از صاحبان مال و قدرت آنچنان در غم و غصه های خود پیچیده‌اند که گویی اذن شادی ندارند

هر کس از من روی برگرداند بی تردید زندگی سختی خواهد داشت و روز رستاخیز نابینا محشورش می‌کنیم. این کلام نور است که در آیه 124 سوره طه بر آن صراحت دارد.

هر کس از خدا برید زندگی افسرده و پراضطرابی خواهد داشت و روز قیامت نابینا محشور می‌شود. این نتیجه دنیاطلبی و دنیازدگی افراطی است که خدا فراموشی را در پی دارد.

خداوند می‌فرماید، یکی از علل قفل شدن کارها و پیدایش مشکلات در زندگی انسان موضوع خدا فراموشی و دوری از قرآن است و نتیجه کار تو آن است که به همان گونه که فراموش کردی یعنی همان طور که فرمان ما را متروک گذاشتی و به حلال و حرام قرآن و سنت اعتنا نکردی، امروز هم خودت به کنار نهاده می‌شوی و در عذاب بلاتکلیفی و پاسخ نیافتن به خواست‌ها و مشکلاتت بی یاور می‌مانی.

در اینجا مقایسه ای است بین زندگی یک مؤمن که دارای نفس مطمئنه است با نفسی که از خدا بریده است. انسان در امور روزمره گاهی اوقات چنان حوادثی برای او رخ می‌دهد که کارهایش قفل می‌خورد و دست به هر کاری می‌زند با درهای بسته روبه رو می‌شود و از این امر به ضیق یا تنگی معیشت تعبیر شده است و گاهی هم به عکس گویی همه درها به روی انسان باز شده است که از این هم به وسعت زندگی تعبیر می‌شود.

قرآن در آیه 43 سوه نجم می‌فرماید: اوست که بخنداند و بگریاند. این یک حقیقت است که آنچه در واقع شادی می‌آفریند و یا غم می‌افزاید آیا رویکرد و پشت کرد دنیا امور مادی است؟ یا پشت پرده چیز دیگری حاکم است؟

آنچه قرآن می‌گوید، سخن حق است. زیرا بسیاری را می‌بینیم که از لحاظ رویکرد دنیا و امور مادی هیچ مشکلی ندارند اما نمی‌توانند بخندند. شاید برخی‌ها فکر کنند صاحبان ثروت و عنوان و مناصب حقوقی به خاطر برخورداری از ثروت و مقام و امکانات بیت‌المال و بودجه‌هایی که در اختیار دارند حتماً زندگی بسیار شاد و بی غم و غصه دارند و از فرط شادی و خوشی در عرش سیر می‌کنند. در حالی که برخی از این افراد آن چنان در غم و غصه های خود پیچیده‌اند که حساب و کتاب ندارد گویی آن‌ها اذن و اجازه شادی ندارند.

این خداوند رحمان و رحیم است که می‌خنداند و شاد می‌کند و هم اوست که غمگین می‌سازد. هر که از خدا برگردد خدا هم شادی و رفاه زندگی را از او برمی گرداند و تنها یاد خداست که دل‌ها آرام می‌گیرد

شاید برخی از صاحبان مال و قدرت شادی را به کلی فراموش کرده‌اند غرق در کار و پول و شهرت مادی هستند و حتی همسر و فرزندان خودشان را هم فراموش کرده و در انتظار سلام و احترام دیگران و افزایش پول و شهرت و قدرت کاذب هستند تا به درجات مادی بالاتری از آنجا که هستند نایل آیند و همه ما در جامعه امروز به خوبی آن را رویت کرده و لمس می‌کنیم.

اینجاست که پی به کلام الهی در قرآن می‌بریم و این افراد به ظاهر صاحب مال و قدرت که نگاهی فرعونی و حاکمانه به افراد و جامعه خود دارند چگونه نمی‌توانند از دارایی و جاه و مقامشان استفاده مطلوب کنند.

و این خداوند سبحان است که راه استفاده از مال دنیا را در دل انسان می‌اندازد و اذن می‌یابد که لذتی ببرد. و این خداوند رحمان و رحیم است که می‌خنداند و شاد می‌کند و هم اوست که غمگین می‌سازد. هر که از خدا برگردد خدا هم شادی و رفاه زندگی را از او برمی گرداند و تنها یاد خداست که دل‌ها آرام می‌گیرد. (رعد آیه 28)

و هنگامی که جامعه ای از یاد خداوند منان روی گرداند مسئله از این هم وحشتناک‌تر است. درنده خوهای خوک صفت و ددمنشانی که جز منافع مادی خود، به چیزی توجه نمی‌کنند بر آن‌ها حکومت می‌کنند. آن‌ها به رغم پیشرفت‌های مادی و دنیوی همواره در اضطراب و نگرانی شدید روحی به سر می‌برند. ارکان خانواده‌ها به هم خورده است.

دعوا و اختلاف و سرکشی در این خانواده‌ها بیداد می‌کند و اگر چه ظاهری مرفه و شاد دارند ولی از داخل پاشیده‌اند و این عوارض خدا فراموشی و دنیا طلبی است که خداوند مزد آنان را کف دستشان قرار داده است و قرآن به این افراد و جوامعی که با رسیدن به موقعیت‌های دنیایی، خداوند را فراموش کرده‌اند می‌فرماید، آیا به ایشان راه ننمود که چه بسیار مردمی را پیش از آن‌ها هلاک نمودیم که اینک در خانه های آن‌ها راه می‌روند؟ چرا از تاریخ گذشتگان عبرت نمی‌گیرید؟ چرا غرور کاذب شما را در برگرفته است؟ چرا به یاد خدا صبح و شام تسبیح نمی گویید؟

به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محال است.

عاملی برای سنجش عیار آدمی

آنچه عیار انسان‌ها را به خوبی می‌سنجد زندگی در مشکلات و بن بست هاست و اینکه برای رهایی از بن بست های زندگی چه تصمیمی می‌گیرند .

عکس‌العمل افراد در سختی‌ها و مشکلات متفاوت است عده ای تا به مشکلی برمی خورند از همه چیز نا امید می‌شوند بعضی همه نعمت‌هایی که در اختیار دارند فراموش می‌کنند و عده ای دیگر  فقط در وقت مشکلات مؤمن می‌شوند و خدا خدا می‌کنند .

اما به راستی راه موفقیت در بن بست های زندگی کدام راه است ؟نسخه های طلایی قرآن کریم در موارد متعددی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پشت سر گذاشتن بن بست های زندگی را برای همه ما بیان می‌کنند.

خداوند می‌فرماید، یکی از علل قفل شدن کارها و پیدایش مشکلات در زندگی انسان موضوع خدا فراموشی و دوری از قرآن است و نتیجه کار تو آن است که به همان گونه که فراموش کردی یعنی همان طور که فرمان ما را متروک گذاشتی و به حلال و حرام قرآن و سنت اعتنا نکردی، امروز هم خودت به کنار نهاده می‌شوی و در عذاب بلاتکلیفی و پاسخ نیافتن به خواست‌ها و مشکلاتت بی یاور می‌مانی

نسخه ی طلایی برای تخریب بن بست های زندگی

خداوند متعال در آیات الهی برای همه انسان‌ها نسخه ای طلایی معرفی کرده است که با عمل به این نسخه می‌توان به راحتی تمام بن بست های زندگی را تخریب کرد .

1) (إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ: به راستی خدا بر ما منّت نهاده است. بی‌گمان، هر که تقوا و صبر پیشه کند، خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند.)( یوسف :  90)

2)(وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً:و هر کس از خدا پروا کند، [خدا] برای او راه بیرون شدنی قرار می‌دهد.)( الطلاق :  2)

3)(وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْراً :هر کس از خدا پروا دارد [خدا] برای او در کارش تسهیلی فراهم سازد.) ( الطلاق :  4)

4) (ذلِکَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَیْکُمْ وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْراً  : این است فرمان خدا که آن را به سوی شما فرستاده است؛ و هر کس از خدا پروا کند، بدی‌هایش را از او بزداید و پاداشش را بزرگ گرداند.)( الطلاق :  5)

در طول تاریخ نیز وقتی افراد از مشکلات و سختی‌ها شکوه و زاری می‌کردند  و همه راه‌ها را به روی خود بسته می‌دیدند پیامبران الهی برای افراد همین نسخه طلایی را بیان می‌کردند  که مهم‌ترین راه برای خروج از بن بست های زندگی ایمان و تقوای الهی و جبران کردن اشتباهات در زندگی است به عنوان نمونه وقتی قوم حضرت نوح از مشکلات و سختی‌ها به این پیامبر الهی شکایت می‌کردند حضرت در جواب آن‌ها این گونه می‌فرمود:

(َقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا. یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا . وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا :پس گفتم که از پروردگار خود طلب آمرزش کنید که او همواره بسیار آمرزنده است تا آسمان (ابر) را بر شما پرباران فرستد شما را با اموال و پسران یاری کند و برای شما باغ‌ها و برای شما نهرها قرار دهد)(نوح 10.11.12)

نتیجه کلام :

اینکه در منطق قرآن کریم  گناه و معصیت در زندگی مهم‌ترین عوامل ایجاد بن بست در زندگی هستند و در مقابل جبران اشتباهات و تقوای الهی سبب تخریب تمام بن بست ها در زندگی انسان‌ها می‌شوند .

و حدیثی از پیامبر بزرگ اسلام پایان بخش سخن ماست: غافل‌ترین مردم کسی است که از عبرت‌ها و دگرگون شدن دنیا پند نگیرد.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منابع :

سایت حافظان نور

سایت  حوزه

سایت اندیشه قم