تبیان، دستیار زندگی
چند سال قبل، یکی از شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای خودمان گزارشی از زندگی یک زوج لبنانی پخش کرد که برای تحصیل به ایران آمده بودند. گزارشگر از زن جوان پرسید مهریه تان چقدر بوده؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خارجی‌ها چقدر مهر می‌كنند؟


چند سال قبل، یکی از شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای خودمان گزارشی از زندگی یک زوج لبنانی پخش کرد که برای تحصیل به ایران آمده بودند. گزارشگر از زن جوان پرسید مهریه تان چقدر بوده؟ دختر چند ثانیه ای فکر کرد و بعد رو به همسرش پرسید: محمد مهریه من چقدر بود؟! رقمی که آن روز مرد جوان اعلام کرد، چیزی کمتر از حقوق ماهانه یک کارمند ایرانی بود. آنقدر که گزارشگر برنامه هم نتوانست تعجبش را پنهان کند. اما پاسخی که زن جوان داد، تمام علامت تعجب ها را کنار زد: «مهریه یک هدیه است که همسرم به من می دهد. مردم در لبنان هر قدر هم ثروتمند باشند، رسم ندارند مهریه را سنگین بگیرند.»

خارجی‌ها چقدر مهر می‌كنند؟

یک بررسی اجمالی در فرهنگ ازدواج کشورهای دور و اطراف نشان می دهد که ایران تنها کشور اسلامی است که با وجود تاکید صریح اسلام بر تناسب مهریه با دارایی مرد در زمان ازدواج، رقم های نجومی و عجیب و غریبی به عقدنامه زوج های جوانش راه پیدا می کند.

مثلا میانگین نرخ مهریه در عربستان حدود 14 هزار دلار است. یعنی با نرخ امروزی دلار حدود 18 میلیون تومان به پول ما. در هند این نرخ از 100 هزار تا یک میلیون و پانصد روپیه متفاوت است که تقریبا معادل 2 و نیم میلیون تا 36 میلیون تومان می شود.

در کشور آذربایجان میانگین نرخ مهریه 2 هزار منات برابر با 3 میلیون تومان است و مردم ترکیه هم رقمی حول و حوش 35هزار لیره یا حدود 25 میلیون تومان مهریه دارند.

در کشور چین به خصوص منطقه ارومچی، نرخ مهریه چیزی در حدود 100 هزار یوآن است که با کمی بالا و پایین به 20 میلیون تومان ما می رسد. البته این میزان در برخی مناطق و قومیت ها از این هم کمتر می شود. مردم عمان هم به طور میانگین حدود 10 هزار ریال مهر تعیین می کنند که به پول کشور ما می شود 27 میلیون تومان.

یک بررسی اجمالی در فرهنگ ازدواج کشورهای دور و اطراف نشان می دهد که ایران تنها کشور اسلامی است که با وجود تاکید صریح اسلام بر تناسب مهریه با دارایی مرد در زمان ازدواج، رقم های نجومی و عجیب و غریبی به عقدنامه زوج های جوانش راه پیدا می کند

حالا اوضاع در کشور ما چطور است؟

بر اساس بررسی های انجام شده در مركز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه میانگین مهریه زنان ایرانی در حال حاضر بین 260 تا 350 سکه طلا است که با نرخ امروزی طلا در بازار (که حدود 850 هزار تومان است) معادل 220 تا 297 میلیون تومان می شود. این البته در حالی است که نتایج بررسی ها نشان می دهد میزان میانگین مهریه در 5سال اخیر 3برابر شده است و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد!

بد نیست بدانید که میزان میانگین مهریه در 20 سال قبل 150 سكه طلا بود اما در سال های گذشته به 300 سکه رسید. این روند تا حدی سرعت گرفت که میانگین نرخ مهریه تنها در 5 سال گذشته به 450 سكه طلا افزایش پیدا کرده است.

در تحقیقی که موسسه مطالعات جمعینی آسیا و اقیانوسیه بیش از 1200 زن و مرد متاهل بین 18 تا 40 سال در حدود 12 استان كشور انجام داد، مشخص شد که میزان مهریه با میزان تحصیلات رابطه مستقیم دارد! در حقیقت هر قدر تحصیلات زنان بیشتر باشد، میزان مهریه آنها هم بیشتر است و بر عکس. بر این اساس، میانگین میزان مهریه زنان با تحصیلات ابتدایی 52 سكه طلا، راهنمایی 208 سكه و زنان دارای مدرك لیسانس و بالاتر 400 تا 500 سكه طلاست.

به عبارتی مهریه در ایران برای بعضی ها به معنای قیمت و ارزشی است که برای معامله ای به نام «ازدواج» تعیین می کنند!

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.