تبیان، دستیار زندگی
اجلاس بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی طی روزهای یكشنبه و دوشنبه در مركز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد؛ اجلاسی كه با هدف نشان دادن نقش جوانان در پیروزی انقلاب‌‌های منطقه و اثبات تاثیرات انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی برپا شده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجلاس «جوانان و بیداری اسلامی» برگزار شد


اجلاس بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی طی روزهای یكشنبه و دوشنبه در مركز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد؛ اجلاسی كه با هدف نشان دادن نقش جوانان در پیروزی انقلاب‌‌های منطقه و اثبات تاثیرات انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی برپا شده بود.

رهبری-دیدار با جوانان بیداری اسلامی

در این اجلاس دو روزه كه در آستانه سالگرد پیروزی مردم مصر و تونس برگزار شد، به جز برخی جوانان انقلابی از برخی كشورهای منطقه كه تعداد آنها به هزار نفر می رسید، تعدادی از مسوولان و شخصیت‌های سیاسی از داخل و خارج كشور حضور داشتند.

از جمله شخصیت‌های حاضر در اجلاس جوانان و بیداری اسلامی می توان به محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور كشورمان، علی‌اكبر ولایتی ـ دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی، رمضان عبدالله ـ دبیركل جهاد اسلامی، ابراهیم الجعفری ـ نخست‌وزیر پیشین عراق و عمار حكیم ـ رییس مجلس اعلای عراق اشاره كرد.

این اجلاس با سخنرانی شخصیت‌های شناخته شده و میهمانان ویژه آن همراه بود، در حالی‌كه ترجیع‌بند اغلب این سخنرانی‌ها، نقش استكبار جهانی و كشورهای سلطه‌گر در بروز مشكلات جهان، نقش انقلاب اسلامی در بوجودآمدن تحولات یكسال اخیر منطقه و نقش جوانان انقلابی در تحقق آرمان‌های آزادیخواهانه و كرامت‌طلبانه در كشورهای اسلامی بود.

از جمله شخصیت‌های حاضر در اجلاس جوانان و بیداری اسلامی می توان به محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور كشورمان، علی‌اكبر ولایتی ـ دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی، رمضان عبدالله ـ دبیركل جهاد اسلامی، ابراهیم الجعفری ـ نخست‌وزیر پیشین عراق و عمار حكیم ـ رییس مجلس اعلای عراق اشاره كرد

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در این اجلاس، با بیان اینكه "ریشه تمام مشكلات مردم منطقه وجود رژیم صهیونیستی و مستكبران است"، اظهار كرد: غربی‌ها رژیم صهیونیستی را برای تسلط بر خاورمیانه و نفت آن، تسلط بر خیزش‌های مردمی و انقلابی مردم منطقه خاورمیانه و تسلط بر خاستگاه اصلی تمام انبیاء الهی در این منطقه حاكم كرده‌اند. در اروپا توهین و انتقاد كردن به خدا و حضرت مسیح آزاد، اما سوال در مورد رژیم صهیونیستی محكوم و جزای آن زندان و شكنجه است.

وی همچنین، به سقوط مكاتب و نظام‌هایی نظیر ماركسیسم اشاره كرد و گفت: اومانیسم، لیبرالیسم غربی و اندیشه‌های سرمایه‌داری غربی با وجود تمام سروصداهای زیادی كه به راه انداخته اند و فریادهایی كه می‌زنند، در سراشیبی سقوط هستند و ما باید به فكر جایگزینی برای آن باشیم. باید اندیشه و نظامی جایگزین شود كه جهان را سرشار از عشق و عدالت كند و آیا جایگزینی بهتر از حكومت موعود وجود دارد؟

رهبری-جوانان بیداری اسلامی

همچنین، علی‌اكبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری كه به عنوان دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی و برگزاركننده اصلی این اجلاس سخن می‌گفت، با بیان اینكه "جنبش بیداری اسلامی، با خیزش مردم در كشورهای عربی وارد مرحله تازه‌ای شده است"، افزود: دستیابی به استقلال فرهنگی و سیاسی، وحدت امت اسلامی و تقویت نقش آن، مبارزه با نظام سلطه و ‌استكبار جهانی، ‌احقاق حقوق فلسطینی‌ها، ‌احیای هویت اسلامی، رهایی از فقر و مشكلات و حركت به سوی پیشرفت از خواسته‌های این جنبش است. همچنین این جنبش غیر از مشخصه جغرافیایی آن دارای مشخصه واكنش به وابستگی‌های سیاسی است كه باید گفت پدیده جنبش بیداری یك پدیده نوظهور نیست و این خیزش را یك مرحله محوری می‌توان تلقی كرد.

وی به نقش جوانان در پیروزی و گسترش انقلاب‌های منطقه نیز اشاره كرد و یادآور شد: با توجه به نقش محوری جوانان در جنبش بیداری اسلامی و تاثیرات تعیین‌كننده آنها در آینده این جنبش متعاقب اجلاس پیشین این مجمع تحت عنوان اجلاس شورای هماهنگی تصمیم گرفته شد تا اجلاس جوانان در تهران برگزار شود و از جمع كثیری از جوانان كشورهای مختلف به ویژه كشورهای اسلامی كه در حال تحول هستند دعوت شد تا با بحث درباره ابعاد بیداری به تقویت آن و حركت آن در جهت آرمان‌های اسلامی كمك كنند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد: پیروزی اسلام‌گرا‌ها در انتخابات مصر و تونس نشان‌دهنده كانونی بودن علایق و گرایش امت اسلامی و تاكید بر هویت اسلامی است. همچنین حضور جوانان در اغلب اعتراضات و مطالبات آنها از دولت‌ها موجب شده تا آنها نقش محوری ایفا كنند.

رمضان عبدالله ـ دبیركل جهاد اسلامی فلسطین، ابراهیم امین ـ از اعضای حزب‌الله لبنان، محمد مضمون ـ از نمایندگان فلسطین و ابراهیم جعفری ـ نخست‌وزیر پیشین عراق، از جمله دیگر سخنرانان اجلاس جوانان و بیداری اسلامی بودند.

رهبری-جوانان بیداری اسلامی

رمضان عبدالله با بیان اینكه "باید حواسمان جمع باشد كه دشمن ما اسرائیل است و به جهان نشان دهیم كه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یار و یاور همیشگی ما بوده و هست"، درباره نقش جوانان گفت: جوانان پیشتاز روند بیداری اسلامی هستند و اكنون ما شاهد بیداری واقعی در میان جوانان كشورهای اسلامی هستیم و این حركت‌ها می‌توانند موجب شوند كه ملت‌ها در برابر استكبار ایستادگی كنند.

ابراهیم امین از اعضای حزب‌الله لبنان هم در سخنان خود بر لزوم وحدت بین شیعه و سنی تاكید كرد و ضمن ابلاغ سلام سید حسن نصرالله، دبیركل حزب‌الله لبنان، گفت: در هرجا كه ملت‌ در برابر دیكتاتور پیروز می‌شود، پس از پیروزی باید برای مقابله طرح استكباری و استعمار تلاش كند؛ زیرا آنچه كه باعث استمرار حركت می‌شود مقابله با طرح استكباری و صهیونیسم است. جوانان انقلابی نباید موضع بی‌طرف و بی‌تفاوتی نسبت به صهیونیسم داشته باشند چون صهیونیست‌ها تلاش می‌كنند دشمن‌هایی را با لباس دوست در كنار جوانان انقلابی جای دهند كه باید مراقب این موضوع بود.

محمد مضمون ـ از نمایندگان فلسطین نیز بر نقش موثر جوانان در تحولات منطقه تاكید كرد و افزود: جوانان نیروی محركه در انقلاب‌های بیداری اسلامی بودند. جوانان سربلندی ملت‌ها را فراهم كردند و بیداری اسلامی در مرحله‌ای قرار دارد كه در آن ملت‌ها به دنبال آزادبخشی و سازندگی هستند.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در این اجلاس، با بیان اینكه "ریشه تمام مشكلات مردم منطقه وجود رژیم صهیونیستی و مستكبران است"، اظهار كرد: غربی‌ها رژیم صهیونیستی را برای تسلط بر خاورمیانه و نفت آن، تسلط بر خیزش‌های مردمی و انقلابی مردم منطقه خاورمیانه و تسلط بر خاستگاه اصلی تمام انبیاء الهی در این منطقه حاكم كرده‌اند

همچنین، ابراهیم جعفری به عنوان یكی دیگر از سخنرانان این اجلاس، با اشاره به آرمان های انقلاب های منطقه تاكید كرد: شعارهای انقلاب در فضای انقلابی مطرح می‌شود. این شعار‌ها نه تنها برای براندازی نظام‌های دیكتاتور هستند بلكه معتقدیم نباید این شعارها در این مرحله متوقف شود. انقلاب همانند توفانی است كه فساد سیاسی و اقتصادی را به پیش می‌برد. جوانان بدانند كه این راه توقف‌پذیر نیست و باید شعارها تغییر كند. اگر مردم در گذشته سرنگونی نظام‌های دیكتاتور را می‌خواستند امروز خواهان نظام‌های عادل و عدالت‌جو هستند كه در آن حاكم مبتلا به استبداد و خودخواهی نباشد.

رهبری-جوانان بیداری اسلامی

نخست وزیر پیشین عراق، وحدت میان اقشار مختلف در اسلام را یكی از لازمه های استمرار پیروزی های امت های اسلامی عنوان كرد و گفت: جوانان باید بكوشند شعار قدرت و تثبیت نظام را با شعارهای انقلابی آمیخته كنند. آنها باید پارلمان‌های خود را احیا كنند تا مردم بتوانند اراده خود را به سرانجام برسانند و به دیگران اجازه ندهند تا به تفرقه‌افكنی بپردازند.

در بخشی در اجلاس دو روزه جوانان و بیداری اسلامی نیز تعدادی از جوانان انقلابی حاضر در اجلاس، از جمله جوانانی از افغانستان، پاكستان و تركیه به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند. این جوانان، ضمن تقدیر از تلاش‌ها و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جنبش‌های منطقه و مبارزه با استكبار جهانی، نسبت به تحقق كامل بیداری اسلامی ابراز امیدواری كردند.

بر اساس این گزارش، یكی از بخش های جنبی این اجلاس، برپایی شش كمیسیون تخصصی با عناوین «مبانی نظری، فكری و عوامل پیشرفت و گسترش بیداری اسلامی»، «حاكمیت اسلام، الگوها، دستاوردها و جوانان»، «آسیب‌شناسی، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی بیداری اسلامی»، «جوانان، مقاومت فلسطین و بیداری اسلامی»، «چشم‌انداز و افق‌های آینده بیداری اسلامی» و «استكبار جهانی، آمریكا و صهیونیست در مواجهه با بیداری اسلامی» بود.

اجلاس دو روزه جوانان و بیداری اسلامی در حالی به كار خود پایان داد كه بازتاب‌های گسترده ای در رسانه‌های جهان از خود به جای گذاشته بود و بدین ترتیب با برپایی این اجلاس، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر نقش و تاثیر خود و انقلاب بزرگ این كشور در سال 57 بر انقلاب‌های یكسال اخیر منطقه تاكید كرد؛ انقلاب‌هایی كه از بیداری ملت‌های مسلمان و سقوط یك به یك دیكتاتورهای كشورهای اسلامی حكایت دارد.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان