تبیان، دستیار زندگی
طرحی به نام سازمان لیگ اما به کام تیم ملی؛ کارلوس کی روش طرحی را ارائه داده که بر اساس آن تعداد تیمهای لیگ برتر در فصل 91- 92 به جای 18 تیم با 16 تیم برگزار شود، یعنی 4 هفته کمتر از سالهای قبل.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز چالش کی‌روش با مربیان لیگ


طرحی به نام سازمان لیگ اما به کام تیم ملی؛ کارلوس کی روش طرحی را ارائه داده که بر اساس آن تعداد تیمهای لیگ برتر در فصل 91- 92 به جای 18 تیم با 16 تیم برگزار شود، یعنی 4 هفته کمتر از سالهای قبل.
کی روش

ابتدا عزیز محمدی رییس سازمان لیگ برتر از برنامه فدراسیون فوتبال برای کاهش تعداد تیمهای لیگ برتر خبر داده بود اما پایه حرفها و پیشنهاد نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال ظاهرا پیشنهادی بوده که در جلسه کفاشیان با کی روش توسط سرمربی تیم ملی مطرح شده و رییس فدراسیون فوتبال هم با پذیرش نظر کی روش این مساله را برای اجرا به دفتر رییس سازمان لیگ ارجاع داده است. با این حال تا دیروز و قبل از حمایت سفت و سخت کی روش از این طرح کمتر کسی فکر می کرد که تاثیر حرفهای سرمربی تیم ملی ایران انقدر زیاد باشد که در مدت زمانی بسیار کم طرحش برای اجرایی شدن روی میز رییس فدراسیون فوتبال قرار بگیرد.

* اعتراض مظلومی آغاز چالش کی روش

"کل اختیار فوتبال ایران را به کی روش داده اند". این جمله سر آغاز چالش سرمربی تیم ملی ایران با مربیان ایرانی است و با این وضعیت قابل پیش بینی است که تا چند هفته دیگر روابط سرمربی تیم ملی با تعداد بیشتری از مربیان لیگ برتری تیره و تار شود. مظلومی هر چند اعتراضش به کی روش بابت برنامه اردویی تیم ملی در اسفند بود اما بعید است تداوم این اعتراضها از جنس انتقادهای مظلومی باشد. دیروز کی روش در دیداری که با سردبیران ورزشی خبرگزاریها داشت و با صراحت اعتراف کرد که طرح کاهش تعداد تیمهای لیگ برتری از 18 به 16 تیم طرح خودش بوده است. کی روش این چنین از طرحش دفاع کرد: « وظیفه‌ام این است چیزی را که می‌دانم درست است مطرح کنم. با اجرای این طرح حقوق من زیاد نمی‌شود. ضمن اینکه اگر صادق نباشم و چنین طرح را ارائه نکنم تنها ممکن است نتوانم شب راحت بخوابم. بگذارید برایتان یک مثال بزنم. اگر صاحب کار یک تعداد سیمان بدهد و بگوید با این سیمان‌ها یک ساختمان 17 طبقه  بساز و شما هم بگویید این سیمان تنها برای ساختن 7 طبقه جواب می‌دهد و او هم بگوید مشکلی نیست، این کار انجام می‌شود اما ممکن است یک روزی آن ساختمان بریزد.

پرویز مظلومی سرمربی جدید استقلال

من وقتی این پیشنهاد را دادم تنها تا نوک بینی‌ام را ندیدم و از سر غرور این حرف را نزدم بلکه به خاطر این چنین پیشنهادی دادم که بهتر و زودتر به فرمول پیروزی برسیم اما اگر بعد از این پیشنهاد، مسوولان فدراسیون فوتبال می‌گفتند تو ساکت شو و بگذار کار همینطور پیش برود، من هم کارم را انجام می‌دادم اما حداقل پیش وجدان خودم راحت بودم. ضمن اینکه با این وضعیت فعلی 18 مربی ممکن است از من ناراحت باشند اما اگر تعداد تیم‌های لیگ کم شود تنها دو مربی از دستم ناراحت می‌شوند. کدام بهتر است؟ بعضی از آنها به طور مستقیم و بعضی دیگر در رسانه‌ها این ناراحتی‌شان را عنوان می‌کنند و باز هم بگذارید اعتراف کنم که آنها هم حق دارند چرا که من خودم 16 سال در باشگاه و 16 سال در رده ملی کار کرده‌ام اما چون سنگینی 75 میلیون ایرانی بر روی یک دوشم و سنگینی بار رسانه‌ها بر روی دوش دیگرم است، این پیشنهاد را دادم.»

* چه کسانی با کی روش مشکل پیدا می کنند؟

هر چند تا قبل از این صحبتهای کی روش کمتر کسی طرح کاهش تعداد تیمهای لیگ برتر را جدی نمی گرفت اما از فردا می توان منتظر مصاحبه های متعدد علیه کی روش بود. تا پیش از این به غیر از یکی، دو مربی سن و سالدار که معمولا همیشه تیمی برای مربیگری پیدا می کرده اند کسی چندان در مخالفت با طرح کاهش تیمهای لیگ برتر اعتراض نکرده بود اما حالا که بحث کم شدن تعداد تیمهای لیگ از سوی کی روش خیلی جدی به نظر می رسد، میتوان پیش بینی کرد که تعداد این مخالفان بیشتر شود. اگر تا چند روز دیگر دیدید یا شنیدید که پورغلامی، مدیرروستا، بلاژویچ، دایی، کریمی و شرفی به این طرح اعتراض کرده اند چندان تعجب نکنید چرا که این تیمها نامزدهای اصلی سقوط به دسته یک هستند و اگر قرار باشد برنامه کی روش برای لیگ اجرا شود و تعداد تیمها با کاهش روبه رو شود، به جای دو تیم، چهار تیم به دسته اول سقوط می کنند و این یعنی نارضایتی بیشتر دو مربی.

دیروز کی روش در دیداری که با سردبیران ورزشی خبرگزاریها داشت و با صراحت اعتراف کرد که طرح کاهش تعداد تیمهای لیگ برتری از 18 به 16 تیم طرح خودش بوده است. کی روش این چنین از طرحش دفاع کرد:وظیفه‌ام این است چیزی را که می‌دانم درست است مطرح کنم. با اجرای این طرح حقوق من زیاد نمی‌شود. ضمن اینکه اگر صادق نباشم و چنین طرح را ارائه نکنم تنها ممکن است نتوانم شب راحت بخوابم

جالب اینجاست که این مربیان جزو آن دسته از کسانی بوده اند که در چند ماه گذشته بیشترین تعریف و تمجیدها را از سرمربی نامدار تیم ملی کرده اند، به ویژه علی دایی و میروسلاو بلاژویچ. برنامه سازمان لیگ به این صورت است که در پایان رقابتهای امسال 4 تیم از لیگ برتر به دسته یک سقوط می کنند و دو تیم از دسته یک به لیگ برتر می آیند. با این برنامه ریزی 4 هفته رقابتهای لیگ برتر کم می شود و تا اواسط اردبیهشت 92 و یک ماه پیش از سه بازی مهم تیم ملی در رقابتهای انتخابی جام جهانی 2014 آغاز می شود. کی روش می گوید برنامه های تیم ملی برای صعود تیم ملی به جام جهانی از همین امروز آغاز شده و باید تا پیش از فرا رسیدن خرداد 91 راهکاری برای حل مشکلات فعلی پیدا کرد. باید منتظر بود و دید کی روش میتواند طرحش را بدون جار و جنجال اجرا کند یا این بار قدرت مربیان لیگ برتری بیشتر است و آنها بر روی این تصمیم مقاومت میکنند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان