تبیان، دستیار زندگی
پس از این که آمریکا موفق شد با فشار بسیار، اروپا را وادارد تا نفت ایران را تحریم کند، گویا صحنه بعدی فشار اقتصادی غرب به ایران، آسیای جنوبی خواهد بود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقابل آسیای جنوبی با اقتصاد ما


پس از این که آمریکا موفق شد با فشار بسیار، اروپا را وادارد تا نفت ایران را تحریم کند، گویا صحنه بعدی فشار اقتصادی غرب به ایران، آسیای جنوبی خواهد بود!

اسیای جنوبی

آمریکا در حال تلاش فراوان است تا ظرفیت‌های صادرات انرژی ایران در آسیای جنوبی را محدود کند؛ این سناریو دارای سه بخش جدی در سه کشور آسیای جنوبی یعنی هند، پاکستان و سری‌لانکاست.

روزنامه هندوستان تایمز اعلام کرده است که طی نشستی در هفته جاری، قانونگذاران آمریکایی با بیان مواضعی تند، طرف هندی خود را شگفت‌زده کرده‌اند.

بر پایه این خبر، آمریکایی‌ها خواسته‌اند که هند یا با سیاست‌های آمریکا علیه ایران هماهنگ شود و یا این که باید پیامدهای رفتار خود را بپذیرد.

موضوع ایران به طور جدی در همه دیدارهای این هفته سفیر هند در آمریکا و از جمله با وزیر خارجه آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. هند با ادعای آمریکا درباره تلاش ایران برای داشتن توانایی هسته‌ای نظامی موافق نیست، ولی هم‌اکنون آماده نیست که واردات نفت خود از ایران را که 12 درصد نفت وارداتی هند را تشکیل می‌دهد، قطع کند.

اما خانم رائو، سفیر هند، روز سه شنبه گذشته گفته است که هند در حال کاهش وابستگی نفتی به ایران و اتکای بیشتر به نفت وارداتی از عربستان است.

هند با ادعای آمریکا درباره تلاش ایران برای داشتن توانایی هسته‌ای نظامی موافق نیست، ولی هم‌اکنون آماده نیست که واردات نفت خود از ایران را که 12 درصد نفت وارداتی هند را تشکیل می‌دهد، قطع کند

از سوی دیگر، آمریکا تلاش دارد که پاکستان را وادارد تا از طرح خط لوله گاز ایران به پاکستان و هند عقب‌نشینی کند.

سخنگوی وزارت وزارت خارجه پاکستان در نشست هفتگی خود در پنجشنبه گذشته اعلام کرد که پاکستان تسلیم این فشارها نخواهد شد و تلاش دارد که خط لوله صلح در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

از سوی دیگر، هند و پاکستان در هفته‌ای که گذشت بر سر خط لوله تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل می‌کند، به توافقاتی رسیدند؛ خط لوله تاپی، گزینه‌ای است که آمریکایی‌ها به دنبال جایگزین کردن آن به جای خط لوله صلح هستند، ولی مسائل اقتصادی و ناامنی در افغانستان، آینده آن را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

سرانجام این که رویترز گزارش کرده است: مسئولان عمان به سریلانکا اطمینان داده‌اند در صورت قطع صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، عمان این کمبود نفت را جبران خواهد کرد.

هند و پاکستان در هفته‌ای که گذشت بر سر خط لوله تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل می‌کند، به توافقاتی رسیدند؛ خط لوله تاپی، گزینه‌ای است که آمریکایی‌ها به دنبال جایگزین کردن آن به جای خط لوله صلح هستند

محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان در سفر به سریلانکا با سوسیل پریمجایانتا، وزیر صنایع پالایشگاهی این کشور دیدار و درباره انتقال نفت به این کشور گفت‌وگو کرده است.

عمان روزانه با تولید نزدیک هفتصد هزار بشکه نفت خام عضو اوپک نیست و سریلانکا نیز از جمله مشتریان کوچک نفت ایران است که تاکنون پالایشگاه‌های آن، نیاز روزانه پنجاه هزار بشکه‌ای نفت خام خود را از ایران وارد می‌کرده‌اند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع :‌تابناک