تبیان، دستیار زندگی
حکایت مهریه های ایرانی امروز به حکایت چاله هایی تبدیل شده که هیچ وقت پر نمی شوند. چاله هایی که هر ماه 200 نفر را به بند می کشند و هر سال 3هزار خانواده را سرگردان می کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهریه به سامان شد؟!


حکایت مهریه های ایرانی امروز به حکایت چاله هایی تبدیل شده که هیچ وقت پر نمی شوند. چاله هایی که هر ماه 200 نفر را به بند می کشند و هر سال 3هزار خانواده را سرگردان می کنند.

مهریه به سامان شد؟!

این ها آماری نیست که ما برای حساس کردن موضوع اعلام کنیم، ستاد دیه کشور این آمار رسمی را چند ماه قبل اعلام کرد تا یک لرزه به تن دولت و مجلس بینداز اما بیشتر از دولت و مجلس، این خانواده ها بودند که لرزیدند و ماجرا حتی به اندازه یک تکان کوچک هم خواب دولتی ها و مجلسی ها را به هم نزد!

به هر حال اگر دوست دارید که مواضع قانونی را درباره مهریه های کلان این روزها بدانید، باید بگوییم وضعیت نابسامان مهریه در یک دوره کوتاه باعث شد تا دولتمردان و نمایندگان مجلس برای قاعده مند کردن آن دور هم جمع شوند اما این جلسات و مذاکره ها هیچ وقت به نتیجه نرسیده است.

چند سال قبل، وقتی لایحه حمایت از خانواده به مجلس ارائه شد، ماده‌ای در رابطه با مهریه وجود داشت که به تعیین مالیات برای مهریه‌های بالاتر از عرف اشاره داشت.

بر اساس این لایحه مهریه متعارف تا سقف 10 میلیون تومان تعیین شده بود اما این ماده به دلیل مشکلات شرعی و قانونی و تبعات اجتماعی آن تصویب نشد.

هر روز به طور متوسط 6 نفر بابت مهریه به زندان می‌افتند که میانگین سنی آنها 25 سال است! رقمی که در سال 3 هزار و 327 تخت را در زندان‌های کشور اشغال می کند و وضعیت 3 هزار و 327 زن را همراه با خانواده شان معلق نگه می دارد و 3 هزار و 327 نیروی کار را از چرخه اقتصادی دور نگه می دارد

در همان زمان زمزمه های غیرقانونی بودن ثبت ازدواج هایی با مهریه‌های نامتعارف و رقم های بالا هم به گوش رسید اما این زمزمه ها هیچ وقت جنبه رسمی و قانونی پیدا نکرد تا در نهایت، وقتی همه از قانونمند کردن رقم مهریه ها ناامید شدند، دست به دامن شروط عقدنامه ای شوند و با تغییر دادن آنها تبعات منفی آن را کاهش دهند.

به این ترتیب بحث های مربوط به عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه سر زبان ها افتاد و قوانین تازه ای در این باره تصویب شد که البته هنوز نتیجه ای از آن به دست نیامده است! چون آخرین آمارهایی که از این ها آمار و ارقامی است که چندی پیش ستاد دیه کشور در اختیار رسانه ها قرار داد. بر اساس این آمار هر روز به طور متوسط 6 نفر بابت مهریه به زندان می‌افتند که میانگین سنی آنها 25 سال است! رقمی که در سال 3 هزار و 327 تخت را در زندان‌های کشور اشغال می کند و وضعیت 3 هزار و 327 زن را همراه با خانواده شان معلق نگه می دارد و 3 هزار و 327 نیروی کار را از چرخه اقتصادی دور نگه می دارد.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.