تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از شوینده ها به دلیل قدرت پاك كنندگی بالا پرطرفدارند اما همین مواد اگر به طور صحیح استفاده نشود، برای سلامت افراد مضر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد شوینده را درست استفاده کنید


بسیاری از شوینده ها به دلیل قدرت پاک کنندگی زیاد پرطرفدارند، اما همین مواد اگر به طور صحیح استفاده نشوند، برای سلامت افراد مضر است.


مواد شوینده

بهترین ادعا بر صحت این مطلب این است که در سال های اخیر با افزایش و تنوع در تولید و استفاده از مواد شوینده در مکان های مختلف، شمار مراجعان به پزشکان پوست که اکثرا زنان هستند نیز افزایش یافته است.

بسیاری از افراد به ویژه بانوان بدون توجه به عواقب استفاده مکرر از مواد شوینده، از نوع بسیار قوی این مواد استفاده می کنند.

اگر چه تبلیغات در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، ولی باید بدانید شوینده های قوی مخصوص کارهای صنعتی و برای شست و شوی دکل های نفتی و بنادر است.

برخی تولیدکنندگان، برای در دست داشتن بازار رقابت و مشتری، از این مواد قوی در محصولات تولیدی خود استفاده می کنند.

شوینده ها اغلب دارای مواد اسیدی لکه‌بر قوی است که ریختن آنها روی دست باعث خشکی دست و صورت، آسیب های پوستی و حساسیت های ماندگار می شود.

در صورت استفاده مکرر از این شوینده ها بدون استفاده از دستکش، پوست دچار چروک و خشکی و در نهایت پیری زودرس و بیماری های شغلی می شود.

مواد شوینده به دلیل بخارهایی که از خود متصاعد می کنند، می توانند گوش، حلق و بینی افراد را درگیر کنند و باعث التهاب مخاط و یا سوختگی های شدید شوند

به گفته متخصصان پوست، اغلب مواد شوینده حاوی اسید هستند و این مواد می تواند چربی پوست را از بین ببرد و استفاده مکرر از آن باعث بروز «اگزما» یا «درماتیت تماسی» در فرد می شود.

طبق گفته آنان بهترین راه جلوگیری از تحریک و آلرژی پوست، تماس غیرمستقیم با موادشوینده است.

پوشیدن دستکش نخی یا دستکش های با لایه نخی که تا آرنج هستند، بهترین راه جلوگیری از بیماری پوستی است.

بهتر است پس از اتمام کار، دست ها با آب شسته شوند و از کرم مرطوب کننده استفاده گردد.

پزشکان به خانم هایی که علاقه بسیار به استفاده از شوینده های قوی دارند توصیه می کنند در زمینه سلامت پوست، اطلاعات کافی را کسب کنند.

دقت در تاریخ مصرف، نوع مصرف، شوینده و قدرت شویندگی بهترین راهنما برای استفاده از مواد شوینده است.

در صورت تماس مستقیم دست با شوینده ها، ساده ترین کار، نگه داشتن دست زیر آب است و نباید خودسرانه از پمادها از جمله نوع کورتون دار که موجب تشدید حساسیت و نازک شدن پوست می شود، استفاده کرد.

باید بدانید که استفاده از آب گرم همراه با مواد شوینده، حساسیت‌زایی پوست را بیشتر می کند. در بسیاری موارد مشاهده می شود که خانم ها پس از استفاده از مواد شوینده، دچار آبریزش بینی، گرفتگی صدا و اختلالات تنفسی ناشی از استنشاق این مواد می شوند.

مواد شوینده به دلیل بخارهایی که از خود متصاعد می کنند، می توانند گوش، حلق و بینی افراد را درگیر کنند و باعث التهاب مخاط و یا سوختگی های شدید شود.

کارشناسان به خانواده ها توصیه می کنند که از استفاده بیش از اندازه مواد شوینده قوی خودداری نمایند و حتما از دستکش و ماسک مخصوص برای شست‌وشوهای خاص بویژه در ایام خانه تکانی عید استفاده کنند.

بخش سلامت تبیان


منبع : سلامت نیوز

مطالب مرتبط:

انواع مواد ضدعفونی‌کننده

جوهرنمک را با سفید کننده ها مخلوط نکنید

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

راه‌کارهایی برای خانه تکانی سالم

خانه را بتکانید؛ سلامت را نه!

هنگام خانه تکانی مراقب سلامتی تان باشید

صدمات بدنی در حین خانه تکانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.