تبیان، دستیار زندگی
سوریه در این روزها تحت شدیدترین فشارهای داخلی قرار دارد. محور کشورهای غربی و عربستان با اتحاد زمینه های اقدام و تحریم علیه سوریه را فراهم آورده اند و مخالفان نیز وارد فاز نبرد مسلحانه علیه بشار اسد شده اند. در عین حال تعدادی از مهندسان ایرانی به گروگان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت مبهم ایرانیان گروگان گرفته شده


 سوریه در این روزها تحت شدیدترین فشارهای داخلی قرار دارد. محور کشورهای غربی و عربستان با اتحاد زمینه های اقدام و تحریم علیه سوریه را فراهم آورده اند و مخالفان نیز وارد فاز نبرد مسلحانه علیه بشار اسد شده اند. در عین حال تعدادی از مهندسان ایرانی به گروگان گرفته شده اند. سرنوشت این هم وطنان چه خواهد بود؟


سوریه

در حالی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ، نزدیک ترین متحد عرب ایران در منطقه به شمار می رود.، شورای ملی سوریه که مخالف دولت اسد است، مدعی شد که ایران در سرکوب معترضان سوری نقش داشته است. این گروه همچنین از ایران خواست که از حمایت رژیم دمشق دست بکشد.

این ادعا در شرایطی مطرح می شود که شماری از کشور های منطقه به رهبری عربستان و از سوی دیگر آمریکا و متحدان اروپایی اش نیز همواره از روابط نزدیک ایران با دولت بشار اسد، ابراز نگرانی می کنند.

ثمیر نشار، یکی از اعضای کمیته اجرایی شورای ملی سوریه در کنفرانس خبری که در استانبول برگزار شد، اظهار داشت: این شورا شرکت ایران در سرکوب سوری ها که به دنبال آزادی هسند را محکوم کرده و از تهران می خواهد تضعیف انقلاب سوریه را متوقف کند تااز این طریق روابط بین مردم دو کشور حفظ شود. .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش سویه آزاد روز جمعه 5 نظامی ایرانی را در شهر حمص دستگیر کرده و از تهران خواسته هرچه سریعتر نیرو های اضافی خود را از سوریه خارج کند.

این گروه در بیانیه ای مدعی شده که ایرانیان دستگیر شده تحت فرمان سرویس های جاسوسی نیروی هوایی سوریه کار می کرده اند و هیچ مجوزی برای کار در سوریه در اختیار نداشته اند. البته به جزئیات بیشتر در این زمینه هم اشاره ای نشده اما به همراه این بیانیه فیلمی نیز منتشر شده که برخی ایرانیان را به همراه گذرنامه ایرانی نشان می دهد.

مسئولان پروژه نیروگاه جندر همچنین درباره تأثیرات منفی ربوده شدن این افراد بر روند راه‌اندازی نیروگاه و تولید برق در سوریه به ارایه توضیح پرداخته و تأکید کردند که برخلاف ادعاهای ربایندگان، هیچ‌گونه ارتباطی میان کارکنان ربوده شده با نیروهای نظامی و امنیتی نبوده و نیست

 در عین حال  اتحادیه عرب تحقیقات خود را برای شناسایی هویت ایرانیان ربوده شده در سوریه آغاز کرده‌اند.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، اخبار رسیده از دمشق، پایتخت سوریه حاکی از آن است که یک گروه از بازرسان اتحادیه عرب، صبح روز شنبه ـ هشتم بهمن ماه ـ در محل نیروگاه سیکل ترکیبی «جندر» حاضر شدند تا هویت و سابقه کاری هفت تکنسین و مهندس شاغل در این نیروگاه را ـ که بیش از یک ماه است در حوالی شهر حمص در سوریه ربوده شده‌اند ـ بررسی کنند.

گفته می‌شود، دیدار بازرسان اتحادیه عرب با مسئولان نیروگاه سیکل ترکیبی جندر، بدون آگاهی و هماهنگی قبلی انجام شد و نزدیک دو ساعت به طول انجامید. این گروه هفت نفره از بازرسان اتحادیه عرب، با حضور در نیروگاه 484 مگاواتی در حال راه‌اندازی جندر، به احراز هویت و بررسی مدارک و تصاویر مربوط به متخصصان ایرانی شاغل در این نیروگاه که مدتی است ربوده شده‌اند، پرداختند.

گفتنی است، بازرسان اتحادیه عرب پرسش‌هایی درباره نحوه همکاری هفت ایرانی ربوده شده با نیروگاه جندر، سوابق کاری و مدارک تحصیلی آنان داشتند که مسئولان نیروگاه جندر با در اختیار قرار دادن تصاویر و فیلم‌های مستند مربوط به فعالیت این افراد در کارگاه‌ها به تشریح فعالیت‌های آنان در راه‌اندازی نیروگاه جندر پرداختند.

ناگفته نماند، مسئولان پروژه نیروگاه جندر همچنین درباره تأثیرات منفی ربوده شدن این افراد بر روند راه‌اندازی نیروگاه و تولید برق در سوریه به ارایه توضیح پرداخته و تأکید کردند که برخلاف ادعاهای ربایندگان، هیچ‌گونه ارتباطی میان کارکنان ربوده شده با نیروهای نظامی و امنیتی نبوده و نیست.

این گروه در بیانیه ای مدعی شده که ایرانیان دستگیر شده تحت فرمان سرویس های جاسوسی نیروی هوایی سوریه کار می کرده اند و هیچ مجوزی برای کار در سوریه در اختیار نداشته اند. البته به جزئیات بیشتر در این زمینه هم اشاره ای نشده اما به همراه این بیانیه فیلمی نیز منتشر شده که برخی ایرانیان را به همراه گذرنامه ایرانی نشان می دهد

در پایان باید گفت، با این بازدید سرزده، این گروه بازرسان اتحادیه عرب از نیروگاه جندر سوریه و دستیابی به اطلاعات دقیق و درست درباره نوع فعالیت این هفت هموطن ربوده شده کشورمان، به نظر می‌رسد، این بازرسان پس از آگاهی از حقیقت غیر نظامی بودن این افراد، برای آزادی هر چه سریعتر آنان گفت‌وگویی با ربایندگان داشته باشند و تلاش کنند که گامی کارساز در راستای آزادی آنان بردارند.

سوریه-گروگان ربوده شدن ایرانیان

کارت پایان خدمت ایرانی ربوده شده در سوریه دستاویز الجزیره

شبکه خبری الجزیره قطر در ادامه شایعه‌سازی خود در سوریه علیه ایران با پخش تصاویری از کارت پایان خدمت یکی از ایرانیان ربوده شده، مدعی شد که وی از نظامیان ایران است.

10 روز پس از خبرسازی یک سایت خبری ضدسوری وابسته به معارضان خارج‌نشین سوریه، مبنی بر اینکه مهندسان ایرانی ربود شده در سوریه نظامی هستند، این بار پس از ربوده شدن 11 زائر ایرانی در این کشور، شبکه خبری الجزیره با پخش تصاویری مدعی شد که این افراد نظامیان ایرانی هستند.

در خبرسازی پیشین، گذرنامه ایرانی‌ها در یک عکس به نمایش در آمده بود که بر اساس آن ادعا شد ایرانی‌ها نظامی و عضو سپاه پاسداران ایران هستند اما این بار در تصاویری که الجزیره منتشر کرد، کارت پایان خدمت یکی از ایرانیان نشان داده شد.

الجزیره بر اساس این کارت به نقل از گروهکی که نام گردان‌های فاروق را بر خود نهاده است، مدعی شد که این امر نشان می‌دهد این افراد نظامی هستند.

این شبکه خبری که اخیرا هم به دلیل انتشار اخبار کذب درباره سوریه مورد اعتراض شدید محمد مصطفی الدابی رئیس ناظران اتحادیه عرب قرار گرفت، توضیح نداد که اگر یک نیروی ایرانی یا نیروی هر کشوری دیگر، قصد داشته باشد در کشوری به صورت ناشناس فعالیت کند، چرا کارت هویتی خود را همراه خود حمل می‌کند.

بر خلاف طرح چنین ادعاهای سخیفی که در ماه‌های اخیر بارها تکرار شده است، شبکه الجزیره تاکنون هیچ خبری از بازداشت عناصر امنیتی و اطلاعاتی دو کشور قطر و ترکیه در سوریه منتشر نکرده است.

در خبرسازی پیشین، گذرنامه ایرانی‌ها در یک عکس به نمایش در آمده بود که بر اساس آن ادعا شد ایرانی‌ها نظامی و عضو سپاه پاسداران ایران هستند اما این بار در تصاویری که الجزیره منتشر کرد، کارت پایان خدمت یکی از ایرانیان نشان داده شد

هفته‌نامه ایدنلیک ترکیه در شماره این هفته خود فاش کرد که 49 نیروی اطلاعاتی ترکیه در سوریه طی ماه‌های ناارامی سوریه تاکنون بازداشت شده‌اند. این در حالی است که هیچ یک از رسانه‌های مدعی مانند العربیه و الجزیره این اخبار را که از طرف دولت سوریه و ترکیه تکذیب نشده است، منتشر نکرده‌اند.

پیش از این نیز برخی منابع سوری از بازداشت نیروهای اطلاعاتی قطر در خاک سوریه خبر داده بودند. خبری که نه سوریه نه قطر هیچ یک آن را تکذیب نکردند اما منابع خبری تاکید کردند که سوریه در صدد است از این موضوع به عنوان برگی برنده در مقابل قطر استفاده کند.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس، دیپلماسی ایرانی، تابناک