تبیان، دستیار زندگی
زمانی که شما وارد یک دانشگاه می شوید اتاق ها و مکان های تعریف شده ای مانند اتاق اساتید ، کلاسهای درس و گروه رشته وجود دارد در دانشگاه مجازی نیز مانند سایر دانشگاها دارای قسمت های متفاوتی است که به دلیل مجازی بودن آن کمی متفاوت است دانشگاههای غیر مجازی اس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجزای دانشگاه مجازی

زمانی که شما وارد یک دانشگاه می شوید اتاق ها و مکان های تعریف شده ای مانند اتاق اساتید ، کلاس های درس  و گروه رشته وجود دارد در دانشگاه مجازی نیز مانند سایر دانشگاه ها دارای قسمت های متفاوتی است که به دلیل مجازی بودن آن کمی متفاوت است دانشگاه های غیر مجازی است.

اجزاء دانشگاه مجازی
  • اتاق کسب اطلاعات: دانشجویان در این قسمت، از خدمات دانشگاه، سر فصل درس ها و همچنین امکانات تحصیل موجود در دانشگاه اطلاع پیدا کنند.
  • واحد تدریس: در این قسمت دانشجویان قادرند در رابطه با واحدهای درسی، برگزاری جلسات و کنفرانس ها، امور آزمایشگاه، پایان نامه و برنامه امتحانات اطلاعات کسب نمایند.
  • امور اداری دانشجویان: مسئولیت این قسمت انجام خدمات اداری همچون ثبت نام درس ها، جلسات و کنفرانس ها، امتحانات و کارگاه می باشد.
  • کتابخانه: کتابخانه به صورت دیجیتال می باشد که در مطالب قبل درباره آن توضیح مفصلی داده ایم.
  • بوفه: برخلاف عنوان بوفه و فکری که در ذهن تداعی می شود، در این قسمت خوراکی وجود ندارد و تنها بحث هایی که عموما در بوفه های دانشگاه مطرح می شود، در این جا هم برقرار است. این محل مکانی است برای ارتباط بین دانشجویان که در شهرهای مختلف و یا دور از هم زندگی می کنند به بیانی این مکان سعی دارد گپ موجود در ارتباطات ناشی از مجازی بودن را پر کند.
    اجزاء دانشگاه مجازی

  • تابلوی اعلانات دانشگاه مانند تمام دنشگاه ها ، تابلوی اعلانات برای اطلاع رسانی اخبار جدید به دانشجوها می باشد.
  • مکانی برای جستجو: در این قسمت دانشجویان در رابطه با امور تحقیقی و انتشارات اطلاع پیدا می کنند و همچنین بین دانشجویان و محققان ارتباط برقرار می شود.
  • فروشگاه: محلی برای خرید منابع و کتب درسی دانشجویان می باشد.
  • ثبت نمرات:  ثبت نمرات در یک پایگاه داده صورت می گیرد و دانشجویان می توانند ریز نمرات خود را که محرمانه می باشد و تنها برای خود شخص قابل مشاهده است، را ببینند.

برای دخیره و محفوظ ماندن اطلاعات هر فرد، از سیستم های امنیتی ویژه ای استفاده می شود. تنها استاد، دانشجو و اپراتور آموزش می تواند به این قسمت وارد شود و به اندازه اختیارات تعیین شده برای هر فرد به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

برای ذخیره و محفوظ ماندن اطلاعات هر فرد، از سیستم های امنیتی ویژه ای استفاده می شود. تنها استاد، دانشجو و اپراتور آموزش به نمرات دسترسی داشته باشد

  • کلاس مجازی:  دانشگاه های مجازی مفهوم کلاس های سنتی درس را تغییر داده اند، خیلی از فعالیت هایی که در کلاس های مجازی اتفاق می افتد، مشابه همان هایی است که در برنامه ها و کلاس های درس سنتی انجام می شود، اما ماهیت و فضایی که این فعالیت ها در آن انجام می شود، متفاوت است.

در کلاس های مجازی دانشجویان در دوره هایی به صورت کنفرانس های رایانه ای شرکت می کنند، این دوره ها از طریق اینترنت و شبکه های وب ارائه می شوند و از نرم افزارهایی استفاده می کنند که امکان برقراری ارتباط را برای دانشجویان فراهم می کند.

در کلاس های مجازی، دانش پژوهان امکان طرح سوال و امکان دیدن یا شنیدن پاسخ سوال خود و دیگران را دارند و همچنین امکان دسترسی به پرونده های آرشیو شده هم برایشان ممکن است.

اجزاء دانشگاه مجازی

انواع سیستم های آموزش مجازی

1. سیستم آموزش مجازی در منزل: امروزه افراد در منزل خود نیز کامپیوتر دارند. بدین ترتیب خانواده ها به راحتی به اینترنت و شبكه متصل می شوند و همچنین می توانند از سیستم خود به عنوان یک وسیله جهت فراگیری آموزش و بالا بردن میزان یادگیری استفاده کنند.

اجرای دوره های آموزشی راه دور و دوره های ضمن خدمت که مختص کارمندان است و همچنین دوره هایی که به منظور کمک آموزش برای آمادگی كنكور و... انجام می شود نیز ، در این سیستم قرار دارد.

2.سیستم آموزش مجازی در محیط آموزشی: امروزه تمام سطوح آموزشی مانند هنرستان ، دبیرستان، مراكز آموزش عالی و ... داری سایت می باشند که مجهز به کامپیوتر می باشند.

این کامپیوترها قادر به ایجاد شبكه و استفاده از اینترنت هستند. این سایت ها به منظور ایجاد محیط آموزشی مناسب برای یادگیری و همچنین کمک به مدرس در انتقال مفاهیم می باشد.

مشكلات آموزش مجازی در نظام آموزشی

آموزش مجازی مزایای زیادی دارد که در مطالب قبلی به تعدادی از مزایای آن پرداخته ایم اما مشکلاتی را نیز در نظام های آموزشی ایجاد می کند که در ادامه به برخی از آنان اشاره می شود.

  • افراد نیاز به آشنایی استفاده از کامپیوتر را دارند
  • استفاده از استاندارد ها به منظور ارزیابی برنامه های آموزشی
  • مسائل مربوط به صدور گواهی نامه و اعتبار آن
  • متواری كردن آموزش گران
  • آموزش به افراد به زبان غیر بومی
  • رعایت امور مرتبط به منابع اطلاعاتی
  • استفاده از ابزار و تجهیزات خاص

در مطالب بعدی برخی از موارد ذکر شده را شرح خواهیم داد...

گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی