تبیان، دستیار زندگی
مجید جلالی معتقد است صحبت‌های تازه كارلوس كی‌روش منطقی است، اما سازمان لیگ و باشگاه‌ها هم حق دارند و باید حلقه مفقوده مشكل موجود را در این میان پیدا كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمایت جلالی از کیروش


مجید جلالی معتقد است صحبت‌های تازه كارلوس كی‌روش منطقی است، اما سازمان لیگ و باشگاه‌ها هم حق دارند و باید حلقه مفقوده مشكل موجود را در این میان پیدا كرد.


کی روش

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتقادهای كارلوس كی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال پیرامون برنامه فشرده لیگ برتر و همین طور تعداد زیاد تیم‌های لیگ كه در نهایت منجر به ناكارآمدی تیم ملی در رقابت‌های حساس مقدماتی جام جهانی 2014 و لطمه دیدن فوتبال ایران می‌شود،صحبت‌های جالبی را مطرح كرد كه مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

* ما وقتی به این وضعیت نگاه می‌كنیم، متوجه می‌شویم تمام افرادی كه درباره این مشكل صحبت می‌كنند ‌دلایلشان كاملا منطقی است. این بحث مثل ترافیك تهران است. هم صحبت‌های پلیس موجه است، هم مردم منطقی حرف می‌زنند و هم كارخانه‌ها درست می‌گویند اما وقتی مشكل ترافیك تهران هنوز رفع نشده یعنی یك جای كار ایراد دارد. این كه ما بگوییم چون تهران ترافیك زیادی دارد، پس باید كارخانه‌ها را تعطیل كنیم یك نگاه عجولانه و مقطعی است كه هیچ فكری پشت آن نیست. حالا درباره مشكل فوتبال‌مان نمی‌توانیم بگوییم چون به تیم ملی آسیب می‌رسد، پس باید تعداد تیم‌های لیگ را كمتر كنیم. این یك دید مقطعی است.

* به نظر من تعداد تیم‌های لیگ زیاد نیست. اگر ما تعداد تیم‌ها را كمتر كنیم، احتمال دارد كه كیفیت لیگ بالا برود، اما در آن سو گستردگی فوتبال كم می‌شود. می‌توان برای فشردگی لیگ راهكارهای دیگری پیدا كرد. مثلا این كه تیم‌ها عادت كنند كه هر چهار، پنج روز یك بار بازی داشته باشند؛ كاری كه در همه جای دنیا مقبول و جا افتاده است. یا یك راه حل دیگر این است كه شهرهایی كه فرودگاه یا هتل خوب ندارند و نمی‌توانند از تیم‌های میهمان میزبانی خوبی به عمل بیاورند، تیم‌هایشان به لیگ نیایند. ما باید استانداردسازی‌های زیادی انجام دهیم. یكی از آن‌ها كیفیت زمین‌ها است كه اهمیت بسیار زیادی دارد و سازمان لیگ باید خیلی روی آن تاكید كند. مثلا اگر شهری زمین مناسب ندارد و نمی‌تواند میزبان خوبی باشد، بازی‌های خانگی‌اش در جای دیگری برگزار شود. داشتن امكانات زیر ساختی خوب باید تبدیل به یك فرهنگ شود. نمی‌شود یك شهر تیمی درست كند كه نه زمین مناسب دارد و نه امكانات خوب و فقط به خاطر فشارهای سیاسی یا اقتصادی به لیگ بیایید.

جلالی

*طبیعی است كه كی‌روش به بازیكنان احتیاج دارد. من هم زمانی كه قرار بود مربی تیم ملی امید شوم به فدراسیون گفتم كه بازیكنان در یك دوره زمانی باید منفك شده و در اختیار تیم امید باشند، اما فدراسیون گفت این طوری كارها پیش نمی‌رود و بعد هم دوباره دیدیم تیم امید باز هم به المپیك نرسید. اصلا این موضوعی بوده كه در چند سال اخیر مشكل اصلی تیم امید بوده و همیشه سر بزنگاه، باشگاه‌ها بازیكنانشان را به تیم امید نمی‌دادند و این تیم هم به جایی نمی‌رسید. این كه ما فكر نكنیم و راه حل ارائه دهیم، مشكلی حل نمی‌شود.

* در همه لیگ‌های دنیا تیم‌ها با تیم‌های خودشان بازی می‌كنند. مگر در لیگ پرتغال با تیم‌های از كشورهایی دیگر كشورها بازی می‌كنند؟ من قبول دارم كه لیگ‌مان از نظر فنی خیلی پیشرفت نمی‌كند. این هم موضوعی بوده كه ما خیلی وقت است آن را می‌گوییم، اما متاسفانه هیچ بخشی كه بر فوتبال ما نظارت كند یا نهادی كه ارزشیابی روی آن انجام دهد، وجود ندارد. تنها معیار ما برای بازی‌ها این بوده كه ببینیم چه تیمی بازی را می‌برد. مشكل فنی همیشه در لیگ بوده و ما باید تیم‌ها را تشویق كنیم كه علمی‌تر از گذشته كار كنند و بیشتر به مربیان خود توجه كنند. این بحث و انتقادهای كی روش، شاید مهم‌ترین موضوع پیش‌روی فوتبال ما باشد، اما جای بحث در این باره زیاد است و باید همه صاحبنظران جمع شوند و ایده‌های خود را مطرح كنند تا راهكارهای بهتری مطرح شود.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا