تبیان، دستیار زندگی
رییس شورای عالی استان‌ها گفت: متروی تهران با نصب آسانسور و هم‌سطح‌سازی برای معلولان مناسب‌سازی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناسب‌سازی مترو برای معلولان


رییس شورای عالی استان‌ها گفت: متروی تهران با نصب آسانسور و هم‌سطح‌سازی برای معلولان مناسب‌سازی می‌شود.


مترو

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، رییس شورای عالی استان‌ها در ادامه با اعلام افتتاح پنج ورزشگاه مناسب‌سازی شده برای معلولان در پنج پهنه استان تهران، عنوان كرد: در حال حاضر تهران دارای تنها یك ورزشگاه ویژه معلولان در شهرری است كه این ورزشگاه نیز برای تمام معلولان قابل دسترسی نیست. به همین دلیل در گام اول تهران به پنج پهنه تقسیم و در هر پهنه ورزشگاهی ساخته می‌شود و در ادامه تمام مناطق بیست و دوگانه دارای ورزشگاه ویژه معلولان می‌شوند.

چمران در ادامه با برشمردن مناسب‌سازی به عنوان یكی از اساسی‌ترین مسایلی كه معلولان در سراسر كشور با آن دست به گریبان هستند، گفت: اقداماتی كه تاكنون در كشور انجام شده است كافی نبوده و نمی‌تواند پاسخگوی معلولان در زندگی روزمره باشد.

وی افزود: به این خاطر جانبازان دارای شرایط خاص و معلولان در سراسر كشور از نظر تردد و دیگر شرایط زندگی دچار مشكلات خاصی هستند.

رییس شورای عالی استان‌ها در ادامه اظهار كرد: مناسب‌سازی نه تنها برای معلولان بلكه برای سایر اقشار هم انجام نشده است و شرایط خیابان‌ها حتی برای یك پیاده روی ساده هم مناسب نیست.

این‌ها در حالیست كه در تهران پنت‌هاوس‌هایی ساخته می‌شود كه در آن اتومبیل با آسانسور تا طبقه بیست و پنجم می‌رود و این نشان می‌دهد می‌توان امكانات ضروری را برای معلولان در ساختمان‌ها پیش‌بینی كرد

چمران ادامه دارد: تعداد خانه‌های مناسب‌سازی شده در تهران به 100خانه هم نمی رسد و این برای فرد معلولان ایجاد مشكل می‌كند، ضمن اینكه مناسب‌سازی در ادارات دولتی هم انجام نشده است.

وی افزود: این‌ها در حالیست كه در تهران پنت‌هاوس‌هایی ساخته می‌شود كه در آن اتومبیل با آسانسور تا طبقه بیست و پنجم می‌رود و این نشان می‌دهد می‌توان امكانات ضروری را برای معلولان در ساختمان‌ها پیش‌بینی كرد.

رییس شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به قوانین معماری و شهرداری گفت: در این قانون ذكر شده اگر ساختمانی مسایل مربوط به مناسب‌سازی را رعایت نكرده باشد گواهی پایان كار به آن ساختمان تعلق نگیرد و به شهرداری‌ها تكلیف شده تا با دقت بر این امر نظارت كنند.

چمران همچنین با اعلام تنظیم طرحی در شورای عالی استان در زمینه مناسب‌سازی عنوان كرد: در صورت تصویب، این مصوبه در تمام كشور اجرا می‌شود و البته در حال حاضر كلان‌شهرها مناسب‌سازی را آغاز كرده‌اند و لازم است سایر شهرستان‌ها هم به این جریان بپیوندند.

رییس شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به قوانین معماری و شهرداری گفت: در این قانون ذكر شده اگر ساختمانی مسایل مربوط به مناسب‌سازی را رعایت نكرده باشد گواهی پایان كار به آن ساختمان تعلق نگیرد و به شهرداری‌ها تكلیف شده تا با دقت بر این امر نظارت كنند

وی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ بروز معلولیت در زندگی ماشینی امروز گفت: معلولانی كه به هر دلیلی دچار این عارضه می‌شوند باید از مزایای زندگی خوب برخوردار باشند و لازمه این امر مناسب سازی محیط است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه با اشاره به مشكل ایاب و ذهاب معلولان گفت: این مشكل مشكل بزرگی است ، از آنجایی كه شركت اتوبوسرانی سازنده اتوبوس‌ها نیست مشكل نامناسب بودن در شبكه اتوبوسرانی رخ داده است و باید به گونه‌ای تنظیم شود تا اتوبوس‌های مناسب‌سازی شده در ساعاتی خاص به حمل و نقل معلولان اقدام كنند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :مشرق نیوز