تبیان، دستیار زندگی
بین اشخاصی هستند که دیگران همه جوره هوایشان را دارند ،نهایت احترام را برایشان قائلند و منتظرند لب تر کند تا با سر به دنبال خواسته اش بروند ، خیلی ها دلشان می خواهد چنین شخصیتی از خودشان نشان دهند تا همیشه مورد احترام دیگران باشند،شأنشان رعایت شود ، و هر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمز و راز آقایى و جذبه داشتن


هر چه را مردم به تو گفتند، به مردم مگو و بر مگردان، که همین در نادانى و حماقت، کافى است! (غررالحکم ج6 ص281 ) شاید از نشانه‏هاى خردمندى و فرزانگى، یکى هم این باشد که ناگفته هاى انسان بیشتر از گفته هایش باشد و نانوشته‏هایش بیش از نوشته‏


امام علی

در بین اشخاصی هستند که دیگران همه جوره هوایشان را دارند ،نهایت احترام را برایشان قائلند و منتظرند لب تر کند تا با سر به دنبال خواسته اش بروند ، خیلی ها دلشان می خواهد چنین شخصیتی از خودشان نشان دهند تا همیشه مورد احترام دیگران باشند،شأنشان رعایت شود ، و هر کسی به خودش اجازه ندهد هرگونه بی حرمتی و بی ادبی بکند.

امام علی علیه السلام چنین شخصیتی داشتند در عین شجاعت و اقتدار مهربان و رئوف هم بودند ، حتی نام ایشان هم نا خودآگاه حس تسلیم و احترام را در مخاطب بر می انگیزد ، ایشان برای افرادی که می خواهند با عزّت و آقایی بین مردم زندگی کنند مواعظی دارند که برای شما نقل می کنیم باشد که علی وار رفتار کنیم و در نزدیک کردن شخصیت خود به ایشان بکوشیم

امام على علیه السلام فرمود: «لا یَسُودُ مَنْ لا یَحْتَمِلُ إِخوانَهُ» ؛

کسى ‏که برادران خویش‏ را تحمل ‏نکند، هرگز به سیادت و آقایى نمى‏رسد.(غررالحکم ج6 ص398)

در عالم دوستى و معاشرت، صبورى رمز محبوبیت است.

اگر دیگران جفا و تندى مى‏کنند،

اگر براى تو، مشکل و زحمت مى‏آفرینند،

اگر برایت خرج مى‏تراشند،

از کوره در رفتن و عصبانى شدن و قهر کردن و ناسازگارى، یک روش برخورد است،

تحمل و ظرفیت نشان دادن و خم به ابرو نیاوردن و تندى را با ملایمت و مدارا پاسخ دادن، روش دیگر است و نشانه عظمت روح و بزرگوارى.

آن، تو را از چشم ها مى‏اندازد،

این، به تو عزت و بالندگى و محبوبیت مى‏بخشد.

گرچه دل، مى‏خواهد انسان هر چه را شنید، بگوید و از این راه براى خود وجهه و عنوانى کسب کند،ولى عقل، فرمان درنگ و تأمل مى‏دهد. باید در پالایشگاه ذهن خود، مطالب و شنیده‏ها را پالایش کنیم، ناسالم‏ها را دور بریزیم و براى گفتنى‏ها معیار داشته باشیم

برادرى، نعمت بزرگى است که براى تداومش باید به پرداخت. تحمل و بردبارى بخشى از بهاى تداوم دوستى است بدون آن این موهبت از دست مى‏رود.

کسى که حوصله و تحمل مهمان و رفت و آمدها و مخارج آن را ندارد، و از روحیّه اجتماعى و اخلاق جاذب بى‏بهره است، ترددها هم به منزل او کم مى‏شود. در نتیجه، کمتر احسان و نیکى به دیگران مى‏رسد و بالأخره آن عزت و محبت کاسته مى‏شود.

گاهى باید حتى زبان تلخ و رفتار تند و قدرنشناسى دیگران را هم تحمل کرد.

آدمهاى با ظرفیت و با جنبه بیشتر جاذبه دارند!

ناگفتنى‏ها

امام على علیه السلام فرمود:

لا تَرُدَّ عَلَى النَّاسِ کلَّما حَدَّثُوک فَکفى بِذلِک حُمْق ؛

هر چه را مردم به تو گفتند، به مردم مگو و بر مگردان، که همین در نادانى و حماقت، کافى است!(غررالحکم ج6 ص281 ) شاید از نشانه‏هاى خردمندى و فرزانگى، یکى هم این باشد که ناگفته هاى انسان بیشتر از گفته هایش باشد و نانوشته‏هایش بیش از نوشته.

شنیده هایمان و خوانده ها بسیار است، ولى عاقلانه نیست که بلندگوى تکرار شنیده‏ها و خوانده‏ها باشیم، بى‏آنکه آنچه را مى‏گویند و مى‏نویسند، به محک بزنیم و بسنجیم و راست و دروغ و صلاح و فساد آن را ارزیابى کنیم.

وقتى بازار شایعه داغ است، نقل حرف مردم شایعه پراکنى مى‏شود.

وقتى عده‏اى نان دروغ مى‏خورند و کسب تهمت دارند، بازگویى آنچه در گوش ما مى‏خوانند و در اطرافمان مى‏پراکنند، گاهى مصداق نشر اکاذیب مى‏شود.

گرچه دل، مى‏خواهد انسان هر چه را شنید، بگوید و از این راه براى خود وجهه و عنوانى کسب کند،ولى عقل، فرمان درنگ و تأمل مى‏دهد. باید در پالایشگاه ذهن خود، مطالب و شنیده‏ها را پالایش کنیم، ناسالم‏ها را دور بریزیم و براى گفتنى‏ها معیار داشته باشیم.

گاهى رسوایى و بى‏آبرویى و پشیمانى، محصول و فرآیند همین‏گونه نقلیات و پراکندن حرف مردم است. راستى... اگر این روش، ابلهانه نیست، پس چیست؟

فرآوری : محمدی

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع : کتاب حکمتهاى علوى علیه السلام ترجمه و شرح 110 حکمت از سخنان حضرت على علیه السلام /جواد محدّثى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.