تبیان، دستیار زندگی
اولین نشست خبری جبهه سخنگوی جبهه پایداری امروز در محل مرکز تحقیقات دانشگاه شاهد از ساعت 10 صبح برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بولتن تخریبی کار ما نبود


باقری لنکرانی بخشی از محتوای بولتن تخریبی علیه جبهه متحد و آیت الله مهدوی کنی را ارزشمند دانست احزاب و تشکل ها - اولین نشست خبری جبهه سخنگوی جبهه پایداری امروز در محل مرکز تحقیقات دانشگاه شاهد از ساعت 10 صبح برگزار شد.

باقری لنکرانی

کامران باقری لنکرانی سخنگوی رسمی جبهه پایداری که با 10 دقیقه تأخیر وارد جلسه شد با ذکر مقدمه‌ای درباره شکل‌گیری جبهه پایداری گفت: پس از پیروزی انقلاب و شور و نشاط و انگیزه‌ای که این حرکت در عصر ما به وجود آورد، در سال‌های بعد از آن به خصوص در سال‌های بعد از جنگ ما شاهد شکل‌گیری تفکری بودیم که سعی می‌کرد گفتمان جدیدی را در بعد بین‌المللی و داخلی شکل دهد.

به گزارش خبرآنلاین، باقری لنکرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید به وحدت نرسیدن ممکن است باعث ورود جریان انحرافی به مجلس شود گفت: در بحث انتخابات صحبت ما این نبود که نخواهیم همکاری کنیم، حرف ما پافشاری بر اصول بود، توقع ما این است که دیگران هم به عقیده ما احترام بگذارند و وحدت به معنای یکی شدن نیست، البته در انتخابات در بسیاری از شهرستان‌ها با جبهه متحد اختلاف در فرد نداریم، ما باید بدانیم که اخلاقیات و احترام را باید رعایت کنیم و آنچه مشارکت را بالا می‌برد وجود رقابت است. آنچه که به عنوان جریان انحرافی فعالیت می‌کند ممکن است در میان کاندیداهای جبهه‌ها نفوذ کند. اما کسی که در لیست جبهه پایداری می‌آید باید در اصول پافشاری کند و به دنبال کانون‌های قدرت و ثروت نباشد.

سخنگوی رسمی جبهه پایداری در پاسخ به پرسش خبرآنلاین درباره اینکه آیا این جبهه مسئولیت شکست احتمالی اصولگرایان ناشی از عدم وحدت جبهه پایداری با جبهه متحد و ورود جریان انحرافی به مجلس را خواهد پذیرفت گفت:  در مورد رقابت جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایان باید بگویم که در همین 130 نفری که از نظر ما قطعی شده، بسیاری مشترک هستند، البته در برخی جاها تفاوت وجود دارد، از نظر ما کسانی که تأیید صلاحیت شوند، همه محترم هستند، برخی نباید بازی دوگانه‌ای بکنند که از یک سو بگویند، ما طرفدار دموکراسی هستیم و همزمان سعی کنند کسانی که مشکل دارند را تأیید صلاحیت بکنند و از سوی دیگر به ما بگویند شما نیایید تا با رقابت بین جبهه پایداری و جبهه متحد جریان انحرافی وارد مجلس شود.

در مورد رقابت جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایان باید بگویم که در همین 130 نفری که از نظر ما قطعی شده، بسیاری مشترک هستند، البته در برخی جاها تفاوت وجود دارد، از نظر ما کسانی که تأیید صلاحیت شوند، همه محترم هستند، برخی نباید بازی دوگانه‌ای بکنند که از یک سو بگویند، ما طرفدار دموکراسی هستیم

لنکرانی درباره مسایل مطرح شده در دیدار اخیر اعضای این جبهه با آیت الله مصباح یزدی گفت: دیدار اخیر ما با آیت‌الله مصباح یزدی از جنس دیدارهای دوره‌ای بود و تأکید ایشان بر این بود که حضور در صحنه اجتماعی باید حضوری مؤمنانه باشد. ئی درباره ترکیب لیست این جبهه هم گفت: ترکیب فهرست داوطلبی ابداً بر اساس صنف و لباس و روحانی و غیر روحانی بودن نیست، عمده مطالب ما این است که چه کسانی شرایط حضور را دارند و نسبت به رهبری و ولایت فقیه چه موضعی داشتند. همچنین در جریان فتنه حضور جدی در مخالفت با آن داشته باشند و تنها جزء ساکتین نباشند. سوم اینکه افرادی را معرفی می‌کنیم که نسبت به جریان انحرافی هم مبارزه کرده باشند، اینها معیارهای حدااقلی ماست. در مورد لیست هم نزدیک به 130 نفر قطعی شده‌اند، اما معلوم نیست که ما برای همه 290 کرسی مجلس نامزد مشخص کنیم.

لنکرانی

لنکرانی در پاسخ به پرسشی درباره بولتنی منتسب به این جبهه در تخریب جبهه متحد اصولگرایی گفت: یکی از سایت‌ها نوشته بود که جبهه پایداری بولتنی را برای تخریب جبهه متحد چاپ کرده است، البته تا قبل از آن کسی این بولتن را نخوانده بود، اما بعد از اعلام این سایت، همه آن را دیدند. وقتی آن متن را خواندیم بخشی از نکات آن ارزشمند بود و برخی دیگر باید اصلاح می‌شد، یا با ادبیات مؤمنانه‌تری نوشته می‌شد، ما این بولتن را چاپ نکردیم، ما اگر خودمان می‌خواستیم به صراحت می‌گفتیم، اگرچه این موضع جبهه پایداری نبود، اما موضع‌گیری اشتباهی هم نبود.

وی درباره منابع مالی جبهه پایداری و نسبتش با دولت گفت: نسبت ما با دولت معلوم است، برخی از دوستان به ما اخراجی‌های دولت می‌گویند، کسانی که در این مجموعه هستند، هیچگونه مسئولیت دولتی ندارند، جبهه پایداری به خاطر انتقادهای صریحی که دارد مورد انتقاد همه است. در مورد منابع مالی جبهه پایداری عمده فعالیت‌هایش با کمک‌های مردمی مختصر انجام می‌شود و ما قصد داریم به زودی شماره حسابی را اعلام کنیم که مردم کمک‌های خود را به این جبهه واریز کنند.

لنکرانی همچنین به مسایلی که پیرامون صادق محصولی وزیر سابق رفاه مطرح شده است گفت: به فرموده امام انتخابات یک امتحان الهی است، اما ما می‌بینیم که در آستانه انتخابات بسیاری از شایعات شکل می‌گیرد، مثلاً همان شخصی که شما نام بردید (محصولی)، دو بار از مجلس رأی اعتماد گرفته است، ما تصمیم گرفتیم که فهرست مورد اعتماد خود را به اطلاع مردم برسانیم، اما به هیچ کاندیدایی پرداختی نخواهیم داشت.

وزیر سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مورد مواضع جبهه متحد اصولگرایان گفت:‌حضرت آیت‌الله مهدوی کنی را جزو شخصیت‌های اثرگذار در انقلاب اسلامی می‌دانیم و نقشی که ایشان چه در آغاز انقلاب و در زمان نخست‌وزیری‌شان و چه در این اواخر و در خبرگان رهبری ایفا کردند، که آرزوی ما ریاست ایشان بر مجلس خبرگان بود، موضع ما هم نسبت به ایشان تنها ارادت است. اما باید به دو نکته توجه کنیم، برخی حرف‌های خود را به حساب سخنان بزرگان می‌گذارند و با قرار گرفتن پشت سر بزرگان حرف خود را می‌زنند، نکته بعد اینکه ما در این منازعات سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی نباید طرف مقابل خود را از دین و ایمان بری بدانیم. ما می‌گوییم تمام کسانی که می‌گویند ما اصولگرا هستیم، اصولگرا هستند، اما باید ببینیم عمل اصولگرایانه هم دارند یا نه. توقع ما این است که منازعات را به جایی نرسانیم که قابل برگشت نباشد.

او در توضیح این گفتمان جدید گفت: آنها در بعد بین‌المللی در برابر گفتمان انقلاب که صدور انقلاب را از آرمان‌های اصلی آن می‌دانست بحث تعامل با گفتمان بین‌المللی را عنوان کردند و پس از شکل‌گیری نظریه دهکده جهانی آنها تعامل با کدخدای این دهکده را اولویت خود قرار دادند

خبرنگاری از لنکرانی درباره سخنان اخیر علی اکبر ولایتی سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان که گفته بود سکوت در فتنه جزء معیارهای این جبهه در انخابا نامزد‌هاست سوال کرد و گفت که برخی از نمایندگان فعلی مجلس هم رد صلاحیت شده اند که باقری لنکرانی در پاسخ گفت: این فرمایش آقای ولایتی را قبول داریم و روی این نکته هم تأکید می‌کنیم که برخی گمان می‌کنند که اگر در منصبی قرار می‌گیرند اگر بعداً هم اشتباه کردند دارای مصونیت هستند، اینکه یکی نماینده مجلس هست دلیل نمی‌شود که رد صلاحیت نشود. اگر کسی اشتباه کرده باید توبیخ شود و خلافی هم از او سر زده باید قاطعانه با جرمش برخورد شود. در مورد جریان انحرافی افتخار ما این بود که در شکل‌گیری جبهه پایداری احساس شد، که آن چیزی که جریان انحرافی است به این معناست که کل گفتمان 3 تیر را به نام خودشان اعلام می‌کنند.

باقری لنکرانی

وی همچنین درباره این موضوع که برخی از نامزدهای جبهه پایداری قبل از کاندیداتوری اعلام کرده بودند که شرکت نمی کنند اما موضع خود را تغییر داده اند گفت: برخی از اعضای جبهه پایداری با خودشان به این نتیجه رسیده بودند که در صحنه انتخابات حاضر نشوند و این یک کار سخت برای ما بود که آنها را قانع کنیم که حضور پیدا کنند. از نظر ما حرف مرد دو تاست، هر موقع دید اشتباه کرده از حرف خود باید برگردد.

او در توضیح این گفتمان جدید گفت: آنها در بعد بین‌المللی در برابر گفتمان انقلاب که صدور انقلاب را از آرمان‌های اصلی آن می‌دانست بحث تعامل با گفتمان بین‌المللی را عنوان کردند و پس از شکل‌گیری نظریه دهکده جهانی آنها تعامل با کدخدای این دهکده را اولویت خود قرار دادند.

وزیر سابق بهداشت گفت: این گفتمان در بعد اقتصادی نیز بحث توسعه و رشد اقتصادی را با هر هزینه‌ای مورد توجه قرار دادند و برای این منظور به سرمایه‌گذاری خارجی روی آوردند. بنابراین ما شاهد بودیم که در برخی مقاطع نرخ تورم 50 درصدی و فاصله طبقاتی ایجاد شد. در بعد اجتماعی هم به نوعی اشرافیت طبقاتی را به عنوان راهبرد خود دنبال کردند و در عرصه فرهنگی هم با فراموشی ارزش‌های انقلاب اسلامی به نوعی تسامح و تساهل روی آوردند.

لنکرانی به پیشینه تاریخی این جریان اشاره کرد و گفت: تلخی‌هایی که در پایان جنگ و آنچه که در سال‌های بعد از آن شاهد آن بودیم ناشی از همین تفکر و گفتمان بود و این گفتمان در بین مردم و نخبگان گفتمان قالب تبدیل شده بود. آنچه که در دوره سازندگی و اصلاحات دیدیم در راستای همین تغییر گفتمان انقلاب اسلامی بود، اما با هدایت رهبری در 3 تیر 84 گفتمانی به ثمر رسید که حاصل گفتمان رهبری، امام و انقلاب اسلامی بود و اتفاقاً از همان جا انحراف نیز شروع شد. عده‌ای این گفتمان را از نظر گفتمانی ندیدند بلکه از منظر فردی به آن توجه کردند.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات سال 88 گفت: ثمره اتفاقات بعد از انتخابات 88 همین بود که از نقاب نفاق پرده بیافتد. پس از آن رسیدیم به اوایل امسال که برخی انتصاب‌ها و انتخاب‌ها افتاد که باعث شد جبهه پایداری در تابستان 90 شکل بگیرد، تا گفتمان انقلاب دوباره تعریف شود. ما وظیفه خود می‌دانیم که گفتمان انقلاب را ترویج کنیم، اکنون که تصمیم به حضور گرفتیم با همین هدف است. در عرصه انتخابات هم جبهه پایداری شکل گرفته است که همین گفتمان را ترویج کند نه اینکه بخواهد با کسی دعوا کند و بنا ندارد باعث اختلاف و تشتت شود. البته پافشاری بر اصول عده‌ای را ناراحت می‌کند، اما حرف اول ما حضور است. امیدواریم همه سلایق و گروه‌ها در صحنه حضور داشته باشند و این حضور نمادی از فضای اخلاق سیاسی باشد.

بخش سیاست تبیان


منبع : خبرآنلاین