تبیان، دستیار زندگی
زن ومرد،دو موجودی که مهمترین تقسیم بندی در میان آفرینندگان محسوب می شوند. به همین خاطر موضوع تفاوتهای میان این دو جنس، همیشه مورد بحث و گفتگوهای بسیار بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز تفاوتهای زن و مرد


زن ومرد،دو موجودی که مهمترین تقسیم بندی در میان آفرینندگان محسوب می شوند. به همین خاطر موضوع تفاوتهای میان این دو جنس، همیشه مورد بحث و گفتگوهای بسیار بوده است. بسیاری از نظریه پردازان و پژوهشگران، به ارائه نظریات گوناگونی دررابطه با این دو جنس پرداخته اند.

تفاوت زن و مرد

آنچه مشخص است اینکه این موضوع از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و بیان هر گونه مطلب و ارائه اطلاعاتی نادرست می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی در نحوه برخورد این دو جنس با یکدیگر شود که طبیعتا این مسئله بر کانون خانواده و بر سرنوشت نسل ها موثر است. بنابراین بررسی دقیق و ارائه خوانشی درست از آنچه در دین آسمانی ما، اسلام در این زمینه وجود دارد، امری خطیر و مهم تلقی می شود.

ابتدایی ترین نکته ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که آفریننده زمین و آسمان، خداوند تبارک و تعالی، هر چه خلق کرده، قطعا در پس آن حکمت و بینشی وجود داشته است. آنچه مهم است پی بردن به این مطلب است که آیا بشر این توانایی را دارد که به تمامی حکمتهای الهی پی برد؟ مسلما پاسخ این سوال منفی است.

اگر تاملی در آیات و روایات داشته باشید متوجه خواهید شد که با توجه به مطالعات و انجام برخی تحقیقات از سوی دانشمندان، تا حدودی پرده از برخی حکمتها برداشته شده است. اما در سطحی محدود و بسیار محدود این اتفاق افتاده است. یکی از عجایب خلقت پروردگار، آفرینش زن و مرد است و تفاوتهایی که در این خلقت وجود دارد.

آیا طبق عقاید برخی از ادیان و مکاتب، این تفاوتها به معنای برتری یک جنس بر دیگری می باشد؟

بهتر است پاسخ این سوال را با مراجعه به مبانی دین اسلم پاسخ دهیم. در اسلام هیچگونه برتری نسبت به این دو جنس بیان نشده است ودر راه صعود و دستیابی به قرب الهی، تفاوتی میان زن و مرد گذاشته نشده و همانگونه که از مردان صالح در قران نام برده شده، از زنان صالحه نیز یاد شده است.1

تفاوت موجود تنها در ساختار وجودی زن و مرد می باشد و نه در سیر تکاملی و تقرب الهی.

آنچه مشخص است اینکه تفاوت های موجود میان زن و مرد موجب شده است تا تفاوتهایی در حقوق و مسئولیت های این دو ایجاد شود.

دستگاه عظیم خلقت برای رسیدن به هدف و حفظ نسل و بقای نسل انسانها، سیستمی عظیم و زیبا به وجود اورده تا دو جنس مخالف در کنار هم و با همکاری یکدیگر، به تداوم نسل بشر کمک کنند. به این ترتیب رابطه ای بر پایه محبت و عشق در میان دو جنس ایجاد کرده و به گونه ای عجیب طرح وحدت و همدلی را میان این دو برقرار کرده و کاری کرده تا حس خودخواهی و منفعت طلبی که در وجود هر انسانی یافت می شود، به حس گذشت و فداکاری تبدیل گردد. پس حس گرایش به همزیستی میان دو جنس مذکر و مونث برقرار کرده و برای تکمیل این پازل، برای ایجاد پیوندی کاملتر، تفاوتهای عجیبی را در زمینه ها روحی و جسمی در بین این دو جنس قرار داده که بدون شک همین تفاوت هاست که زن و مرد را به یکدیگر نزدیکتر می کند تا اینکه یکدیگر را عاشقانه دوست بدارند.

...و این تنها گوشه ای از راز تفاوت میان دو جنس مذکر و مونث است.

به طور کلی انچه مشخص است اینکه تفاوت های بسیاری میان زنان و مردان وجود دارد که شناخت این تفاوتها و پذیرش اینکه برای هر یک از این دو جنس بنا بر نوع خلقتش،مقتضیاتی وجود دارد،به حل بسیاری از مسائل ومشکلات میان زنان ومردان کمک می کند

در ادامه این نوشتار به بیانی فهرست وار از تفاوتهای جسمانی و روحانی میان این دو جنس می پردازیم:

** دختران در جنبه های مربوط به عملکرد کلامی نسبت به پسران، برتری  دارند.

** پسرها در زمینه ریاضی از توانمندی مضاعف برخوردارند.

** حافظه کوتاه مدت زنان در تکرار ارقام و کلمات از مردان قوی تر است.

** درک و به خاطر سپردن جزئیات در زنان قویتر است.

** تفاوتهای آناتومی به طور کلی بین این دو وجود دارد.مثل تفاوت سن بلوغ و نحوه ظهور ان در این دو جنس که با تفاوتهای بسیاری همراه است.

** زنان به طور متوسط بیش از مردان عمر می کنند.

** تحمل زنان در دردها و سختیها بیش از مردان است.

** به لحاظ هوش و نبوغ،تاکنون شواهدی مبنی بر برتری هوش یک جنس بر دیگری یافت نشده.

تفاوت زن و مرد

** به لحاظ رفتارهای اجتماعی،روحیه پرخاشگری در مردان بیشتر است.

** مردان همیشه عملی تر فکر می کنند و بهتر قضاوت می کنند.

** زنان با حرف زدن درباره مشکلات خویش به آرامش می رسند اما مردان ترجیح می دهند فکر کنند تا راهکار مناسبی بیابند.

** زنان در زمینه احساسات و بروز آن از مردان قوی کودکی در او قوی ترند.

** احساسات زن، مادرانه است و این احساسات از کودکی در او نمایان است.

** احساسات مرد مبارزانه و جنگی است و احساسات زن صلح جویانه است.

** مردان در علوم استدلالی و مسائل خشک و عقلانی از زنان جلوترند و زنان در اموری همچون نقاشی و کارهای ظریف و لطیف، از مردان جلوترند.

به طور کلی انچه مشخص است اینکه تفاوت های بسیاری میان زنان و مردان وجود دارد که شناخت این تفاوتها و پذیرش اینکه برای هر یک از این دو جنس بنا بر نوع خلقتش،مقتضیاتی وجود دارد،به حل بسیاری از مسائل ومشکلات میان زنان ومردان کمک می کند. اگر همه ما نسبت به خود شناخت دقیق داشته باشیم و وظایف و حقوق خویش را بشناسیم طبیعتا به بهتر زیستن مان کمک می کند.

پی نوشت:

1.نساء/124،نحل/97،غافر/40،حجرات/13

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.