تبیان، دستیار زندگی
شیر آب خانه تان را باز كنید، فوراً آب جریان می یابد. ممكن است آب گرم یا سرد باشد و معمولاً به اندازه كافی خالص است كه بتوان آشامید. آب از یك مخزن، مثل دریاچه، رودخانه، چشمه یا چاه، نشأت می گیرد و معمولاً قبل از رسیدن به خانه شما تصفیه می شود، و از طریق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

اگر شیر آب خانه تان را باز كنید، فوراً آب جریان می یابد. ممكن است آب گرم یا سرد باشد و معمولاً به اندازه كافی خالص است كه بتوان آشامید.

آب از یك مخزن، مثل دریاچه، رودخانه، چشمه یا چاه، نشأت می گیرد و معمولاً قبل از رسیدن به خانه شما تصفیه می شود، و از طریق لوله های زیر زمینی منتقل می گردد. ممكن است آب مستقیماً به شیر آب سرد خانه تان فرستاده شود، یا ابتدا در مخزنی ذخیره شده و سپس به شیرها منتقل گردد.

یك آب گرمكن (كه با گاز، زغال، برق یا خورشید كار می كند) آب را گرم نموده و پس از آن به شیر آب گرم خانه تان منتقل می گردد.

از برج آب تا شیر

معمولاً آب از یك مخزن آب نزدیك (كه در ارتفاع بالاتری نسبت به منزل شما قرار دارد) تأمین می شود. نیروی گرانش زمین باعث جریان یافتن آب به سمت پایین در لوله ها می شود و بدین ترتیب در آب انبار یا مخازن زیر سقفی ذخیره می گردد.

هرگاه شما شیر آبی را باز می كنید، آب (به وسیله لوله ها) از مخزن به شیر منتقل می گردد. مخازن ذخیره سازی آب (در منازل) یك شیر شناور دارند كه اجازه نمی دهد آب از یك حد معینی بیشتر پر شود، به عبارت دیگر از سر ریز شدن آب جلوگیری می كند. اکنون می خواهیم مدلی از این سیستم را بسازیم.

آنچه شما نیاز دارید:

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

  • اره
  • 30 سانتیمتر لوله پلاستیكی انعطاف پذیر
  • چسب
  • شیری كه به لوله خوب محكم شود
  • بادكنك بلند
  • قیچی
  • میله سیخی
  • گریس
  • چسب نواری
  • گیره رو میزی
  • سوهان گرد
  • دریل و مته 3 و 8 میلی متری
  • میله چوبی به طول 35 میلی متر و قطر 8 میلی متر
    ماکت سیستم لوله کشی ساختمان
  • سه بطری 5 لیتری با مقطع مربع
  • سه جعبه بزرگ برای نگه داشتن بطری ها
  • خط كش فلزی
  • چوب چندلایه به ابعاد 16×6×0/5 سانتیمتر
  • تكه چوب به ابعاد  6×2/5×0/5 (با یك سوراخ 8 میلی متری به فاصله 5/1سانتی متر از گوشه آن)
  • توپ پلاستیكی تو خالی به قطر 8 سانتی متر
ماکت سیستم لوله کشی ساختمان
1- بالای بطری را بردارید. این تكه قسمتی از شیر است و زیر مخزن قرار می گیرد. همانند شكل زیر، سوراخ هایی در قسمت شیر (برای لوله ها) ایجاد كنید. شیاری در زیر سوراخ ایجاد كنید.

سوراخ هایی برای میله و شكافی برای چوب چندلایه ایجاد كنید.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

2- سر یك بطری دیگر را بریده و دور بیاندازید تا مخزن آب ایجاد گردد. سوراخی به اندازه لوله در نزدیكی پایین مخزن ایجاد كنید. قسمت مستطیل شكل از بطری سوم ببرید تا آب انبار ساخته شود. در طرف دیگر آب انبار و در نزدیكی درب آن، سوراخی ایجاد كنید.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

3- گردن یك بادكنك بلند را بریده تا یك لوله لاستیكی ساخته شود. یك لوله1سانتی متر در هر طرف لوله لاستیكی فرو كنید و با نوار چسب محكم كنید. حدود 4 سانتی متری از میانه لوله لاستیكی (بادكنكی) را آزاد بگذارید تا همانند شیر عمل كند.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

4- به كمك مته 3 میلی متری سوراخی در میله چوبی (به فاصله 5 میلی متر از یك طرف آن) ایجاد كنید. این طرف میله چوبی همانند لولا عمل می كند. یك سوراخ 8 میلی متری در یك طرف توپ ایجاد كنید، سپس توپ را به طرف دیگر میله چوبی بچسبانید.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

5- دو پخ 45 درجه روی تكه چوب ایجاد كنید (روی طرفی كه از سوراخ دور است). میله چوبی را از سوراخ عبور دهید. چوب را به میله بچسبانید (به فاصله 5 سانتیمتر از طرف لولایی آن). در ضمن سعی كنید طرف پخ خورده موازی سوراخ میله چوبی باشد.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

6- شیر را از سوراخ های قسمت شیر عبور دهید به طوری كه لوله لاستیكی داخل بطری قرار گیرد. میله چوبی را به شكل لولا نصب كنید (به وسیله میله ای كه از سوراخ میله چوبی عبور كرده). بدین ترتیب، تكه چوب پخ خورده می تواند روی شیر اثر بگذارد.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

7- تخته چوب چندلایه مستطیلی را از شكاف های قسمت شیر عبور دهید. اگر شما توپ روی میله چوبی را بلند كنید، بایستی قسمت پخ خورده چوب بتواند لوله لاستیكی را روی تخته چوب فشرده كند (قبل از آنكه میله چوبی به بدنه بطری گیر كند)

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

8- طرف آزاد لوله پلاستیكی (كه دور از توپ است) را وارد سوراخ مخزن كنید. با فشار شیر را به انتهای لوله10 سانتیمتری وارد كنید. طرف دیگر این لوله را وارد آب انبار كنید. بررسی كنید تمام اتصالات آب بندی باشند. سپس شیر را ببندید.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

9- مخزن را روی جعبه 38 سانتی متری قرار دهید و قسمت شیر را روی جعبه30  سانتی متری بگذارید. آب انبار را روی جعبه كوچكی قرار دهید به طوری كه توپ داخل مخزن باشد و ظرف سینك زیر شیر قرار گیرد.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

10- آب از مخزن به سمت آب انبار جریان می یابد، و در نتیجه توپ شناور بالا می آید. چوب پخ خورده به سمت لوله لاستیكی بالا می آید، و آن را تحت فشار قرار می دهد. هنگامی كه آب انبار پر می شود لوله لاستیكی به حدی فشرده می شود كه دیگر اجازه عبور آب را نمی دهد.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

11- وقتی عبور آب از مخزن به آب انبار متوقف شد شیر را باز كنید تا سینك پر شود. در این هنگام سطح آب پایین می آید و در نتیجه شیر برای پر كردن مجدد آب انبار باز می شود.

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

ماکت سیستم لوله کشی ساختمان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ترکیب پمپ خلا و پمپ فشار

ساخت یک آبگیر