تبیان، دستیار زندگی
بنابر اعلام بانک مرکزی مبلغ جدید وام مسکن 25 میلیون تومان است. در این مقاله بررسی کرده ایم که این موضوع چه اثری بر بازار مسکن خواهد داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیرات وام 25 میلیونی مسکن


بنابر اعلام بانک مرکزی مبلغ جدید وام مسکن 25 میلیون تومان است. در این مقاله بررسی کرده ایم که این موضوع چه اثری بر بازار مسکن خواهد داشت؟
مسکن

براساس جدیدترین بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی که اخیرا اعلام شد، سقف تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن برای متقاضیانی که سپرده گذاری کرده اند براساس ضوابطی که بانک مسکن به تایید بانک مرکزی می رساند، 25 میلیون تومان تعیین می‌شود.

در یک بررسی کلی وام خرید مسکن در مردادماه امسال از 18 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش یافت که در بسته جدید ابلاغی بانک مرکزی این رقم 5 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

افزایش وام مسکن به 25 میلیون تومان از سوی دولت تنها با هدف جذب نقدینگی سرگردان و ایجاد آرامش در بازارهایی مانند ارزو طلا صورت گرفته است ولی واقعیت آن است که افزایش صورت گرفته واقعی نبوده و تنها بازی با اعداد است.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده است که پرداخت تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی اعم از عرصه و اعیان توسط موسسات اعتباری و شرکت های تابعه آنها از جمله شرکت های لیزینگ(به استثنای بانک مسکن و موارد خاص شورای پول و اعتبار و شورای مسکن) ممنوع است.

در این بسته سقف تسهیلات اعطایی جهت احداث واحدهای مسکن مهر معادل 200 میلیون ریال تعیین می شود. این سقف برای آن دسته از واحدهای مسکن مهر که از فن آوری ساخت نیمه صنعتی و صنعتی استفاده کننده به ترتیب 220 و 250 میلیون ریال تعیین می شود.

البته با افزایش نرخ وام خرید مسکن متقاضیان باید میزان سپرده گذاری در بانک را هم بنابر اعلام بانک افزایش دهند. به نظر می رسد نوسانات بازار مسکن یکی از عواملی است که مسئولان شورای پول و اعتبار را به افزایش این وام ترغیب کرده است.

افزایش وام مسکن به 25 میلیون تومان از سوی دولت تنها با هدف جذب نقدینگی سرگردان و ایجاد آرامش در بازارهایی مانند ارزو طلا صورت گرفته است

اثرات این افزایش سقف وام را اجمالا بررسی می کنیم:

در حالی که چندین روز از اعلام چنین خبری از سوی بانک مرکزی می‌گذرد همچنان بسیاری از خریداران و فروشنده‌ها و حتی مشاوران املاک بی‌خبر هستند به همین خاطر افزایش وام خرید مسکن به میزان 25 میلیون تومان طی چند روزگذشته تاثیر آنچنانی بر حجم معاملات ملکی نداشته است.

بخش مسکن به عنوان یکی از محورهای رونق اقتصادی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و بنا براظهار نظر فعالان این بخش رونق گرفتن بازار مسکن می تواند موتور محرک بیش از 120 صنف تولیدی و صنعتی در کشور باشد.

در تابستان سال 85 و در ابتدای دوره ای که هنوز قیمت مسکن در کشور منفجر نشده بود مقایسه قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران با وام 18 میلیونی مسکن نشان می دهد که در گران ترین مناطق شهر تهران امکان خرید 8.5 متر فضای مسکونی وجود داشته و در مناطق میانی شهر تهران امکان خرید حدود 20 متر مربع فضای مسکونی دور از ذهن نبود.

مسکن

به عبارت ساده در مقیاس یک واحد 75 متری تسهیلات بانکی دریافت تسهیلات بانکی برای گران ترین شهر کشور بین 11 تا 26 درصد به توان خرید یک متقاضی واحد مسکونی اضافه می کرده است.

اما در حال حاضر و با وام 25 میلیونی در گرانترین مناطق شهر تهران متوسط حدود 4.5 متر مربع فضای مسکونی قابل خرید و در مناطق میانی شهر تهران کمتر از 10 متر مربع امکان خرید وجود دارد.

به عبارت دیگر می توان گفت هر وام 25 میلیون تومانی مسکن امروز قدرت خریدی معادل نصف وام 18 میلیون تومانی در سال 85 دارد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد نسبت تسهیلات به منابع بانکی در حال حاضر حدود 112.8 درصد است یعنی بانکهای کشور بیش از 1.12 برای میزان سپرده هایی که جذب کرده اند، تسهیلات پرداخته اند و این به معنی تهی بودن منابع بانکی است، مگر آنکه با افزایش نرخ سود سپرده بانکها بتوانند منابع جدیدی جذب کنند و از این طریق امکان ارایه تسهیات جدید را پیدا کنند.

به نظر می رسد نوسانات بازار مسکن یکی از عواملی است که مسئولان شورای پول و اعتبار را به افزایش این وام ترغیب کرده است

یکی از دلالان بازار مسکن در دولت اگرچه درباره افزایش وام خرید مسکن به 25 میلیون تومان اظهار بی اطلاعی کرد، اما درباره تاثیر آن بر بازار مسکن این منطقه اعلام کرد: در آن دسته از مناطق تهران که بالاترین نرخ‌های فروش واحدهای مسکونی را به خود اختصاص می‌دهند کاهش یا افزایش مبلغ وام بر میزان معاملات و قیمت‌های فروش بی‌تاثیر خواهد بود؛ زیرا شاید 25 میلیون تومان تنها 5 درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی ارزنده در محله دولت را فراهم کند که این درصد اصلا قابل توجه یا گره‌گشا نخواهد بود به همین دلیل خریدارانی که قصد دارند در مناطق شمالی تهران یا در مناطق دیگر تهران که قیمت واحدهای مسکونی نسبت به دیگر مناطق بالاتر است واحد مورد نظرشان را خریداری کنند، از وام خرید مسکن استفاده نمی‌کنند.

وی در ادامه، اكثر مشتریان وام‌های خرید مسکن را خریدارانی که از بودجه‌ اندک برخوردارند معرفی و تصریح کرد: معمولا در مناطق جنوبی، جنوب شرق، جنوب غرب و برخی از محله‌های مرکز تهران که قیمت تعیین شده فروش واحدهای مسکونی مناسب‌تر یا ارزان تر است، وام خرید مسکن برای خریداران کارآیی بیشتری خواهد داشت و شاید وام 25 میلیون تومانی 20 درصد مبلغ فروش را تامین کند.

مسکن

ابلاغ وام 25 میلیونی دلیل بازارگرمی ‌توسط فروشنده‌ها

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در جنوب تهران تاکید کرد: نزدیک به 70 درصد از متقاضیان و فروشنده‌ها در بازار مسکن از تصمیم جدید بانک مرکزی طی چند روز گذشته با خبر شده‌اند، اما همچنان خریداران در بازار حضور دارند و فروشنده‌ها هم بر سر آخرین نوسان قیمت خود ایستاده‌اند و نرخ‌های فروش را دوباره تغییر نداده‌اند.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که پرداخت وام 25 میلیون تومانی ابلاغ شود یکسری از خریدارانی که موعد پرداخت وام 20 میلیون تومانی شان فرا رسیده باشد باید حدود 6 ماه صبر کنند یا اینکه سپرده خود را افزایش دهند تا بعد از مدتی وام جدید را دریافت کنند.وی همچنین افزود: اگر این زمان فرا برسد اکثر فروشنده‌ها قیمت پیشنهادی خود را افزایش خواهند داد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یک نگرانی وجود دارد و آن اینکه، منابعی که در حال خروج از بازار سکه و طلا هستند و بنابر گفته مسئولان به صورتی مدیریت شده بازار سکه و ارز را آشفته کرده بودند به بازار مسکن سرازیر شوند و با برهم زدن تعادل نیم بند بازار مسکن به نفع خود قدرت خرید وام 25 میلیون تومانی را بیش از این کاهش دهند.

به نظر می رسد که بازار مسکن به جای این راه حل های مقطعی به سیاست های بلندمدت و پیوسته احتیاج دارد. شاید اگر با یک نگاه جامع به مسئله نگاه کنیم و بازار مسکن را تنها در کلان شهرها نبینیم بازار مسکن آرامش بیشتری به خود ببیند. البته نباید فراموش کرد که کلانشهری مثل تهران به سیاستهای خاص خود محتاج است.

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع : جام جم/ دنیای اقتصاد/ خبرآنلاین