تبیان، دستیار زندگی
نرم ‌افزار مورد بحث از مدل‌ سازی نحوه ی شیوع این ایده‌ ها برای دسته ‌بندی مباحثات و خط سیر آنها استفاده می ‌کند. این همان استراتژی ‌است که معمولاً در طرح‌ های سلامت همگانی برای تعیین این که یک بیماری واگیردار از کجا آغاز شده و چگونه شیوع پیدا کرده ، مورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رو نمایی از نرم افزار دفع بیداری اسلامی


نرم ‌افزار مورد بحث از مدل‌ سازی نحوه ی شیوع این ایده‌ ها برای دسته ‌بندی مباحثات و خط سیر آنها استفاده می ‌کند. این همان استراتژی ‌است که معمولاً در طرح‌ های سلامت همگانی برای تعیین این که یک بیماری واگیردار از کجا آغاز شده و چگونه شیوع پیدا کرده ، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.


جاسوس اینترنت

امروزه سران غربی از هرگونه موقعیت دیگری ، هوشیارتر و فعال تر هستند به طوری که اخیرا ، پژوهشگرانِ "شرکت آپتیما" (Aptima .Inc) با بودجه ی دفتر تحقیقات نیروی دریایی (Office of Naval Research) در حال ساخت نرم‌ افزاری هستند که توانایی‌ هایی فراتر از بررسی توئیتر برای شناسایی بحث‌ های جاری دارد (توییتر با شعار "چه کار می‌کنید؟" پا به میدان اینترنتی گذاشت) . این نرم ‌افزار اینترنت از جمله اخبار ، شبکه‌ های اجتماعی و وبلاگ‌ ها را کنکاش می‌ کند تا موضوع‌ ها و عبارت‌ هایی را که توجه ی کاربران را به خود جلب می ‌کنند ، استخراج نماید ، سپس شیوه ی گسترش مباحثات مربوط به آنها را ، هم از نظر جغرافیایی و هم زمانی دنبال می ‌کند.

نرم ‌افزار مورد بحث از مدل‌ سازی نحوه ی شیوع این ایده‌ ها برای دسته ‌بندی مباحثات و خط سیر آنها استفاده می ‌کند. این همان استراتژی ‌است که معمولاً در طرح‌ های سلامت همگانی برای تعیین این که یک بیماری واگیردار از کجا آغاز شده و چگونه شیوع پیدا کرده ، مورد استفاده قرار می‌ گیرد . بدین ترتیب که متخصصین بیماری‌ های واگیر از چندین مجموعه اطلاعات برای تخمین علمی علیت آن استفاده می ‌کنند ؛ برای مثال این که چه عوامل بهداشتی و محیطی به شیوع یک بیماری در یک جامعه خاص دامن زده است ، مورد بررسی قرار می گیرد.

در مورد گفتمان آنلاین ، مدل ‌سازان طرح "شناسایی ایده‌ های واگیر" از ابتدا با قیام‌ های مردمی مانند بیماری برخورد می ‌کنند . آنها یک مکالمه  یاینترنتی را تفکیک و شناسایی کرده و سعی می ‌کنند دریابند که چه قسمت‌ هایی به گسترش پیام انقلابی کمک شایانی نموده است . این رویکرد پیش‌ بینانه با طرح‌ های کنونی پنتاگون ، مانند "سیستم هشدار زود هنگام بحران ‌های یکپارچه" (Integrated Crisis Early Warning System)  که گزارش‌ های خبری را با اطلاعات کارشناسان و نیروهای اجتماعی و جمعیتی بزرگ درهم می ‌آمیزد تا به پیش‌ بینی از رویدادهای آتی برسد ، متفاوت است.

هدف کلی این نرم ‌افزار کمک به پنتاگون برای تعیین این مسئله است که چگونه "جریان ایده‌ ها" ، یا به بیانی "الگوهای رفتاری" ، می ‌توانند از طریق رسانه‌ های الکترونیک بر جوامع مستعد تاثیر گذاشته و آنها را مبتلا کنند

هدف کلی این نرم ‌افزار کمک به پنتاگون برای تعیین این مسئله است که چگونه "جریان ایده‌ ها" ، یا به بیانی "الگوهای رفتاری" ، می ‌توانند از طریق رسانه‌ های الکترونیک بر جوامع مستعد تاثیر گذاشته و آنها را مبتلا کنند؟ ؛ این برنامه که "مدل‌ سازی همه ‌گیری پیام‌ های انقلابی"  (Epidemiological Modeling of the Evolution of Messages) ، و به اختصار "الگوهای رفتاری الکترونیک" (E-Meme) نام دارد ، از فناوری تشخیص زبان برای تعیین این که چه کسانی در یک منطقه ی خاص ، با گروه‌ های سنی یا جنسیتی مختلف ، یا با هر نوع ویژگی دیگری با یک دیگر گفتگو می ‌کنند ، بهره می ‌گیرد ؛ چه این گفتگوها درباره ی "انتخابات هفته ی آینده" باشد و چه درباره ی "قراری برای خرابکاری".

جاسوس اینترنت

"مک ‌‎کورمک" در این باره می‌ گوید : "ما شاهد قدرت عمیق ایده‌ ها در آن چه بودیم که به عنوان احساس ضد دولتی در تونس آغاز شد و سپس مانند ویروس به حرکت درآمد و به گروه‌ هایی در مصر ، سوریه و لیبی رسید و آنها را تحت تاثیر قرار داد . اگر ما بتوانیم به درکی بهتر از جریان ایده‌ ها از طریق کانال‌ های الکترونیکی برای تحت تاثیر قرار دادن برداشت گروه ‌های مختلف برسیم ، می ‌توانیم برای اجرای استراتژی ‌های مناسب ، مانند حمایت از جنبش‌ های دموکراتیک یا منصرف کردن بمب‌ گذارهای انتحاری آماده‌ تر باشیم".

برنامه ی "الگوهای رفتاری الکترونیک" که اکنون یک سال از دو سال زمان گسترش خود را سپری کرده ، برای آن طراحی شده که از  این توانایی ‌ها فراتر برود . این برنامه پس از ردیابی روند گسترش موضوعات مختلف در اینترنت ، به تحلیل این امر می‌ پردازد که به نظر می ‌رسد کسانی که درباره ی این موضوعات بحث می‌ کنند ، چه نوع نگرش‌ هایی دارند و این که این نگرش ‎ها چگونه بر گسترش مباحث در اینترنت تاثیر می‌ گذارند.

"دکتر رابرت مک ‌کورمک" " (Dr. Robert McCormack) ، کارشناس ارشد این پروژه ، گفت: ابزار بسیاری برای اجرای کارهایی مانند بررسی مباحثات جاری در اینترنت یا این که چند نفر درحال گفتگو درباری فلان موضوع هستند ، وجود دارند . ما می ‌خواهیم چند گام از این اقدام‌ ها فراتر برویم . پویایی این مکالمات مد نظر ماست ".نرم‌ افزاری مانند "الگوهای رفتاری الکترونیک" ، اگر آن گونه که تبلیغ‌ ها می ‌گویند موفق باشد ، توانایی مقام‌ های فدرال برای پیش ‌بینی رویدادهای آتی را به طرز چشم گیری افزایش می ‌دهد ؛ به ویژه در مواردی که موضوع نارضایتی طولانی ‌مدت مطرح باشد.

شاید چنین کنکاش علنی و لغزش ‌ناپذیر اینترنت بسیار عجیب باشد ولی انقلاب نرم ‌افزارهایی مانند "الگوهای رفتاری الکترونیک" بی ‌شک جزو اولویت‌ های اصلی پنتاگون باقی خواهند ماند

شکی نیست که مقامات آمریکایی به همه ی کمک ‌های ممکن نیاز دارند.  شورش مبتنی بر فناوری مصر ، برای رهبران آمریکا یک شگفتی چشم گیر بود ، آن هم با وجود سرمایه‌ گذاری 125 میلیون دلاری پنتاگون تنها در سه سال گذاشته در سیستم‌ های رایانه‌ ای که هدف از آنها ، شناسایی علائم ناآرامی سیاسی در سراسر جهان بوده است . یک طراح برنامه ، سال پیش گفت : افسوس که با وجود این همه پژوهش ، حتی بهترین ابزار پیش ‌بینی آمریکا ناموفق از کار در می ‌آیند.

اینترنت-رایانه

مشخص نیست که آیا این برنامه در مواقعی که سایر برنامه ‌ها با چالش روبرو شده‌ اند ، موفق عمل می ‌کند یا خیر ؛ با این حال ، مک‌ کورمک و شرکتش امیدهای بسیاری درباره ی توانایی‌ های این نرم ‌افزار دارند . آنها سرانجام می ‌خواهند "عواطف مردم" و "برداشت گروه‌ ها" را تحلیل کرده و تعیین کنند که گفتگوهای اینترنتی حقیقتاً به چه چیزی منجر خواهند شد برای مثال ، آرامش نسبی مصر در مقایسه با خشونت حکم فرما بر لیبی . البته، مک‌ کورمک چنین می ‌گوید که اجرای برخی از تحلیل ‌ها دشوار باقی خواهد ماند.

شاید چنین کنکاش علنی و لغزش ‌ناپذیر اینترنت بسیار عجیب باشد ولی انقلاب نرم ‌افزارهایی مانند "الگوهای رفتاری الکترونیک" بی ‌شک جزو اولویت‌ های اصلی پنتاگون باقی خواهند ماند زیرا تنها در دو سال گذشته ، شاهد آن بوده‌ ایم که "سی.آی.ای" در شرکتی به نام "یارپا" (Iarpa) سرمایه ‌گذاری کرده که برای نخستین بار از اینترنت برای "پیش ‌بینی آینده" بهره می ‌گیرد ، این شرکت به جستجوی تصاویر موجود در اینترنت و شناسایی شهروندان شورشی در یوتیوب می ‌پردازد . بنابراین و از آن چه گفته شد ، چنین بر می آید که آمریکا برای نیل به اهداف خود کوچک ترین رفتار افراد را زیر نظر داشته و از آنها به نفع امور خود استفاده می کند و بر ماست که با افزایش آگاهی ، از ایجاد هرگونه عملی که منجر به پیشبرد برنامه های سران غربی می شود جلوگیری کرده و متقابلا طرح ها و برنامه ریزی های آنها را افشا و خنثی سازیم.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / ویکیپدیا