تبیان، دستیار زندگی
لا به لای این همه مهریه جنجالی، کسانی بوده اند که به حداقل ها رضایت داده اند تا برکت و رحمت خدا به زندگی شان راه پیدا کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقم مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها


لا به لای این همه مهریه جنجالی، کسانی بوده اند که به حداقل ها رضایت داده اند تا برکت و رحمت خدا به زندگی شان راه پیدا کند. خوشبختی از نگاه ائمه و بندگان وارسته ای که بعد از آنها زندگی کرده اند، با معیارهای دیگری سنجیده می شود.

رقم مهریه مشاهیر

مهریه حضرت زهرا سلام الله

پیامبر گرامى رو به امیر مؤمنان كرد و فرمود: آیا چیزى از امكانات مالى و اقتصادى براى ازدواج در اختیار دارد؟

آن حضرت پاسخ داد: پدر و مادرم فدایت باد! به خداى سوگند شرایط اقتصادى من بر شما پوشیده نیست. همه‏ى ثروت من در حال حاضر یك شمشیر ستم سوز است و یك زره براى جهاد و یك شتر آبكش براى كسب و كار.

آرى! این دارایى على علیه‏السلام است و این تمامى امكانات مالى و اقتصادى اوست كه مى‏خواهد با دخت یگانه‏ى پیامبر پیمان زندگى ببندد.

پیامبر گرامى در برابر صداقت و جوانمردى وصف‏ناپذیر امیر مؤمنان در اوج كرامت و بزرگوارى فرمود: على جان! اما در مورد شمشیرت نظرم این است كه شما به او نیازمندى تا بوسیله‏ى آن در راه خدا و دفاع از حقوق و امنیت انسانها به جهاد برخیزى و دشمنان تجاوز كار خدا را سر جایشان بنشانى.

پس از تعیین زره‏ى حضرت على علیه‏السلام به عنوان مهریه حضرت زهرا (س) حضرت رسول اكرم فرمودند: اما من دخت فرزانه‏ام را به ازدواج تو در خواهم آورد و در برابر این پیمان براى زندگى مشترك و به نشان صفا و صداقت، اینك زره‏ات را بفروش و پول آن را بیاور تا ترتیب این كار را بدهم

در مورد شترت نیز نظرم این است كه آن هم وسیله‏ى كار و درآمد توست. بوسیله‏ى آن، هم نخلستانت را آب مى‏دهى و براى خانواده‏ات هزینه‏ى زندگى فراهم مى‏آورى و هم زاد و توشه‏ى سفرت را جابجا مى‏نمایى.

پس از تعیین زره‏ى حضرت على علیه‏السلام به عنوان مهریه حضرت زهرا (س) حضرت رسول اكرم فرمودند: اما من دخت فرزانه‏ام را به ازدواج تو در خواهم آورد و در برابر این پیمان براى زندگى مشترك و به نشان صفا و صداقت، اینك زره‏ات را بفروش و پول آن را بیاور تا ترتیب این كار را بدهم.

امیر مؤمنان به دستور پیامبر به بازار شتافت و زره مورد اشاره را به حدود پانصد درهم فروخت و پول آن را به پیشواى بزرگ توحید و آزادگى تقدیم داشت.

رسول خدا درهم‏ها را در دامنش ریخت و مشتى از آن را كه شصت و سه یا شصت و شش درهم مى‏شد به ام‏ایمن داد تا لوازم خانه خریدارى كند، مشتى دیگر را به اسماء بنت عمیس داد تا عطر و گلاب بخرد، و مشتى را به ام‏سلمه داد تا غذا تهیه كند و عمار و ابوبكر و بلال را براى خرید چیزهائى فرستاد كه براى خود حضرت زهرا لازم بود

بعد از آنكه امیرالمؤمنین علیه‏السلام سپر جنگ خود را به پانصد درهم فروختند و مهریه حضرت زهرا قرار دادند مبلغ آنرا به رسول اكرم دادند:

امام صادق علیه‏السلام در ضمن روایتى مى‏فرماید: رسول خدا درهم‏ها را در دامنش ریخت و مشتى از آن را كه شصت و سه یا شصت و شش درهم مى‏شد به ام‏ایمن داد تا لوازم خانه خریدارى كند، مشتى دیگر را به اسماء بنت عمیس داد تا عطر و گلاب بخرد، و مشتى را به ام‏سلمه داد تا غذا تهیه كند و عمار و ابوبكر و بلال را براى خرید چیزهائى فرستاد كه براى خود حضرت زهرا لازم بود، كه از جمله وسائلى كه براى براى حضرت خریدارى شد اقلام ذیل بود:

1- یك پیراهن به هفت درهم.

2- یك روسرى به چهار درهم.

3- قطیفه سیاه خیبرى.

4- تختخواب با روتختى

5- دو دست رختخواب از پارچه مصرى كه محتواى یكى از آن دو لیف خرما و دیگرى پشم گوسفند بود.

6- چهار پشتى از پشم طائف با محتوائى از گیاهى به نام اذخر.

7- پرده‏اى از پشم

8- حصیرى هجرى

9- آسیاى دستى

10- دلوى چرمى

11- ظرفى مسى براى درست كردن حناء

12- كاسه‏اى براى شیر

13- ظرفى براى آب

14- آفتابه‏اى قیراندود

15- سبوئى سبز رنگ

16- دو كوزه سفالى

17- فرشى از پوست

18- عبائى قطوانى

19- مشك آب.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از یازهرا.نت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.