تبیان، دستیار زندگی
در کنار مهریه های سنگینی که این روزها باب شده اند، مهریه های عجیب و غریب هم در حال رواج گرفتن هستند و خیلی از زوج های جوان مهریه های نامتعارفی را در عقدنامه شان ثبت می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهریه‌های منحصر به فرد


در کنار مهریه های سنگینی که این روزها باب شده اند، مهریه های عجیب و غریب هم در حال رواج گرفتن هستند و خیلی از زوج های جوان مهریه های نامتعارفی را در عقدنامه شان ثبت می کنند.

مهریه‌های منحصر به فرد

دکتر شاهین زند، مشاور خانواده درباره این مهریه ها و دلیل محبوبیت و رواجشان این طور توضیح می دهد.

«افزایش مهریه یک پدیده تک عاملی نیست و مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن دخیل هستند. در حقیقت چشم و هم چشمی و مقایسه گری، ناامنی اقتصادی و ترس از طلاق دلایل مهریه های نامتعارف هستند. این نامتعارف بودن می تواند در میزان مهریه نمود پیدا کند یا در شکل مهریه. بالا رفتن آمار طلاق در سال های اخیر باعث شده برخی از زنان به حدی در مقابل آینده زندگی شان احساس ناامنی کنند که بخواهند این زندگی را به هر شکلی حفظ کنند و در این موارد است که مهریه هایی مثل رگ داماد، بال مگس و... مطرح می شود تا ضمانتی برای حفظ زندگی باشد.

من مراجعانی هم داشته ام که مهریه های عجیب شان به دلیل این حس ناامنی نبوده است. آنها صرفا برای متفاوت بودن و برتری جویی مهریه های نامتعارف را انتخاب می کردند که می توان گفت شکل تغییر یافته ای از چشم و هم چشمی است. یعنی فرد به حدی از ارقام نجومی مهریه اشباع شده که این بار به دنبال مطرح کردن و به رخ کشیدن خود از طریق یک مهریه نامتعارف و عجیب است

سست شدن بنیان خانواده ها باعث شده که زنان نتوانند در آغاز زندگی مشترک آینده روشنی را برای خود تصور کنند. به همین دلیل سعی می کنند با در نظر گرفتن مهریه های بالا، بخشی از این احساس ناامنی را کم کنند تا اگر زندگی مشترکشان به سرانجام نرسید، بتوانند استقلال داشته و روی پایشان بایستند و اگر پشتوانه عاطفی شان را از دست می دهند، لااقل پشتوانه مالی داشته باشند.

از سوی دیگر با وجودی که مهریه ضامن دوام ازدواج نیست، اما عده ای تصور می کنند قرار دادن مهریه های سنگین می تواند باعث منصرف شدن مرد از طلاق شود و زندگی را در بحران ها حفظ کند. این در حالی است که در شرایط شدت گرفتن بحران ها ممکن است زن مهریه را ببخشد و توافقی طلاق بگیرد یا مدت ها دور از همسرش زندگی کند.

من مراجعانی هم داشته ام که مهریه های عجیب شان به دلیل این حس ناامنی نبوده است. آنها صرفا برای متفاوت بودن و برتری جویی مهریه های نامتعارف را انتخاب می کردند که می توان گفت شکل تغییر یافته ای از چشم و هم چشمی است. یعنی فرد به حدی از ارقام نجومی مهریه اشباع شده که این بار به دنبال مطرح کردن و به رخ کشیدن خود از طریق یک مهریه نامتعارف و عجیب است. حتی اگر این مهریه ارزش مادی بالایی نداشته باشد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: اطلاعات، همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.