تبیان، دستیار زندگی
اى نادان ! تو از این گونه مسائل چه خبر دارى ؟! مگر نمى دانى كه حضرت موسى علیه السلام در فوت برادرش هارون یقه پیراهن خویش را چاك زد. و سپس افزود: همانا كه تو نخواهى مُرد مگر آن كه نسبت به دین اسلام كافر شوى و عقل خود را نیز از دست خواهى داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاك زدن گریبان

امام حسن عسگری

مرحوم شیخ طوسى ، ابن شهرآشوب ، سیّد هاشم بحرانى و بعضى دیگر از بزرگان ، به نقل از فضل بن حارث حكایت می نمایند:

در آن روزى كه حضرت ابوالحسن ، امام هادى علیه السلام به شهادت رسیده بود و تصمیم گرفته بودند كه حضرت را تشییع و تدفین نمایند، من نیز در شهر سامراء حضور داشتم .

پس با خود گفتم كه من هم در این فیض عظیم - یعنى ؛ تشییع جنازه امام هادى علیه السلام - مشاركت نمایم .

لذا همچون دیگر افراد - كه از اقشار مختلف حضور یافته و - منتظر مراسم تشییع بودند، من نیز در كنارى ایستاده و منتظر خروج جنازه مطهّر و مقدّس ‍ آن حضرت شدم .

ناگهان متوجّه گشتم كه فرزندش حضرت ابومحمّد، امام حسن عسكرى علیه السلام با پاى پیاده از منزل خارج گردید، در حالى كه یقه پیراهن خود را چاك زده بود.

پس ضمن آن كه جذب دیدار عظمت و جلال امام عسكرى علیه السلام گشتم ؛ ولى از شمایل زیبا و رنگ چهره آن حضرت - كه گندم گون و نمكین بود - بسیار در تعجّب و حیرت قرار گرفته بودم ؛ و نیز دلم براى حضرت مى سوخت ، چون كه پدر از دست داده و بسیار خسته به نظر مى رسید!

بعد از تشییع جنازه ، به منزل بازگشتم و شبان گاه ، در عالَم خواب امام عسكرى علیه السلام را دیدم كه از افكار من اطّلاع یافته و به من خطاب كرد و فرمود: اى فضل ! رنگ چهره من ، كه تو را به تعجّب و حیرت وا داشت ، رنگى است كه خداوند متعال براى بندگانش بر مى گزیند و انتخاب آن در اختیار بنده نیست .

و این خود عبرت و نشانه اى است براى آگاهى افرادى كه داراى عقل و شعور باشند.

اى نادان ! تو از این گونه مسائل چه خبر دارى ؟! مگر نمى دانى كه حضرت موسى علیه السلام در فوت برادرش هارون یقه پیراهن خویش را چاك زد. و سپس افزود: همانا كه تو نخواهى مُرد مگر آن كه نسبت به دین اسلام كافر شوى و عقل خود را نیز از دست خواهى داد

و سپس حضرت در ادامه فرمایش خود افزود: ما - اهل بیت عصمت و طهارت - مانند دیگر افراد نیستیم ، كه از كار و تلاش خسته شویم ؛ و یا آن كه نسبت به مصائب و بلاهائى كه از طرف خداوند متعال مى رسد احساس ‍ ناراحتى و نارضایتى كنیم ؛ بلكه از درگاه ربوبى پروردگار درخواست مى نمائیم كه ثبات و صبر عطا فرماید.

و ما در چنین مواقعى در خلقت و آفرینش جهان و دیگر موجودات نفكّر و اندیشه مى نمائیم .

بعد از آن ، امام حسن عسكرى علیه السلام در همان عالَم خواب ، فرمود: اى فضل ! متوجّه باش كه سخن ما در خواب و بیدارى یكسان است و تفاوتى ندارد.

همچنین آورده اند:

هنگامى كه حضرت ابومحمّد، امام حسن عسكرى علیه السلام در تشییع جنازه پدر بزرگوارش حضرت ابوالحسن ، امام هادى علیه السلام ، یقه پیراهن خود را چاك زده بود.

لذا بعضى افراد تعجّب كرده و سخن به اعتراض گشودند، و برخى مانند شخصى به نام ابوالعون اءبرش اعتراض خود را در نامه اى توهین آمیز نوشت و براى امام عسكرى علیه السلام ارسال داشت .

حضرت در پاسخ به نامه اعتراض آمیز ابوالعون اءبرش ، مرقوم فرمود:

اى نادان ! تو از این گونه مسائل چه خبر دارى ؟!

مگر نمى دانى كه حضرت موسى علیه السلام در فوت برادرش هارون یقه پیراهن خویش را چاك زد.

و سپس افزود: همانا كه تو نخواهى مُرد مگر آن كه نسبت به دین اسلام كافر شوى و عقل خود را نیز از دست خواهى داد.

و طبق پیش گوئى حضرت ، اءبرش ، مدّتى قبل از مرگش كافر گشت و نیز دیوانه گردید، به طورى كه فرزندش ، از ملاقات پدرش با مردم جلوگیرى مى كرد؛ و در محلّى او را زندانى كرده بود.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: رجال كشّى، صص 574-572؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، صص 435-434؛ بحارالانوار، ج 50، صص 191و 300؛ مدینة المعاجز، ج 7، صص 649-650؛ كشف الغمّة، ج 2، ص 395. (نقل از کتاب «چهل داستان و چهل حدیث از امام حسن عسکری علیه السلام»، عبدالله صالحی).

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.