تبیان، دستیار زندگی
بیکاری، مشکل جوانان در سرتاسر جهان شده است. بین بیکاری در جوانی و سنین بالاتر تفاوت وجود دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به بیکاری ایران و جهان


بیکاری، مشکل جوانان در سرتاسر جهان شده است. بین بیکاری در جوانی و سنین بالاتر تفاوت وجود دارد. آیا نسل سوخته‌ای در حال شکل گرفتن در جهان است که آینده‌ای ندارند؛ مشکلی که در دهه‌های اخیر بروز نکرده است؟!

بیکاری

بیکاری نه تنها گریبان جوانان ایرانی را گرفته، بلکه با تدوام بحران اقتصاد جهانی در سطح جهان، روز به روز بر شمار جوانان بیکار افزوده می‌شود. آمار بیکاری جوانان در برخی کشورهای اروپایی، چنان بالا رفته است که از نسل‌های سوخته سخن به میان می‌آید.

اروپایی‌ها در حال راه‌اندازی صندوقی 22 میلیارد یورویی برای حل مشکل جوانان خود هستند. آمار بیکاری را مقایسه کنیم و به جوانانمان فکر کنیم.

سایه بیکاری جوانان اروپا بر مجمع جهانی اقتصاد

با افزایش فشارها برای یافتن راهکاری برای مشکل بیکاری جوانان در زمان تعمیق بحران اقتصادی اروپا، طرح‌هایی برای تعهد 22 میلیارد یورو برای مقابله با معضل بیکاری جوانان در نشست دوشنبه سران اتحادیه اروپا ارایه شده است.

این موضوع در نشست شنبه مجمع جهانی اقتصاد مورد توجه جدی قرار گرفت و اقتصاددانان و بانکدارها تأکید کردند که اقداماتی لازم است تا تقاضای کار تحریک شود و از بیگانه شدن نسل کنونی با مفهوم کار جلوگیری شود.

رابرت زولیک، رئیس آمریکایی بانک جهانی گفته است که بیکاری جوانان نه تنها مشکل کشورهای غربی است، بلکه در کشورهایی که نسل جوان آنها در حال رسیدن به سن کار است، نیز آشکار شده است. وی ابراز نگرانی کرده که این امر تمام طول زندگی این نسل را تحت تأثیر قرار دهد.

بیکاری جوانان نه تنها مشکل کشورهای غربی است، بلکه در کشورهایی که نسل جوان آنها در حال رسیدن به سن کار است، نیز آشکار شده است

بیکاری جوانان جهان

به گزارش سازمان بین‌المللی کار، از بین 620 میلیون جوان 15 تا 24 ساله در جهان، در پایان سال 2009، نزدیک 81 میلیون نفر بیکار بوده‌اند. این رقم به معنای 13 درصد است که نسبت به 11.9 درصد سال 2007 افزایش داشته است. آمار بیکاری در بین دختران از پسران بدتر بوده است.

بنا بر این گزارش، 152 میلیون جوان شاغل در جهان نیز با درآمدی کمتر از 1.25 دلار در روز، در فقر مطلق بوده‌اند.

گزارش سازمان بین‌المللی کار در سال 2010، آمار اعلام شده و واقعی از نرخ بیکاری در بین جوانان چند کشور را به صورت زیر اعلام کرده است:

امار بیکاری

آمارها همچنین نشان می‌دهند که بیکاری در میان جوانان اروپا در حال افزایش و در چندین کشور از مرز 40 درصد هم فراتر رفته است. امروزه فارغ‌التحصیلی از یک دانشگاه معتبر با نمرات بالا هم برای تضمین اشتغال سریع کافی نیست.

دلایل بسیاری برای بیکاری جوانان ذکر شده که مهم‌ترین آنها عبارت است از: کمبود مهارت مشخص، سیستم آموزشی نادرست، عدم تناسب آموزش و نیازهای بازار کار، کمبود اعتماد به نفس، نداشتن انگیزه کافی و نیز کمبود فرصت‌های شغلی.

شمار بیکاران اسپانیا، هفته پیش از مرز پنج میلیون نفر گذشت. بیکاری در بین جوانان اسپانیایی به عدد باور نکردنی پنجاه و یک و چهار دهم درصد رسیده  که به این معناست که برای نخستین بار در تاریخ مدرن یک کشور اروپایی، بیش از نیمی از جوانان از بازار کار بیرون هستند. این میزان برای یونان 46.6 درصد و برای پرتغال 30.7 درصد است.

در ماه نوامبر گذشته، شمار جوانان بیکار بریتانیا، در سنین 16 تا 24 سال بیشتر از یک میلیون نفر شد. این رکورد که در پانزده سال گذشته بی‌سابقه است، به معنای بیکاری 22 درصدی جوانان بریتانیایی است.

بیکاری جوانان ایرانی

بر پایه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، میانگین نرخ بیکاری در میان جوانان 15تا 24 ساله کشور 25.7درصد است که از مجموع 31 استان کشور، ده استان دارای نرخ بیکاری جوانان بیش از 30درصد است.

دلایل بسیاری برای بیکاری جوانان ذکر شده که مهم‌ترین آنها عبارت است از: کمبود مهارت مشخص، سیستم آموزشی نادرست، عدم تناسب آموزش و نیازهای بازار کار، کمبود اعتماد به نفس، نداشتن انگیزه کافی و نیز کمبود فرصت‌های شغلی

سهم بیکاری جوانان به طور عام بیش از 2 برابر نرخ بیکاری در کل کشور است و این در حالی است که نرخ بیکاری زنان جوان نیز دو برابر نرخ بیکاری جوانان در کل کشور است.

کهکیلویه و بویراحمد با نرخ 52.6 درصد، بیشترین میزان بیکاری در میان سایر استان‌های کشور را از آن خود کرده است. میزان بیکاری جوانان در استان کهکیلویه و بویراحمد، نشان می‌دهد که نرخ بیکاری برای مردان و زنان جوان به ترتیب 43 و 79.2درصد است.

استان‌های هرمزگان، البرز و اصفهان با بیش از 36 درصد پس از استان کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین سهم بیکاری جوانان در میان دیگر استان‌های کشور را به خود اختصاص داده اند.

یزد با میانگین 9.7 درصد، کمترین میزان بیکاری جوانان را در میان سایر استان‌های کشور از آن خود کرده است. میانگین نرخ بیکاری مردان جوان در استان یزد، 8.4 درصد و برای زنان 17.8درصد است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تابناک