تبیان، دستیار زندگی
برای خیلی ها ویژگی های خانواده همسر حرف آخر را می زند. حتی ممکن است اصلا در انتخاب شان به مساله ای مثل ویژگی های خانوادگی همسرشان توجه نداشته باشنداما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب «خانواده همسر»!


برای خیلی ها ویژگی های خانواده همسر حرف آخر را می زند. حتی ممکن است اصلا در انتخاب شان به مساله ای مثل ویژگی های خانوادگی همسرشان توجه نداشته باشند اما واقعیت این است که در جامعه ایرانی، فرزندان سال های طولانی به خانواده شان وابسته هستند و این طور نیست كه اگر فرزندی به سن18 سالگی رسید، از خانواده جدا یا دور شود و یك زندگی مستقل را شروع كند.

انتخاب «خانواده همسر»!

جملاتی نظیر اینكه من با خانواده اش چه كار دارم؟ من خود طرف را دوست دارم و برایم مهم است و... معمولا نتیجه ای جز غافلگیری بعد از ازدواج و احساس شکست ندارند... تقریبا 95 درصد مردم ایران به خانواده های پدری از نظر مالی، فكری و عاطفی وابسته هستند، یعنی سیستم زندگی مستقل در ایران پسندیده نیست و متاسفانه هنوز جا نیفتاده است و فرزندان بعد از رسیدن به سن قانونی به سختی می توانند مستقل و به دور از خانواده زندگی كنند كه این مساله به فرهنگ ما برمی گردد چون ایران از كشورهای امن دنیاست. پس مشکل امنیت نیست، مشکل ما فرهنگی است كه هنوز در ایران جا نیفتاده است.

مهم ترین معیارها کدامند؟

اگر قرار باشد چند ویژگی فرهنگی مهم را در خانواده همسرتان بسنجید و به عنوان ملاک در نظر بگیرید، آن ویژگی ها کدام هستند؟ روانشناسان 5ویژگی مهم را مورد نظر قرار می دهند که به عنوان مهم ترین فیلترها باید در نظر بگیرید:

1- خانواده شما چه نوع خانواده ای است (سنتی، متجدد، معمولی، مذهبی،...)؟ خانواده همسرتان چطور؟

2- خانواده شما شاد و پر جنب و جوش هستند یا آرام و گوشه نشین؟ (این مورد می تواند منجر به برون گرایی یا درونگرایی فرزندان خانواده شود)

3- سطح فرهنگی و طرز تفکر خانواده خود را چطور ارزیابی می کنید؟ از نظر اجتماعی، خانواده شما چه ایده هایی دارند؟ (مثلاً در مورد جامعه، مردم، مشکلات و...) با سبک زندگی جدید خو گرفته اند یا به الگوهای قدیمی پایبندند؟

4- خانواده شما چقدر مذهبی هستند؟ (تعریف شما از مذهب چیست؟) میزان هماهنگی اعتقادی شما با خانواده تان تا چه حد است؟

5- خانواده شما مرد سالار است یا زن سالار یا فرزند سالار؟ جایگاه زن/مرد در خانواده شما چیست؟ (این مورد بسیار تعیین کننده است. میزان احترام، آزادی عمل و جایگاهی که برای شما در زندگی مشترکتان در نظر گرفته می شود تا حدود زیادی به این مورد بستگی دارد)

دانستن این مطالب به این معنا نیست که شما حتما در آینده خانواده‌ای شبیه خانواده همسرتان خواهید داشت، اما به شما در شناخت بهتر و بیشتر او کمک می‌کند. بیشتر شخصیت او در همان خانواده شکل گرفته است. همه خانواده‌ها مشکلاتی دارند، از ابتدا موضع خود را مشخص کنید، آیا دوست دارید با آنها بیش از حد صمیمی ‌شوید یا می‌خواهید فاصله را با آنها نگه دارید؟

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: سلامت، سپیده دانایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.