تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تربیت را ضامن بقای اخلاق در جامعه توصیف کرد و با اشاره به ضرورت تولید صفات اخلاقی و اصلاح جنبه انگیزشی جامعه تأکید کرد: اگر جامعه ای تربیت یافته باشد در آسیبها بیمه است اما اگر اینگونه نبود منحرف خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر خاموشی عنوان کرد:

پالایش فضای مجازی ضروری است

دکتر خاموشی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تربیت را ضامن بقای اخلاق در جامعه توصیف کرد و با اشاره به ضرورت تولید صفات اخلاقی و اصلاح جنبه انگیزشی جامعه تأکید کرد: اگر جامعه ای تربیت یافته باشد در آسیبها بیمه است اما اگر اینگونه نبود منحرف خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام دکتر سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی میزگردی که در نخستین همایش "گسترش اخلاق اسلامی" یکشنبه 9 بهمن ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد به تشریح نسبت فرهنگ و اخلاق پرداخت و گفت: حوزه فرهنگ با اخلاق ربط تام دارد.

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن به حوزه آموزش و پرورش و مسئله تربیت در جامعه یادآور شد: جامعه ما از بی تربیتی ضربه می خورد؛ اگر جامعه ای تربیت یافته باشد در آسیبها بیمه است اما اگر اینگونه نبود منحرف خواهد شد.

خاموشی ریشه آسیبهای اجتماعی و خانوادگی را در اخلاق و تربیت توصیف کرد و افزود: جبهه معارض برای ما در بستر بی اخلاقی، لحظه ای عمل می کند و فضای وب یک مدل از نظام سلطه است که این فکر را ترویج می دهد که فرقی بین قرار گرفتن اطلاعات شخصی با دیگر اطلاعات در این فضا نیست؛ در جامعه معاصر دست دشمن برای کارکرد لودگی خیلی بازتر از دست ما در بستر اخلاق است که باید به این مسئله توجه ویژه داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هشدارهای متعدد مقام معظم رهبری در مورد ناتوی فرهنگی یادآور شد: ما یک نظام فرهنگ خودی و یک نظام جبهه معارض بزرگ در مقابل داریم که باید در مورد آن برنامه داشته باشیم.

حجت الاسلام خاموشی تربیت را ضامن بقای اخلاق در جامعه توصیف کرد و با اشاره به ضرورت پالایش فضای مجازی گفت: در نظام سلطه وزیر فرهنگ وجود ندارد و معتقدند فرهنگ در بی فرهنگی ماست و این مسئله در بسیاری از مناطق گسترش پیدا کرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان بر ضرورت تولید صفات اخلاقی و اصلاح جنبه انگیزشی جامعه اشاره کرد و گفت: برای گسترش اخلاق اسلامی باید انگیزه خدایی در جامعه ایجاد کنیم.

در ادامه این میزگرد حجت الاسلام رضا غلامی دبیر شورای فرهنگی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری نیز گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران صد در صد مبتنی بر ارزشهای الهی است یعنی موجودیت این نظام در گرو ارزشهای الهی است.

وی افزود: به هیچ وجه حضور امام(ره) و مقام معظم رهبری، علما و روحانیت در صحنه جامعه و سیاست بر این نبوده که یک حکومت عادی به وجود آید بلکه تمام تلاش برای حکومت اسلامی و حاکمیت ارزشهای الهی در زندگی فردی و اجتماعی بوده است.

غلامی با بیان اینکه بخش مهمی از ارزشهای الهی اخلاق اسلامی است، به تفاوت اخلاق اسلامی و اخلاق سکولار(مادی) پرداخت و گفت: در اخلاق اسلامی نقطه تمرکز رضایت الهی است و برای ما نفع و سود در ابتدا مطرح نیست- هرچند که بر این باوریم که به متخلق به اخلاق اسلامی برکات دیگری نیز می رسد- در نقطه مقابل اخلاق سکولار است که  در آن اصالت بیشتر در نفع و سود است.

وی تأکید کرد: ما در بستری می توانیم اخلاق اسلامی را گسترش دهیم که بحث از دنیوی شدن در حاشیه باشد. تا زمانی که بستر وابستگی به دنیا وجود دارد صحبت از اخلاق اسلامی بحثی نچسب خواهد بود و باید بیشتر بر مبدأ و معاد تأکید کنیم.

وی با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در تحول اخلاقی جامعه تصریح کرد: امام جریان ارزشی جدیدی را به جامعه وارد کرد که به مانند یک سونامی آن جریان ارزشی سکولار را با خود برد و همه چیز را عوض کرد و تا مدتها این تغییر فضا و روحیه کاملا محسوس بود.

دبیر شورای فرهنگی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: برای تحقق اخلاق در جامعه باید یک جریان ارزشی جدید را به جامعه وارد کرد. ما باید از نیروها و تشکلهای مردمی در حرکت خجسته "گسترش اخلاق اسلامی" بهره ببریم و نباید تمام بار بر دوش نهادهای دولتی و حکومتی باشد، توفیق ما در این صورت بیشتر خواهد بود ضمن اینکه کارهای تشریفاتی در این حرکت محلی از اعراب ندارد.

حجت الاسلام غلامی بر لزوم تنوع روشها و سطوح برای گسترش اخلاق اسلامی تأکید کرد و گفت: باید تمام ابعاد فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در این حرکت مورد توجه قرار گیرد و کارآمدترین ابزار برای این کار هنر و رسانه است.

وی در پایان تأکید کرد: باید هزینه های بداخلاقی در جامعه بالا رود و عنصر بداخلاق باید بداند که در جامعه تقبیح می شود که این می تواند یک سیاستمدار یا یک مدیر اقتصادی باشد.

تنظیم: هومن بهلولی