تبیان، دستیار زندگی
گفتن از تهاجم فرهنگی هر چند چیز تازه ای نیست ولی نپرداختن به آن و غفلت از ابزارها و اهداف این تهاجم فاجعه آمیز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان؛ آرایشگر زنان!؟


گفتن از تهاجم فرهنگی هر چند چیز تازه ای نیست ولی نپرداختن به آن و غفلت از ابزارها و اهداف این تهاجم  که به عنوان اصلی ترین گزینه ها، جوانان و خانواده ها را به عنوان هدف انتخاب نموده، فاجعه آمیز است.


ارایشگر

در واقع امروزه با گسترش بی حد و حصر فناوری اطلاعات و ارتباطات که مظهر آن همان ماهواره ها می باشند، تهاجم فرهنگی به مسئله ای جهانی تبدیل گردیده و این ابتلای جهانی، بسیاری از کشورها را به چاره اندیشی وا داشته است و حتی اندیشمندان و روشنفکران کشورهای غیر اسلامی نیز نسبت به امحاء فرهنگ کشور خود در برابر فرهنگ ماهواره ای، دغدغه خاطر دارند و در مواجهه با این پدیده ساختارشکن، خود را مسئول می دانند.

گزارشی تحت عنوان «موهای زنانه زیر قیچی‌های مردانه!» از اقدام عجیبی خبر می‌دهد كه در مناطق شمالی تهران درحال عادی شدن است. مسئله از این قرار است که آرایشگران مرد در برخی نقاط شمالی شهر علاوه بر اصلاح موی مردان، به آرایش موی سر و صورت زنان نیز می‌پردازند! و برای اصلاح موی زنان به داخل منازل آن ها می‌روند و مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند. جالب اینجاست که برخی از آرایشگران مرد برای جذب مشتری و معرفی خدمات خود، در سایت‌های اینترنتی خدمات خود را معرفی می‌کنند و در این تبلیغات برای کار خود حریم خاصی قائل نمی‌شوند. اصلاح موی مرد و زن و پسر و دختر، همگی از جمله خدماتی است که این افراد در تبلیغات اینترنتی خود برای کاربران معرفی کرده‌اند!

مسئله از این قرار است که آرایشگران مرد در برخی نقاط شمالی شهر علاوه بر اصلاح موی مردان، به آرایش موی سر و صورت زنان نیز می‌پردازند! و برای اصلاح موی زنان به داخل منازل آن ها می‌روند و مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند

ذکر این مسئله به هیچ وجه منافی حس زیبایی طلبی انسان نیست زیرا که هیچ‌کس با زیبایی انسان مخالف نیست و زیبایی امری حقیقی و ذاتی است؛ و همچنین بارها در آیات و روایات اسلام هم به این موضوع و لزوم زیبایی و آراستگی انسان تأکید شده است اما زمانی که انسان به هر وسیله‌ای برای زیبا شدن متوسل شد، دیگر مرزهای حیا و عفاف شکسته می‌شود و بی‌عفتی و بی‌حرمتی، جایگزین آن می‌شود. مصداق بارز این گفتار هم اصلاح موی زنان توسط آرایشگران مرد است. زنانی که موهای خود را زیر تیغ قیچی‌های مردانه قرار می‌دهند یا صورت‌های خود را برای بزک کردن در اختیار مردان نامحرم می‌گذارند، بی‌شک از مرزهای حیا و عفاف عبور کرده‌اند. در آن سوی ماجرا هم، افرادی که در قامت و لباس آرایشگران مرد، زنان نامحرم را آرایش و پیرایش می‌کنند هم به ابزاری برای شکستن مرزهای اعتقادی و حرمت‌ها تبدیل شده‌اند.

ارایشگر

این موضوع اكنون سر از تبلیغات اینترنتی درآورده و شبكه‌های ماهواره‌ای هم به شیوه‌های گوناگون از جمله آموزش آرایشگری، آرایش و پیرایش زنان به دست مردان را ترویج می‌كنند و در واقع عامل اصلی باب شدن و در نهایت گسترش این بی حیایی، بی شک برنامه های ماهواره ای بوده اند. البته آرایش زنان توسط مردان، در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب نیز توسط رسانه‌های آن زمان ترویج می‌شد و شماری از زنان هم به آرایشگران مرد مراجعه می کردند که نتیجه تمامی این اقدامات حاصلی جز فساد و بی بند و باری حاکم برآن زمان نداشت. اما وقوع چنین اعمال ناشایستی در زمان حاضر و در جامعه ای اسلامی بسیار قابل تامل و بی حرمتی به شمار می آید.

بنابر گزارشات، این آرایشگران عمدتاً در داخل منازل، پذیرای مشتریان زن هستند که برای هر بار اصلاح نیزمبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند! و در نهایت با نمایان شدن تبلیغات اینترنتی این قشر از آرایشگران در فضای مجازی و زبانزد شدن این موضوع در جامعه، جوانان به ویژه دختران جوانی که با چهره‌های بزک کرده، زیبایی و حریم عفاف خود را به حراج می‌گذارند از این موضوع استقبال کرده‌ و به دنبال آرایشگران مرد برای آرایش و بزک کردن خود می روند.

زنانی که موهای خود را زیر تیغ قیچی‌های مردانه قرار می‌دهند یا صورت‌های خود را برای بزک کردن در اختیار مردان نامحرم می‌گذارند، بی‌شک از مرزهای حیا و عفاف عبور کرده‌اند. در آن سوی ماجرا هم، افرادی که در قامت و لباس آرایشگران مرد، زنان نامحرم را آرایش و پیرایش می‌کنند هم به ابزاری برای شکستن مرزهای اعتقادی و حرمت‌ها تبدیل شده‌اند

شاید شما که این مطلب را می‌خوانید، با خود بگویید که این موضوع شخصی است و به خود زنانی که برای اصلاح سر به سراغ آرایشگران مرد می‌روند، مربوط می‌شود!

ارایشگر

در پاسخ باید گفت درست است که این موضوع در وهله اول شخصی است و به خود افراد مرتبط می‌شود، اما زمانی که این موضوع شخصی به تدریج عریان و باب ‌شود و درحقیقت سر از تبلیغات اینترنتی درآورد، دیگر سکوت جایز نیست زیرا تکرار این عمل متعاقبا باعث شیوع و گسترش این عمل منافی عفت و حیا شده و سرانجام با ریختن قبح مسئله باعث روی آوردن بسیاری از زنان و دختران ناآگاه جامعه و کسانی که پایبندی کمتری نسبت به عقاید و اصول شرعی دارند، به سمت این آرایشگر ها می شود؛ و نهایتا آرایش و زیبایی توسط آرایشگران مرد در بین برخی از دختران جوانی که حرمت‌ها را رعایت نمی‌کنند، به عنوان یک ژست زیبایی و مد روز شناخته شده و آن ها نیز این موضوع را در جمع دوستان خود تبلیغ کرده و قافله دختران نوجوان و زنان برای نشان دادن تجدد ظاهری خود به الگو برداری از این افراد می پردازند و به تدریج بازار آرایشگران مردی که به آرایش و اصلاح زنان می پردازند هرچه بیشتر رونق می گیرد.

نهایتا اینکه استعمار و استثمار غرب، امروز نه در پی جنگ تن به تن و نه جنگ با بمب های هسته ای و سلاح های شیمیایی است، بلکه در حال جنگ با معنویات است و سعی دارد با گسترش بی حیایی و بی عفتی، خانواده های ما را متزلزل کند و این گونه جوانان مملکت را که نیروی اصلی و حیاتی هر کشوری هستند را از درون مطابق افکار خود پرورش داده و برای اهداف نهایی خود آماده کند و ما باید آگاه باشیم که این جریان از ریختن هزاران بمب بر سر مردم خطرناک تر است.

فرآوری: فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: تابناک/ جوان آنلاین