تبیان، دستیار زندگی
ظرف 5 سال آینده اقتصاد اینترنت در کشورهای گروه 20 به 4 هزار و 200 میلیارد دلار خواهد رسید. این پیش بینی در گزارش بیانیه دیجیتالی: شرکتها و کشورها چگونه می توانند در اقتصاد دیجیتالی پیروز شوند؟ دیده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش اینترنت در رشد اقتصاد تا سال 2016


 ظرف 5 سال آینده اقتصاد اینترنت در کشورهای گروه 20 به 4 هزار و 200 میلیارد دلار خواهد رسید. این پیش بینی در گزارش "بیانیه دیجیتالی: شرکتها و کشورها چگونه می توانند در اقتصاد دیجیتالی پیروز شوند؟" دیده شده است.

اینترنت-اقتصاد

این گزارش که با همکاری "گروه مشاوران بوستون" (BCG) و گوگل انجام شده و در اجلاس جهانی اقتصاد در داوس ارائه شده است نشان می دهد که بیشترین رشد اقتصادی از افزایش تعداد کاربران آنلاین به دست خواهد آمد.

برپایه تحقیقات BCG، جمعیت فعال در اینترنت تا سال 2016 از 2.1 میلیارد در سال 2011 (برابر با 30 درصد جمعیت جهانی) به حدود 3 میلیارد نفر خواهد رسد که این میزان برابر با 45 درصد کل جمعیت جهان خواهد بود.

رشد بازارهای نوظهور، محبوبیت دستگاههای موبایل به ویژه تلفنهای همراه هوشمند و رشد رسانه های اجتماعی تاثیرات قابل توجهی در اقتصاد برجای گذاشته اند.

این تاثیرات به طور اجتناب ناپذیری در جذب شرکتها به سوی استفاده از اینترنت تغییر ایجاد خواهد کرد و خواهد توانست درهای جدیدی به سوی فرصتهای تجاری قابل اجرا در محیط شبکه بگشاید.

این بیانیه دیجیتال همچنین تاکید می کند که دولتهای تمام کشورها باید اندازه های جدیدی را برای بهره گیری از مزایای دیجیتالی که اینترنت عرضه می کند پیدا کنند.

به اعتقاد تحلیلگران این موسسه تحقیقاتی، هیچ کشور یا ملتی نمی تواند این توسعه را در مدت 5 سال آینده نادیده بگیرد. به طوریکه اینترنت باید به یک کالای عادی تبدیل شود.

برپایه این پیش بینی ها در سال 2012 خرید در 4 بخش اصلی "های- تک" یعنی سخت افزار، نرم افزار، خدمات IT، سرویسها و زیرساختهای ICT با کندی بیشتری رشد خواهد یافت

درحقیقت، تا 20 سال قبل اینترنت به عنوان یک کالای لوکس شناخته می شد درحالی که امروز در حدود 50 درصد از جمعیت کشورهای گروه 20 به شبکه متصل هستند و تا سال 2016 در حدود 70 درصد از کاربران گروه 20 از کشورهای نوظهور هستند.

چین ظرف 5 سال آینده در حدود 800 میلیون کاربر خواهد داشت که این رقم برابر با تعداد کاربران در مجموع کشورهای فرانسه، هند، آلمان، ژاپن، انگلیس و آمریکا است.

برپایه گزارش BCG، تا سال 2016 دسترسی از طریق دستگاههای موبایل به ویژه تلفنهای همراه هوشمند در کشورهای گروه 20 به حدود 80 درصد از تمام اتصالات باند پهن خواهد بود.

تجارت الکترونیکی-اینترنت

شبکه های اجتماعی نیز نقش بسیار مهمی در سالهای آینده ایفا خواهند کرد. به طوریکه 90 درصد از کاربران آرژانتین، برزیل، اندونزی و مکزیک برای ایجاد و اشتراک گذاری محتواهای اینترنت به شبکه های اجتماعی متصل خواهند شد.

نتایج تحقیقات گارتنر

موسسه تحقیقاتی گارتنز نیز در تازه ترین تحقیق خود نشان داده است که خرید IT در دنیا به 3.8 تیلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به رقم 3.7 تیلیارد دلار سال گذشته 3.7 درصد رشد خواهد داشت. رشد سال 2011 نسبت به سال قبل از آن 6.9 درصد رشد به ثبت رسانده بود.

گارتنر پیش از این یک رشد 4.6 درصدی را برای سال 2012 پیش بینی کرده بود اما اکنون پیش بینی های گذشته خود را بازنگری کرده است.

برپایه این پیش بینی ها در سال 2012 خرید در 4 بخش اصلی "های- تک" یعنی سخت افزار، نرم افزار، خدمات IT، سرویسها و زیرساختهای ICT با کندی بیشتری رشد خواهد یافت.

"ریچارد گوردن"، معاون رئیس گارتنر درخصوص پیش بینی های IT توضیح داد که کاهش رشد اقتصاد جهانی، بحران منطقه یورو و تاثیرات سیل تایلند در تولید دیسک سخت (HDD) به شدت در این بازنگری تاثیر گذاشته است.

درحقیقت، تا 20 سال قبل اینترنت به عنوان یک کالای لوکس شناخته می شد درحالی که امروز در حدود 50 درصد از جمعیت کشورهای گروه 20 به شبکه متصل هستند و تا سال 2016 در حدود 70 درصد از کاربران گروه 20 از کشورهای نوظهور هستند

سیل تایلند در اواخر سال 2011 عواقب گسترده ای در تجارت جهانی رایانه و فناوریهای ذخیره اطلاعات برجای گذاشت.

گوردن در ادامه افزود: "این کشور یکی از بزرگترین مراکز تولید دیسک سخت بود. معتقدیم که موجودی دیسک سخت در 6 تا 9 ماه آینده بیش از 25 درصد کاهش خواهد یافت."

به اعتقاد گارتنر، خرید زیرساختهای ICT بیشترین رشد را به ثبت خواهند رساند و در سال 2012 به یک افزایش 6.9 درصدی دست خواهد یافت. پس از این بخش، رشد در بخش نرم افزارهای شرکتی 6.4 درصد خواهد بود.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : خبر انلاین