تبیان، دستیار زندگی
سوف فروش 20 فیلم کوتاه ایرانی به شبکه های اروپایی و آمریکایی طنین عاشورا در سمفونی خسوف هفته آینده توسط بزرگترین ارکستر سمفونیک کشور در تالار وحدت نواخته می شود نخستین رکوییم ایرانی (سوگ سروده) با روایت عاشورا از هفته ی آینده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طنین عاشورا در سمفونی خسوف

نخستین رکوییم ایرانی (سوگ سروده) با روایت عاشورا از هفته ی آینده به مدت 5 شب در تالار وحدت اجرا می شود. به گزارش ایران، بهروز پیروزپی، مشاور امور بین الملل رئیس مرکز موسیقی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: این رکوییم 5 سال پیش از سوی مرکز موسیقی به تعدادی از آهنگسازان پیشنهاد شد که در نهایت دکتر محمد سعید شریفیان این وظیفه را به عهده گرفت. وی افزود: اجرای اثر مورد نظر نیز به" لوریس چکناواریان" رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران پیشنهاد شد و ایشان نیز با همکاری ارکستر فیلارمونیک کرایوای رومانی از سال پیش آماده سازی آن را شروع کرد.

لوریس چکناواریان در همین باره گفت: تا به حال بیش از 2000 رکوییم برای مصلوب شدن مسیح در سراسر جهان نوشته شده است و با آنکه اثر دکتر شریفیان اولین رکوییم ایرانی به شمار می آید، بسیار فوق العاده و زیباست.

شریفیان در این خصوص توضیح داد: پس از صحبتهایی که از 5 سال پیش با رئیس مرکز موسیقی درباره ساختن این اثر شده، در مرحله اول طی 6 ماه تحقیقاتی ، انجام شد و نوشتن آن برای اجرا ، بیش از 2 سال طول کشید. پیروزپی درباره انتخاب چکناواریان برای اجرای رکوییم "خسوف" با اشاره به آنکه منوچهر صهبایی نیز برای اجرای اثر مورد نظر بود افزود: در نهایت لوریس چکناواریان انتخاب شد، چرا که ایشان آهنگساز بزرگی است و پیش از این سه بار از اسقف های اعظمی همچون اسقف رومانی برای اجرای قطعات مذهبی نشان لیاقت دریافت کرده است.

چکناواریان در همین باره تصریح کرد: این رکوییم در سطح بین المللی نوشته شده و اجرای آن برای من افتخار بزرگی محسوب می شود.

همچنین گئورکی فاوین رئیس ارکستر فیلارمونیک رومانی که در اجرای اثر "خسوف" با چکناواریان همکاری دارد گفت: رکوییم ایرانی "خسوف" اثری با ارزش است و می توان آن را در کشورهایی با ادیان مختلف اجرا کرد؛ چرا که یک موسیقی قلبی – مذهبی است که از درون انسان سرچشمه می گیرد. شریفیان در این نشست در خصوص همکاری ارکستر فیلارمونیک رومانی با ایران توضیح داد: برای انتخاب نوازندگان همکاری به کشورهای مختلفی سفر کرده و از میان آنها ارکستر رومانی انتخاب شده است .

چکناواریان در بخش دیگری گفت: در اجرای رکوییم خسوف 200 نوازنده و خواننده کر همکاری دارند که 70 نفر آنها از هنرمندان کشور رومانی هستند.

رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران، دلیل استفاده از نوازندگان خارجی را نبود نوازندگان برخی از سازها و کمبود خواننده کر اعلام کرد. همچنین شریفیان در پاسخ به پرسش عناوین قطعات نوشته شده گفت: این کار به مدت 94 دقیقه و در 8 قسمت طراحی شده است که به شکل روایت اجرا می شود.

وی افزود: مقدمه، حرکت کاروان به طرف مکه، طواف و مناجات در کعبه، تاسوعا، شب عاشورا و مناجات، روز عاشورا و شام غریبان نامه ای این قطعات هستند. آهنگساز رکوییم "خسوف" تصریح کرد: اشعار این اثر از سروده های بیژن ترقی، خواجه عبدالله انصاری و مرحوم حسام انتخاب شده و علیرضا قربانی تک خوان این اجرا خواهد بود. گفتنی است، رکوییم خسوف در روزهای سوم الی پنجم و هفتم الی هشتم اردیبهشت ماه هر شب در ساعت 21 اجرا می شود و مدتی بعد نیز در رومانی اجرا خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن :  17 - 6131416   ( تالار وحدت ) تماس حاصل نمایید .


فروش 20 فیلم کوتاه ایرانی به شبکه های اروپایی و آمریکایی

بیست فیلم کوتاه ایرانی از تولیدات انجمن سینمای جوان ایران به شش خریدار خارجی فروخته شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوان ایران، دو فیلم "باد سرخ" (علی محمد قاسمی) و "شالیزه" (اعظم نجفیان) برای پخش در کانال "آرته اروپا" فروخته شده است . کانال آرته، یک کانال تلویزیونی معتبر و بزرگ فرهنگی در سطح جهان است و در اروپا نیز با اختصاص 90 تا 95 درصد از برنامه های خود به برنامه های فرهنگی، مهمترین شبکه تلویزیونی فرهنگی این قاره به شمار می رود. این شبکه به دو زبان فرانسه و آلمانی برنامه های خود را پخش می کند و یک فرستنده تلویزیونی مشترک آلمانی و فرانسه است .

در دومین فروش گسترده ی فیلم کوتاه ایرانی، هفت فیلم به شرکت فرانسوی 2MK فروخته شد. این شرکت فرانسوی به تازگی تصمیم گرفته است که پنج فیلم سینمایی گبه، سلام سینما، سکوت، سیب و زمانی برای مستی اسبها را بر روی نوارهایDVD به بازار جهانی عرضه کند و به همراه هر کدام از این فیلم ها، چند فیلم کوتاه ایرانی نیز قرار دهد. برای این منظور، تعدادی از فیلم های کوتاه بهمن قبادی و هفت فیلم از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران نیز برای فروش پیشنهاد شده است.

دیگر فیلم های فروخته شده به شبکه های خارجی عبارت است از: آوای خاک (کوروش گرمساری)، زیارت (مهدی جعفری)، شناسایی یک زن(مسعود بخشی)، پرشنگ (مهوش شیخ الاسلامی)، اوچه می بیند (فیما امامی)، کاندیدا (محمد شیروانی) و یک بعد از ظهر داغ (حسن رشید قامت).

گفتنی است تلویزیون والنسیای اسپانیا نیز اقدام به خرید هشت فیلم کوتاه ایرانی از انجمن سینمای جوانان ایران کرد. فیلم هایی چون: من و عروسکم دو خواهر، چاه خیال، چکمه ها در برف، ستاره قطبی و ... علاوه بر این فیلم بیوه مرد (مهرداد اسکویی) به تلویزیون فنلاند، فیلم پرشنگ (مهوش شیخ الاسلامی) به آرشیو جشنواره اوبرهاوزن آلمان و فیلم های بیوه مرد، پیر حرا ، موج بر ساحل به دانشگاه سن دیه گو آمریکا فروخته شدند.