تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان ژاپنی موفق به تولید موش تراریخته‌ای شده‌اند که می‌تواند مانند یک پرنده آواز بخواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید موش آوازه‌خوان!


دانشمندان ژاپنی موفق به تولید موش تراریخته‌ای شده‌اند که می‌تواند مانند یک پرنده آواز بخواند.


گروهی از محققان دانشگاه اوزاکا در حال تولید موش‌هایی تراریخته هستند که در معرض نسخه‌برداری نادرست DNA قرار داشته است. احتمال جهش ژنتیکی در این موش‌ها بالاست. موش آوازه‌خوان که می‌تواند صدایی مانند پرنده‌ها را از خود ایجاد کند، در بخشی از این پروژه به نام "موش تکامل‌یافته" به وجود آمده است. دانشمندان ژاپنی امیدوارند با کمک آن بتوانند اطلاعات جدیدی درباره چگونگی تکامل زبان به دست آورند.

جهش ژنتیکی نیروی محرکه تکامل به شمار می‌رود. محقق‌ها هم موش‌های اصلاح ژنتیکی‌شده را برای چندین نسل پرورش داده‌اند تا نتیجه این تغییرات را ببینند! نتیجه این تغییرات، تولید موش‌هایی است که به تازگی متولد شده و می‌توانند مانند پرنده‌ها آواز بخوانند.

این محقق‌های ژاپنی می‌گویند شاید این مطالعات برای بسیاری غیر‌عادی و دور از ذهن به نظر بیاید؛ اما آنها قصد دارند مطالعات خود را تا روزی که بتوانند یک "میکی‌ماوس" زنده به وجود آورند، ادامه دهند!

این موش آوازه‌خوان به صورت اتفاقی متولد شده‌اند، اما این ویژگی در موش تولید‌مثل‌شده، به صوت موروثی به نسل‌های آینده انتقال داده خواهد شد. در این پروژه، موشی دیگر با ماهیچه‌ها و دم کوتاه‌تر مانند نژاد "داشهوند" در سگ‌ها نیز متولد شده است.

موش آوازه‌خوان

محققان امیدوارند با کمک این جانداران بتوانند نشانه‌هایی را از چگونگی تکامل زبان در انسان‌ها به دست آورند، درست مانند دیگر محققان از کشورهای دیگر که برای درک روند تکامل زبان در میان انسان‌ها در حال مطالعه بر روی آواز فنچ‌ها هستند. با این همه، از آن‌جایی که موش‌ها در دسته پستانداران به شمار می‌آیند، محققان آنها را نمونه‌های مطالعاتی بهتری برای کشف منشأ زبان در میان انسان‌ها می‌دانند.

جالب این‌كه پژوهشگران دریافتند موش‌های عادی‌ای که به همراه موش‌های آوازه‌خوان رشد می‌کنند، نسبت به دیگر موش‌های معمولی، اصوات جیرجیر‌مانندِ فراصوت کمتری از خود ایجاد می‌کنند که این به معنی آن است که روش‌های ارتباطاتی نیز مانند یک لهجه می‌تواند در میان یک گروه پخش شود. این محقق‌های ژاپنی می‌گویند شاید این مطالعات برای بسیاری غیر‌عادی و دور از ذهن به نظر بیاید؛ اما آنها قصد دارند مطالعات خود را تا روزی که بتوانند یک "میکی‌ماوس" زنده به وجود آورند، ادامه دهند.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: shilda