تبیان، دستیار زندگی
محمد خزاعی دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر، احتمال نرسیدن 5 فیلم شاخص و حذف آن‌ها از جدول جشنواره را بالا دانست و در عین حال حضور فیلم‌های زندگی خصوصی آقا و خانم میم و پریناز را مشروط به حذف یکی از فیلم‌های بخش آینه سینمای ایران دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم های شاخص حذف می شوند؟

حجازی و بهرامیان در لیست انتظار


محمد خزاعی دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر، احتمال نرسیدن 5 فیلم شاخص و حذف آن‌ها از جدول جشنواره را بالا دانست و در عین حال حضور فیلم‌های "زندگی خصوصی آقا و خانم میم" و "پریناز" را مشروط به حذف یکی از فیلم‌های بخش "آینه سینمای ایران" دانست.


احتمال حذف 5 فیلم شاخص از جشنواره

محمد خزاعی که در ارتباط تلفنی با برنامه "هفت" حضور پیدا کرده بود ضمن تشریح جزئیات آیین افتتاحیه جشنواره سی‌ام آخرین آمار فیلم‌های رسیده به جشنواره را اعلام کرد.

به گفته دبیر جشنواره مطابق با اعلام قبلی، آخرین مهلت ارسال کپی نهایی آثار به دبیرخانه بوده‌است که از میان 64 فیلم راه‌یافته به بخش‌های مختلف، تنها 40 فیلم کپی نهایی ارائه کرده‌، 12 فیلم نسخه دیجیتال به جشنواره رسانده‌ و 10 فیلم هنوز تحویل جشنواره نشده‌اند.

خزاعی در ارتباط با سرانجام این آثار گفت: برای این 10 فیلم طبق جلسه‌ای که داشتیم و به‌دلیل اصرار برخی فیلمسازان تصمیم بر آن شد که تا روز یکشنبه هم به عوامل این آثار مهلت دهیم. اما اگر تا آن تاریخ هم نسخه این آثار به جشنواره نرسد از جدول نمایش حذف خواهند شد.

دبیر جشنواره سی‌ام تأکید کرد: از میان 10 فیلم نرسیده، طبق پیگیری‌ها پیش‌بینی می‌کنم 5 فیلم که اتفاقاً از فیلم‌های شاخص جشنواره هم در میانشان هست تا روز یکشنبه هم آماده نشوند و همین‌جا اعلام می‌کنم که در این صورت این آثار هم حذف خواهند شد.

خزاعی در پاسخ به این سوال که آیا به جای فیلم‌هایی که به موقع آماده نشوند آثار دیگری جایگزین خواهند شد یا خیر گفت: قطعاً در بخش مسابقه سینمای ایران هیچ فیلم دیگری اضافه نخواهد شد اما در بخش "آینه سینمای ایران" فیلم "زندگی خصصی آقا و خانم میم" در لیست انتظار قرار دارد و در صورت نرسیدن یکی از فیلم‌های این بخش جایگزین خواهد شد. فیلم "پریناز" هم در صورت اعمال اصلاحات می‌تواند در همین بخش جایگزین فیلم‌های نرسیده شود.

افتتاحیه‌ای متفاوت

محمد خزاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه "هفت" به جزئیات افتتاحیه جشنواره سی‌ام اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره روز 12 بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد. در این تاریخ از ساعت 17 درهای اصلی سالن باز می‌شود و کلیه عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره با تشریفات خاصی که در نظر گرفته شده‌است وارد سالن می‌شوند.

از میان 10 فیلم نرسیده، طبق پیگیری‌ها پیش‌بینی می‌کنم 5 فیلم که اتفاقاً از فیلم‌های شاخص جشنواره هم در میانشان هست تا روز یکشنبه هم آماده نشوند و همین‌جا اعلام می‌کنم که در این صورت این آثار هم حذف خواهند شد.

دبیر جشنواره جزئیات بیشتری از این بخش که یادآور مراسم فرش قرمز جشنواره‌های جهانی است، ارائه نکرد و به این بسنده کرد که: ابن برنامه در راستای احترام به مخاطبان سینمای ایران در نظر گرفته شده تا عوامل با نظم و برنامه‌ریزی خاصی در مراسم افتتاحیه حضور یابند و از کلیه اهالی رسانه و علاقمندان دعوت می‌کنیم در این برنامه ویژه در محوطه باز تالار وحدت حضور به هم رسانند تا پوشش مناسبی از این بخش در رسانه‌ها داشته باشیم.

خزاعی ادامه داد: پس از ورود مدعوین ساعت 18 درهای سالن بسته و رإس ساعت 18:30 سال نوی سینمای ایران با آغاز رسمی افتتاحیه جشنواره سی‌ام تحویل خواهد شد. در برنامه افتتاحیه هم که کارگردانی آن را محمد حمیدی‌مقدم برعهده دارد برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.

دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر همچنین از داوری داریوش فرهنگ و فریدون جیرانی در بخش بین‌‌الملل جشنواره خبر داد.

در ادامه این بخش از برنامه "هفت" پس از پخش گزارشی از دیدار وزیر ارشاد و معاون سیمای سازمان صدا و سیما، فریدون جیرانی گفت: ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم سینمایی "قلاده‌های طلا" در تماسی با برنامه اعلام کرد این فیلم هیچ مشکلی از ناحیه جشنواره ندارد و به دلیل برخی مشکلات خارج از سینما احتمال دارد به جشنواره سی‌ام نرسد.

فراستی: فیلم "جدایی..." در راستای تفکر تحریم است

اما از دیگربخش‌های جالب توجه برنامه شب گذشته اظهارات مسعود فراستی درباره توفیقات اخیر فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" در سطح جهانی بود. هرچند فریدون جیرانی در ابتدای برنامه "هفت" مانند هفته گذشته این دست‌آورد را به اصغر فرهادی و خانواده سینمای ایران تبریک گفته بود اما فراستی ضمن نقد این فیلم اساسا هرگونه خوشحالی بابت آن را نادرست و ناشی از توهم خواند.

احتمال حذف 5 فیلم شاخص از جشنواره

این منتقد سینمایی گفت: هر چند در این مورد برای فیلمساز خوشحالم اما برای سینمای ایران نه؛ به نظر من جشنواره‌های سینمایی - هنری در فرنگ و به طور خاص اسکار اساساً جشنواره‌هایی سینمایی نیستند. هرچند فرق اسکار با جشنواره‌هایی چون کن و برلین در این است که بیشتر نظر به صنعت سینما دارد آن هم البته در بخش داخلی، در بخش خارجی اصلاً اینگونه نیست و اهدای جوایز کاملاً سیاسی است.

وی افزود: در مورد فیلم فرهادی هم توهم نداشته باشیم که آن‌ها با اهدای این جایزه قدردانی هنری از ما کرده‌اند. برخلاف رقابت‌های علمی و ورزشی معتقدم جوایز سینمایی به خصص در یکی دو دهه اخیر با خط ‌دهی سیاسی برگزار می‌شوند.

فراستی با اشاره به مطلبی که درباره فیلم اصغر فرهادی در یکی از سایت‌‌های خارجی مبنی‌بر ساخت این فیلم بدون مجوز از سمت دولت ایران، گفت: این یک دروغ محض است اما همین تصور برای تجلیل از این فیلم نشان دهنده سویه سیاسی این جوایز است.

وی ادامه داد: به عقیده من فیلم "جدایی نادر از سیمین" جدای از اینکه آن را فیلم خوبی نمی‌دانم، فیلمی در راستای تفکر تحریم ایران است و تصویر چرکی که از ما ارائه می‌دهد دقیقاً تصویر مطلوب آن وری‌ها از ما است.

در ادامه برنامه "هفت" فیلم سینمایی "اخلاقتو خوب کن" بعنوان فیلم هفته مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در نشست کارشناسی پایان برنامه با حضور اکبر نبوی و شهریار بحرانی مسئله داوری در جشنواره فیلم فجر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از بخش‌های جالب برنامه دیشب پخش گزارشی به بهانه افتتاح شبکه نمایش تلویزیون بود که در بخش‌هایی از آن فیلم آرشیوی از جلسه‌ای با حضور برخی سینماگران پیش از انقلاب پخش شد. در این نشست چهره‌هایی چون محمدعلی فردین و عباس شباویز حضور داشتند که به اظهارنظر دربار به بن‌بست رسیدن سینمای ایران (در ابتدای سال 57) پرداختند.

طبق اعلام فریدون جیرانی ویژه‌برنامه‌های "هفت" برای جشنواره سی‌ام فیلم فجر از چهارشنبه این هفته آغاز خواهد شد و هر شب ساعت 24 تا 3 بامداد روی آنتن خواهد رفت.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:مهر