تبیان، دستیار زندگی
پی‌آرپی (PRP) روشی درمانی است كه از سه دهه گذشته برای بیمارانی كه جراحی شده‌اند و به علت خونریزی در طول مدت جراحی یا بعد آن به فاكتورهای پلاكتی نیاز داشته‌اند، مورد استفاده بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فریب تبلیغات زیبایی را نخورید


پی‌آرپی (PRP) روشی درمانی است كه از سه دهه گذشته برای بیمارانی كه جراحی شده‌اند و به علت خونریزی در طول مدت جراحی یا بعد آن به فاكتورهای پلاكتی نیاز داشته‌اند، مورد استفاده بوده است.


تزریق بوتاکس در پوست صورت

دو سه سالی است كه علاقه‌مندان به انجام روش‌های نوین جوان‌سازی، ترمیم و زیبایی پوست و مو با تبلیغاتی اغواكننده مبنی بر استفاده از پلاكت‌های خونی فرد برای با طراوت‌شدن، ترمیم بافت‌های پوستی و تقویت رشد موهای از دست‌رفته كه به «پی‌آرپی» مشهور است، روبه‌رو می‌شوند.‌

این روش نسبتا جدید از چندین دهه گذشته برای درمان برخی بیماری‌های مزمن مفصلی یا برخی ضایعات پوستی چون انواع كهیر استفاده می‌شد، اما از حدود هفت یا هشت سال پیش از آن برای ترمیم و بهبود زخم‌های مزمن از این روش بهره گرفته می‌شود.‌

ورود این روش به عرصه زیبایی و جوان‌سازی پوست و مو داستان دیگری دارد و مسیری را باز می‌كند كه همچنان با تردیدهای بسیاری همراه است.

پی‌آر‌پی با وجود تاكیدی كه بر موفقیت‌اش در بازسازی پوست و كلاژن‌سازی، درمان ریزش مو و رفع پف و تیرگی دور چشم دارد، اما با عوارض ناشناخته‌ای همراه است كه بهره‌گیری از آن را در حال حاضر با تامل بیشتری همراه می‌كند.

دكتر سعید شفیعیان، متخصص پوست‌و‌مو: پی‌‌آرپی روشی است كه در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد عوارض آن وجود ندارد. مطالعات روی این روش و تاثیرات آن بر جوان‌سازی پوست و مو همچنان ادامه دارد و تا رسیدن به نتایج قطعی، عوارض ناشی از آن و همین‌طور روش‌های درمانی برای مقابله با این عوارض همچنان ناشناخته است؛ به این دلیل، متخصصان پوست و مو به عنوان روشی مطمئن و تضمین‌شده درمانی از آن نام نمی‌برند.

پی‌آر‌پی چیست؟

پی‌آرپی (PRP) روشی درمانی است كه از سه دهه گذشته برای بیمارانی كه جراحی شده‌اند و به علت خونریزی در طول مدت جراحی یا بعد آن به فاكتورهای پلاكتی نیاز داشته‌اند، مورد استفاده بوده است.

مبنای این روش، استفاده از عوامل انعقادی خون یا سلول‌های پلاكت است كه از طریق دستگاه‌هایی با سرعت زیاد از خون گرفته‌شده از بیمار جدا می‌شود و در ترمیم و بهبود زخم‌ها و نیز ترمیم و بازسازی پوست و مو به كار گرفته می‌شود؛ یعنی پلاسمای تغلیظ‌شده به نقاط آسیب‌دیده پوست یا ریشه موها تزریق می‌شود (پلاسما 55 درصد حجم خون را تشكیل می‌دهد كه نود درصد آن آب و ده درصد بقیه‌ شامل املاح، قند، چربی و پروتئین‌هایی نظیر فاكتورهای انعقادی و آنتی‌بادی است).

سال‌هاست كه در بهبود زخم‌های مزمن چون زخم پای دیابتی، زخم بستر یا زخم‌های ناشی از تصادفات از این روش به طور موثری استفاده می‌شود. طی سه یا چهار سال اخیر هم تزریق این پلاكت‌ها به منظور تقویت رویش موی سر، درمان چین و چروك و از بین‌بردن پف و تیرگی دور چشم كاربرد دارد.

پلاسمای تغلیظ شده خود فرد كه حاوی مقادیر بسیار زیادی از پلاكت است، در نقاط مختلف تزریق می‌شود. عملكرد پلاكت‌ها باعث می‌شود كه مناطق مورد نظر شروع به بازسازی و ترمیم كنند و كلاژن‌سازی (كلاژن، فراوان‌ترین پروتئین بدن كه در بافت‌هایی چون پوست یافت می‌شود) به طور مجدد صورت بگیرد.

معجزه پلاكت‌ها موقتی است

پژوهشگران دریافته‌اند كه عملكرد پلاكت‌های خون نسبی است، به این معنا كه عمر اثرات ترمیمی پلاكت‌ها در حوزه زیبایی پوست و مو كوتاه‌مدت است و بیش از چند ماه دوام نخواهد داشت.‌

اتفاقی كه در فرآیند از بین‌بردن چین و چروك‌های پوستی به دنبال تزریق پلاكت‌ها می‌افتد، مربوط به كشیدگی پوست یا پدیده‌ای به نام «فیبروز» است و برخلاف تصور عموم به جوان‌سازی پوست مربوط نمی‌شود. چنین اتفاقی حتی با واردكردن سوزن‌های معمولی به سطح پوست نیز می‌تواند اتفاق بیفتد، به همین دلیل اثرات ظاهری مثبت آن پس از چند ماه از بین می‌رود.‌

در مورد درمان ریزش مو نیز آنچه به دنبال تزریق پلاكت‌ها اتفاق می‌افتد، اثرات موقتی دارد و پس از مدتی منجر به ایجاد الیاف غیرعادی در انتهای ساقه موها و كوتاه و كم‌پشت‌شدن آنها می‌شود. یعنی تزریق پلاكت در درازمدت به كاهش تراكم موی سر منتهی می‌شود. در مورد رفع پف و تیرگی دور چشم هم اثرات ترمیمی پلاكت‌ها كاملا موقتی و كوتاه‌مدت است.

روشی در بوته آزمون و خطا

به گفته بسیاری از متخصصان پوست‌و‌مو، روش پی‌آرپی در حال حاضر مراحل تحقیقاتی و آزمون و خطای خود را طی می‌كند. چراكه عملكرد پلاكت‌ها در فرآیند ترمیم و بازسازی پوست موقتی است و بهره‌گیری نتایج طولانی‌مدت از آن، تكرار این روش را در عرض چند ماه ضروری می‌سازد. در حالی كه عوارض ناشی از تزریق پلاسما كه از مهم‌ترین آنها می‌تواند ایجاد فیبروز (كشیدگی موقت پوست) باشد با عوارضی همراه است كه می‌تواند بسیار خطرناك باشد.

البته در مورد ترمیم زخم‌های مزمن می‌توان از پی‌آرپی به طور موثر بهره گرفت، اما در ارتباط با موارد زیبایی و رشد و بازسازی موها و رفع چین و چروك‌های پوستی، در حال حاضر به عنوان یك روش درمانی تضمین‌شده و بدون عارضه نمی‌توان به این روش اعتماد كرد.

در دام تبلیغات نیفتید

نمی‌توان از این نكته به راحتی گذشت كه برخی تبلیغات كه در معرفی روش‌های نوین جوان‌سازی و ترمیم پوست و مو ارائه می‌شوند، بسیار اغواكننده است.

متخصصان پوست تاكید می‌كنند كه اگر نمی‌خواهید ازجمله كسانی باشید كه در دام تبلیغات غیرواقعی این نوع روش‌ها می‌افتند، در بهره‌گیری از پی‌آرپی به این نكات توجه داشته باشید كه این روش درمانی به هیچ‌وجه جایگزین سایر روش‌های درمانی رفع چین و چروك پوست نمی‌شود، بلكه پی‌آرپی یك روش درمانی كمك‌كننده همراه و تا اندازه‌ای مكمل سایر روش‌هاست.

این روش‌ها را حتما تحت نظر یك متخصص مجرب انجام دهید. فراموش نكنید كه پی‌آرپی در درمان ریزش مو و رفع تیرگی دور چشم همه افراد پاسخ مثبت نمی‌دهد. نكته آخر آن كه این روش در اكثر كشورهای پیشرفته دنیا هنوز به عنوان یك روش درمانی تضمین‌شده معرفی نشده است.

منبع: جام‌جم‌آن‌لاین


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb